Реклама / Ads
7| 2314 |17.06.2025 НОВИНИ

Екологичният Евро 7 и поскъпването на автомобилите в България?

.
Евро 7 от 1 юли
От 1 юли 2025 г. влизат в сила новите изисквания на екологичния стандарт Евро 7, който ще засегне не само автомобилните компании, но и потребителите. По всяка вероятност промените ще бъдат усетени и в България, разбира се, с оглед на спецификите на местния автомобилен пазар. С въвеждането на този нов регламент Европейската комисия си поставя амбициозната цел да ограничи до минимум вредните емисии от пътния транспорт, но цената на тази трансформация може да се окаже висока за крайния потребител.
 

В България, където вторичният пазар на автомобили доминира, а делът на електромобилите е символичен, въвеждането на Евро 7 ще породи редица въпроси и предизвикателства.


Системата от екологични стандарти „Евро“ се ражда през 1992 г. като инструмент за борба със замърсяването от автомобилния транспорт. С всяка следваща версия се налагат по-строги изисквания към производителите относно количеството на отделяните вредни газове и частици.


Тези стандарти не само променят дизайна и технологията на двигателите, но и постепенно водят до изчезване на някои модели от пазара, които не успяват да отговорят на нарастващите екологични изисквания, пише Мениджър.news.


Какво налага Евро 7 и защо е различен?


Евро 7 е първият екостандарт, който обединява всички типове превозни средства – бензинови, дизелови, хибридни и електрически – под единна регулация. Нови са не само по-ниските допустими стойности на емисии на азотни оксиди (NOx) и твърди частици, но и подходът – емисиите вече ще се измерват в реално време, по време на движението на автомобила, а не само в лабораторни условия. Всеки нов автомобил ще трябва да поддържа тези стойности през целия си жизнен цикъл, което означава минимум 200 000 километра или 10 години.


За пръв път се въвеждат и изисквания за емисиите от спирачките и гумите, които досега бяха извън регулациите, макар да допринасят значително за микрозамърсяването в градска среда. Това е важен елемент от новите еконорми, който се отнася не само задизеловите и бензиновите коли, но и за електромобилите. Допълнително ще бъдат монтирани сензори, които ще следят състоянието на филтрите и системите за контрол на вредните вещества.


Какво означава Евро 7 за българския пазар?


България е сред страните в ЕС с най-стар автопарк – средната възраст на автомобилите надхвърля 20 години, а пазарът на нови автомобили е силно ограничен. Над 70% от регистрираните леки коли в страната са втора ръка, на възраст над 15 години, като голяма част от тях са с дизелови двигатели, които често не отговарят дори на стандарта Евро 5.


Въвеждането на Евро 7 ще доведе до редица последици.


Първо, цената на новите автомобили неминуемо ще се повиши. Производителите вече обявиха, че интегрирането на допълнителните сензори и системи за контрол на емисиите ще оскъпи базовите модели с между 1000 и 3000 евро. Това означава, че новите коли ще станат още по-недостъпни за българския потребител, макар че покупката на нов автомобил у нас, така или иначе, често е извън възможностите на средностатистическото домакинство.


На второ място, търсенето на употребявани автомобили също ще се увеличи, а с него и цените. Най-предпочитани ще бъдат колите с Евро 6 стандарт, произведени между 2015 и 2023 г., които все още ще бъдат допустими за регистрация и придвижване без допълнителни такси или ограничения. Вероятно те ще се превърнат в „златната среда“ за купувачите през следващите няколко години.


Кои видове автомобили ще бъдат най-силно засегнати?


Най-голямо отражение новият стандарт ще има върху дизеловите автомобили, особено тези без съвременни филтри за твърди частици. Бензиновите коли също ще трябва да преминат през технологични промени, което може да доведе до спиране на производството на някои евтини модели. Малките градски автомобили, които разчитаха на по-прости и евтини технологии, ще станат икономически нерентабилни за производство, смятат някои експерти.


Дори хибридите, които в момента се считат за компромисен вариант, ще бъдат обект на нови ограничения, тъй като двигателите им с вътрешно горене също ще подлежат на строг контрол.

 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 1| 2140 |17.06.2025 Западната енергийна политика – заложник на ескалацията в Близкия изток? . 3| 2141 |17.06.2025 Израелският военен министър: Али Хаменей може да свърши като Саддам Хюсеин . 5| 10604 |17.06.2025 Президентски избори 2026: Краят на ерата Радев и България на кръстопът . 2| 2167 |17.06.2025 Следят ни под лупа: Български храни с олово и афлатоксини в системата на ЕС

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads