Еврокомисията спря още 1,6 млрд. eвро за България
Ударът на Брюксел срещу България тази седмица се оказа двойно по – тежък. Във вторник страната е била уведомена, че се замразяват 1,6 млрд. евро по една от седемте оперативни прогарми – „Транспорт” научи „Сега”. Тази сума е извън спрените 825 млн. евро по присъединителните фондове ИСПА, ФАР и САПАРД.
Така сумарната загуба за страната заради корупция може да надхвърли дори бюджетния излишък, който тази година се очертава да бъде 5 млрд. лв.
На 22 юли 2008г. Финансовия министър Пламен Орешарски е получил писмо от главния директор на Главна дирекция „Регионална политика” Дирк Анер (Германия), в което пише, че заради сигналите за злоупотреба във фонд „Републиканска пътна инфраструктура” (ФРПИ) се спира финансирането от ЕК на Оперативна програма „Транспорт”. Тя получава средства от Кохезионния фонд, предназначен главно за транспорт и екология в слабо развити райони.
Този фонд е продължение на предприсъединителната програма ИСПА, която бе замразена още на 24 януари 2008г. Заради братската далавера за120 млн. лв. Между ФРПИ и фирма „Биндер”, както и заради уличаването на двама подкупни служители в пътния фонд.
Досега никой от управляващите не е признал публично за новия удар на Брюксел. Вестник „Сега” обаче разполага с писмото до Орешарски, разпратено с копия до регионалния министър Асен Гагаузови транспортния министър Петър Мутафчиев, които си поделяха отговорността за управлението на ФРПИ. В него Дирк Анкер пише: „ФРПИ е единственият бенефициент на цялата приоритетна ос в Оперативна програма „Транспорт” за периода 2007 - 2013 г. С бюджет от над 1 млрд. евро. Сигурен съм, че ще се съгласите, че би било неприемливо да продължът плащанията при наличието дори на най – малкото подозрение относно честността на ФРПИ , като се има предвид тежестта на нередностите, открити в текущите проекти по Кохезионния фонд, както и случаите на злоупотреби и конфликт наинтереси.
За да бъде замразена колосалната сума, България трядва да изпълни три условия:
1. Да извърши ново разследване за конфликт на интереси и да докаже, че не е имало злоупотреби с пари от Кохезионния фонд.
2. Да напише нов и подробен план за действие спрямо ФРПИ с цел да бъдат отстранени всички слабости, посочени в одита на компанията KPMG, а също ясно да посочи поправителни мерки, съпроводени с точни и реалистични срокове и да даде доказателства, че е приложила тези мерки, така че ЕК да извърши после проверка.
3. Да обнови управлението и контролните системи на пътния фонд след неговото преструкториране.
Всичко това няма да се случи с европейски пари, докато не бъдат разкрити, разобличени и наказани виновниците за злоупотребите с фондовете на ЕС. До момента в пътния фонд бяха направени 7 проверки. Инспекторите на финансовото, регионалното и транспортното министертсво не откриха нередности. Ревизиите на Сметната палата и на KPMG обаче установиха гигантски нарушения и данните от тях бяха пратени на прокуратурата. Въпреки това министър Гагаузов продължи да настоява, че във фонда всичко е наред и че доклада на KPMG е писан от изрезки по вестници.
в. „Сега”
Моля, подкрепете ни.