Двама ексшефове на КЕВР са с обвинения за престъпления по служба
Припомняме, че на 24.04.2017 г. СЗА образува досъдебно производство срещу длъжностни лица – членове на Комисията за енергийно и водно регулиране, за престъпления по служба. В хода на разследването са събрани доказателства, сочещи на престъпление по служба, извършено от бившия председател на ДКЕВР Светла Тодорова, от което могат да настъпят немаловажни вредни последици за крайните потребители на природен газ, изразяващи се в заплащане на по-високи цени от реалните.
В периода 19.12.2014 г. до 01.04.2015 г. Светла Тодорова е инициирала отмяната на Решение от 01.04.2014г. на ДКЕВР, с което са изменени и намалени утвърдените с Решение от 26.10.2009г. на ДКЕВР цени за пренос на природен газ през газоразпределителната мрежа и цени, по които да се продава газ на клиенти, присъединени към газоразпределителната мрежа. С цел да набави облага за „Овергаз Изток“ АД, „Овергаз Запад“ АД, „Софиягаз“ ЕАД, „Овергаз Юг“ АД, „Овергаз север“ АД, „Газинженеринг“ ООД, „Прима газ“ АД, „Каварна газ“ ООД, „Комекес“ АД, „Рила газ“ ЕАД, „Промишлено газоснабдяване“ ООД, „Камено-газ“ ЕООД, „Неврокоп газ“ АД, „Балкангаз 2000“ АД, „Добруджа газ“ АД, „Консорциум Варна Про Енерджи“ ООД, „ЧТК“ АД, „Костинбродгаз“ ООД, „Свиленград-газ“ АД, „Правецгаз 1“ АД, „ТЕЦЕКО“ ЕООД, „Ситигаз България“ ЕАД, „Карлово Газ“ ООД, „Кнежа газ“ ООД, „Севлиевогаз – 2000“ АД, „Си Ен Джи Марица ООД, Светла Тодорова не е изпълнила служебните си задължения.
Тодорова не е свикала заседание на Комисията и не е предприела действия по откриване производство за изменение на цените за разпределение на природен газ и цените за снабдяване с природен газ от крайни снабдители. Поради това на Светла Тодорова е предявено обвинение за престъпление по чл. 282 ал.2 от НК. Установено е при разследването, че на 20.01.2011 г. „Овергаз Инк“ АД е подало жалба до ДКЕВР срещу „Булгартрансгаз“ ЕАД, за непредоставяне на достъп до газопреносната система и до ПГХ „Чирен”. В задълженията на регулатора е разглеждане на жалби и произнасяне по тях в двумесечен срок. Въпреки, че Комисията е била сезирана надлежно, в периода 01.02.2011г. -30.03.2011г. Ангел Семерджиев не е изпълнил служебните си задължения и не е предприел действия във връзка с постъпила жалба. Той е бил длъжен да внесе преписката за разглеждане в закрито заседание на Комисията, но не го е сторил. Освен това Семерджиев е нарушил служебните си задължения като не е осъществил контрол по спазване условията и реда за предоставяне на достъп до газопреносната мрежа от страна на „Булгартрасгаз“, въпреки утвърдените Правила за предоставяне на достъп до газопреносната и /или газоразпределителните мрежи, приети с решение на ДКЕВР от 14.05.2007г.
От това могат да настъпят немаловажни вредни последици, изразяващи се във финансови щети и дестабилизиране на функциите на „Български енергиен холдинг“ ЕАД, „Булгаргаз“ ЕАД и Булгартрансгаз“ ЕАД, застрашаване на финансово-икономическата сигурност на енергийната система и заплаха за националната сигурност на страната. Поради това е ангажирана наказателната му отговорност за престъпление по чл. 282 ал.2 от НК /престъпление по служба, извършено от лице, заемащо отговорно служебно положение/. Светла Тодорова и Ангел Семерджиев са с мерки за неотклонение „Подписка“. Продължава разследването и в насоките, обявени през месец април 2017г., а именно действия на членовете на независимия регулатор по изпълнение на задълженията си за контрол по отношение на изпълнението на основни елементи от бизнес програмите на газоразпределителните дружества и дали действително направените инвестиции от тези дружества отговарят на заявените от тях и утвърдени от КЕВР.
Изпълнението на тези задължения /контрол за съответствие на действително направени инвестиции в газоразпределителните мрежи със заявените в утвърдените от КЕВР бизнес планове/ има пряко отношение върху цената на газта за крайния потребител. Разследват се и действията на длъжностните лица от КЕВР при последното определяне на цените на газта, топлоенергията и водата /за гр. София/, довело до значителен ценови скок за крайния потребител., включително наличието на действителна обоснованост на цените от страна на крупните енергийни доставчици.
Моля, подкрепете ни.