Гешев оспорва пред КС решението да бъде изслушван пред парламента на всеки три месеца
Гешев оспорва два текста - чл. 25 и част от текстовете на чл. 86. Искането спрямо първата разпоредба е, защото недопустимо "разширява" конституционно предвидения контрол на законодателната над съдебната власт, а с текстове от втората разширява и допълва по недопустим начин правомощията на Народното събрание, става известно от съобщение на прокуратурата.
През 2021 година главният прокурор сезира Конституционния съд с подобно искане за текстове от правилника на предходното Народно събрание. След разпускането му, формирането на нов парламент, който прие нов правилник, КС прекрати делото. За докладчик по новото искане е определен Константин Пенчев.
Член 25 от правилника на Народното събрание гласи:
"Най-малко веднъж на всеки три месеца в Комисията по конституционни и правни въпроси се провежда обсъждане с участието на главния прокурор във връзка с прилагането на закона и дейността на прокуратурата и разследващите органи, включително законодателни промени, ресурсна осигуреност, затруднения, свързани с осъществяване функциите на тези органи, резултати в борбата с престъпността, в т.ч. корупция, взаимодействие с разследващите органи. Обсъждане във връзка с прилагането на закона и дейността на поверените им институции се провежда и по инициатива на председателя на Върховния касационен съд, председателя на Върховния административен съд или главния прокурор. За резултатите от обсъжданията комисията изготвя доклад, който се предоставя на народните представители".
Според Гешев този текст противоречи на принципа за разделението на властите и на прогласената от основния закон независимост на съдебната власт. Главният прокурор смята, че с наличието на възможността за такова обсъждане или изслушване се обезсмисля възможността за реално обобщаване на информацията относно процесите в развитието на криминогенната обстановка и води до недопустима намеса в дейността на прокуратурата. "Определянето на срок за провеждане на обсъждане по посочените теми е прекомерно, излиза извън системата на контрол и възпиране на отделните власти и може да се определи като вмешателство в независимостта на съдебната власт", пише още главният прокурор.
За Гешев контролът на законодателната върху съдебната власт се осъществява чрез ежегодното изслушване и приемане от Народното събрание на годишния доклад на главния прокурор и чрез други обобщени и аналитични доклади.
В искането се атакуват и още две разпоредби от правилника на Народното събрание - на чл. 86, ал. 1 в частта "включително и за изпълнението на препоръките на Народното събрание при обсъждането на предходния доклад" и на чл. 86, ал. 5, изречение второ, според което проектът за решение на парламентарната комисия може да съдържа и препоръки към органа, чиято дейност се обсъжда.
Според Гешев тази норма отново разширява и допълва по недопустим начин правомощията на парламента, дадени от основния закон. В искането се казва, че приравняването на орган на съдебната власт, каквато е прокуратурата, на органи, които са под пряк парламентарен контрол, е недопустимо нарушаване на баланса между властите и противоконституционно навлизане на законодателната власт в правомощия, дадени от Конституцията на органи на съдебната власт.
Моля, подкрепете ни.