Реклама / Ads
24| 2614 |22.05.2025 НОВИНИ

За Даниил вековният нестинарски огън е грях, а Кремълският агресор – приет

.
На прага на най-свещения за нестинарите ден – 3 юни по стар стил, когато се почитат Свети Константин и Елена – Сливенският митрополит Арсений отправи безпрецедентна забрана: никакво участие на свещени образи в нестинарските игри, никакво изнасяне на иконата от храма, никакво „кощунство“, както той нарече ритуала.
 

„Нестинарството е езически ритуал, който няма нищо общо с православието“, обяви Арсений в послание до вярващите. Отправи и упрек, че „църквата няма нищо общо с магията“. А самият патриарх Даниил допълни: „Какво допринася нестинарството? Някой по-духовен ли е станал от това?“.

 

Сякаш беше забравено, че през 2009 г. ЮНЕСКО официално призна нестинарството за част от нематериалното културно наследство на човечеството – заради уникалната му смесица между християнство и древен обред, предаван през поколенията в Странджа и Беломорска Тракия.







Нестинарството – огънят на народа, а не на клира


Традицията датира още от древността – с корени в тракийските култове, където свещеният огън е бил медиум между човека и божественото. С идването на християнството нестинарството се синкретизира – иконата на Свети Константин и Елена започва да води шествията, а обредът запазва както християнски елементи (пост, молитва, икона), така и мистичната връзка с огъня.

 

И днес нестинарите вярват, че влизането в жаравата не е шоу, а свещено дело – молитва за здраве, божествено вдъхновение, духовна връзка със силата отвъд.

 

Произходът на нестинарството от тракийски култове – широко прието сред учени и етнографи, но пряката връзка не е 100% доказана, защото става въпрос за устна традиция, а не писмени документи.

 

До средата на 20 век, особено в Странджа и Беломорска Тракия, местни свещеници често са участвали в процесиите по празника на Свети Константин и Елена, носели са иконите заедно с нестинарите и дори са ги благославяли като хора, но не и ритуала върху жаравата. Това е част от т.нар. „народно православие“ – сливане на християнски и предхристиянски елементи в местната култура.

 

Още в началото на ХХ век български етнографи като Христо Вакарелски описват нестинарите като хора, които са „избрани“ и вярват, че носи духовна мисия. В селата често се е вярвало, че нестинарството се предава по наследство или „те избира“ в определен момент от живота ти – понякога чрез сън, болест или видение.







Традицията остава жива, въпреки анатемата


И въпреки заклинанията на Сливенския митрополит, нестинарските игри ще се проведат – както на 3 юни, така и през август. В селата Българи, Кости, Бродилово кипи подготовка. Община Царево заяви, че няма конфликт с Митрополията.

 

Много нестинари казват, че „ги прихваща“, както се нарича състоянието, в което влизат преди и по време на танца. !увстват, че някаква сила ги води, често идентифицирана с иконата на Свети Константин и Елена. Влизат в трансоподобно състояние, което понякога е съпътствано с треперене, затваряне на очите, рязка промяна в изражението на лицето и походката. Музиката – най-често тъпани и гайда – играе ключова роля за навлизането в това състояние.

Мнозина вярват, че Свети Константин и Света Елена лично ги закрилят. Описват чувството като „сила отгоре“, която ги кара да не усещат болка.

 

Според тях, ако сърцето ти не е чисто, няма да можеш да минеш невредим през жаравата – това е духовен тест.

 

Повечето нестинари твърдят, че не чувстват изгаряне или болка, въпреки че ходят боси по нагорещени въглени. Някои дори казват, че в този момент не чувстват тялото си – сякаш са извън него.

 

Въпросът остава отворен: има ли право инситутицята на Църквата да подчини духа на живата традиция?







Патриархът с Митрофанова — добро, а нестинарите с иконата — „дяволско дело“?'


Патриарх Даниил, който преди месеци позира пред камерите с руския посланик Елеонора Митрофанова – символ на едно агресивно политическо и духовно влияние, което разединява българското общество – днес обявява нестинарството за „езически ритуал“ и „магия“, който нямал място в православието.

 

Нестинарите, които десетилетия наред влизат в жаравата не от суета, а от вяра – с икона, с молитва, с вътрешен обет – биват порицавани, осмивани и обвинявани в „кощунство“. А Митрофанова, представител на държава, която води война и руши православни храмове в Украйна, бива приета с почести и церемонии от най-висшия клир.

 

Кое е по-близо до „дяволско дело“? Дълбоко закодиран народен ритуал, който от векове съчетава християнската символика със силата на природата и духа? Или политическото лицемерие, което смесва вяра с геополитическа услуга?

 

Църквата често казва, че е време да се върнем към духовното. Но ако духовното трябва да изглежда като фотосесия с посланик на враждуваща империя, а не като танц върху жарава с икона, значи някой е объркал огъня.

 

ФрогНюз

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 5| 2155 |22.05.2025 Патриарх Даниил охули нестинарите, не ходели на църква . 4| 5250 |22.05.2025 Фридрих Мерц: Германия и съюзниците ѝ са решени да защитават цялата територия на НАТО . 0| 8114 |22.05.2025 Преди да кажем "Сбогом лев", нека припомним за "ботевката" и първите български банкноти? . 8| 2488 |22.05.2025 Ще протестират ли наистина медицинските сестри? Д-р Ненков: Сега е моментът

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads