Фондация “Конрад Аденауер”: Имиджът на България в Европа е ”тъжен и лош”
Това заяви Хендрик Зитих - ръководител на Медийната програма за Югоизточна Европа на фондация "Конрад Аденауер" по време на онлайн дискусия и представяне на изследване за нагласите на българите по темата за медиите.
В действителност темата за свободата на словото и прозрачността на медийната собственост от години хвърля черно петно върху репутацията на България. ФрогНюз припомня, че според индекса на “Репортери без граници” ние сме на дъното на Европейския съюз, що се отнася до медийната свобода, а в света сме на 111-то място. Проблемите пред журналистите бяха очертани и в два европейски документа - единият е първият доклад за върховенството на закона, изготвен от Европейската комисия, а другият - резолюцията, гласувана и приета в Европейския парламент.
Нагласите на обществото спрямо медиите също не са добри. Припомняме още, че в разгара на протестите това лято в обект на общественото недоволство се превърнаха редица телевизии, а протестите пред обществената БНТ продължават всеки петък.
Според изследване на “Тренд” пандемията е понижила доверието в медиите при 29% от анкетираните. Близо половината не отчитат промяна в доверието. Според социолога Димитър Ганев, който взе участие в дискусията, тези ниски проценти се дължат на традиционно невисокото доверие в медиите. 56% от респондентите смята за заслужено 111-ото място на страната в годишната класация за свобода на медиите, изготвяна от "Репортери без граници".
В дискусията участва и Тома Биков от управляващата партия ГЕРБ. ФрогНюз припомня, че той бе човекът, който посочи публикациите в авторитетни западни издания като “платени”. Материалите бяха изключително критични спрямо управляващите.
“Медиите трябва да имат необходимото ниво на критичност. Дали обаче този проблем е само български? Ако очаквате от мен бързо решение, не мога да го дам. Ние като законодатели можем да гарантираме финансовата независимост на обществените медии”, попита Биков, който освен това изрази и скептицизъм спрямо класацията, която изготвят от “Репортери без граници”.
"В България има традиция властта на ползва медиите като глашатаи. Въпреки голямата конкуренция лесно може да се проследи кои са проправителствено настроени", посочва Стоян Михалев от ДСБ.
Според Ирина Недева (АЕЖ България, БНР) управляващите отказват да посрещат критични въпроси и това е видно дори от "джипката" на премиера, с която той обикаля страната без да му се поставят въпроси.
Моля, подкрепете ни.