Си Дзинпин в Европа за първи път от 5 г. насам. Какво обсъдиха с Макрон и Фон дер Лайен?
Си е в Европа за първи път от пет години насам, в момент на нарастващо бизнес напрежение, което включва разследване от страна на Европейския съюз на китайски индустрии като износа на електромобили, докато Пекин проверява вноса предимно на алкохолни напитки, произведена във Франция, пише "Ройтерс".
Макрон заяви, че Европа и Китай трябва да разрешат структурните трудности, по-специално в областта на търговията.
"Бъдещето на нашия континент много ясно ще зависи и от способността ни да продължим да развиваме по балансиран начин отношенията си с Китай", каза той, докато тримата седяха на кръгла маса под позлатените тавани на Елисейския дворец.
Фон дер Лайен беше по-остра, като заяви, че отношенията са влошени от неравния достъп до пазара и китайските държавни субсидии.
След срещата тя заяви пред репортери, че ЕС "не може да поеме масовото свръхпроизводство на китайски промишлени стоки, които заливат пазара му".
"Европа няма да се поколебае при вземането на трудни решения, необходими за защита на нейния пазар", каза тя.
По-твърдата позиция на ЕС по отношение на търговията с Китай съвпада с подхода на Вашингтон. Министърът на финансите на САЩ Джанет Йелън предупреди Китай, че Вашингтон няма да приеме новите индустрии да бъдат "унищожавани" от китайския внос.
В кратки публични коментари преди разговорите Си заяви, че смята отношенията с Европа за приоритет на китайската външна политика и че двете страни трябва да останат ангажирани с партньорството.
"Тъй като светът навлиза в нов период на сътресения и промени, като две важни сили в този свят Китай и Европа трябва да се придържат към позицията на партньори, да се придържат към диалога и сътрудничеството...", заяви Си.
Минути по-рано Макрон и Си си стиснаха ръцете в двора на Елисейския дворец, докато оркестърът на Републиканската гвардия свиреше.
27-те членки на ЕС - по-специално Франция и Германия - не са единни в отношението си към Китай, което не помага за постигането на промяна. Докато Париж се застъпва за по-твърда линия по отношение на сондата за електромобили, Берлин иска да действа по-предпазливо, твърдят източници.
Германският канцлер Олаф Шолц няма да се присъедини към Макрон и Си в Париж поради предишни ангажименти, твърдят източниците.
Някои френски правителствени служители казват, че се опасяват, че Берлин ще се опита да подкопае проучването на електрическите превозни средства, което е насочено към китайските производители на автомобили BYD, Geely и SAIC. Китай е ключов пазар за водената от износа икономика на Германия и нейните производители на автомобили като BMW и Mercedez-Benz.
Френските производители на коняк, изложени на ответното антидъмпингово разследване на Китай, включват Remy Cointreau, Pernod Ricard, Hennessey, собственост на LVMH.
Франция и Китай биха могли да подкрепят легитимно националните си индустрии, но всяка подобна политика трябва да бъде справедлива и реципрочна, заяви френският министър на финансите Бруно Льо Мер на френско-китайски бизнес форум.
"В момента сме далеч от баланса", добави той.
Франция също така се надява да настоява за отваряне на китайския пазар за износа на селскостопански продукти и да разреши въпросите, свързани с опасенията на френската козметична индустрия относно правата на интелектуална собственост, заявиха официални лица. Междувременно Китай може да обяви поръчка за около 50 самолета Airbus по време на посещението на Си.
Франция също така ще подтикне Китай да окаже натиск върху Москва да спре операциите си в Украйна, като напредъкът е малък, освен решението на Си да се обади на украинския президент Володимир Зеленски за първи път малко след посещението на Макрон в Пекин миналата година.
ФрогНюз
Моля, подкрепете ни.