Експерт: Корабът край Камен бряг оголи всички недъзи на морското ни спасяване
„Никой не ни е потърсил“, добави той. Според него, разполагайки с 53 кораба, са могли да участват в претоварването и да помогнат с каквото могат.
„Никаква организация. 20 години, 30 години никаква спасителна дейност няма в България. Няма център за спасяване. Нямаме техника – няма кораби, няма хеликоптери“, подчерта Емил Милев и определя ситуацията като безхаберие.
„Морето е стихия – повдига носа, блъска го два пъти в скалите и корабът е разбит. Моето мнение е – в момента трябва да има влекач, огромен влекач, каквито има в Румъния и в Турция. Корабът да бъде на буксир, постоянно под напрежение. В момента, в който морето го повдигне кораба и бъде „отлепен“ от камъка, да бъде издърпан. Нищо друго не може да се направи“, каза още той.
Преди отстраняванетo си кап. Живко Петров, който оглавяваше „Морска администрация“ твърдеше, че в България няма такава фирма с подходяща техника. По думите му е била потърсена от Румъния помощ за разтоварване на кораба, но всички баржи били заети.
„Няма възможност държавата да поддържа абсолютно всичко за такъв тип аварии“, отчете Петров.
„Страната ни е член по Международната конвенция за търсене и спасяване по море. Тази и други конвенции, по които България е страна, не съдържат достатъчно уредба именно в областта на засядането на кораби“, уточни пред Националното радио доц. д-р Диана Маринова, Катедра „Международно право и право на ЕС“, Юридически факултет на УНСС, преподавател по международно морско право.
„Този казус доказва, че у нас липсва обща държавна морска стратегия и целенасочена държавна политика“, смята тя. По думите й въпросите се решават казус по казус.
Маринова каза още, че сме заплашени от санкции, ако сe получи замърсяване в района на резерват Яйлата от товара на заседналия кораб.
Моля, подкрепете ни.