Хирошима възкръсна от пепелта, Генбаку е ядрено предупреждение

Пусната рано сутринта на 6 август 1945 г., тя убива хиляди хора незабавно – някои буквално се изпаряват при температури, достигащи от 3000 до 4000 градуса по Целзий. В рамките на епицентъра на бомбата се изправя само полусрутеният купол на Генбаку – бивша Зала за насърчаване на промишлеността на префектура Хирошима, докато бомбардировката изравнява града със земята. И до днес това е ярко напомняне за всички, които живеят и посещават Хирошима, за опустошителните последици от войната.
Днес Хиирошима е модерен град, гъмжащ от магазини, паркове и бизнеси. От 2015 г. до 2019 г. годишният брой чуждестранни посетители в Хирошима надхвърли 1 милион, като през 2019 г. градът посреща 1.8 милиона туристи от чужбина. След пандемията броят им бързо нараства, тъй като пътешествениците се връщат в Япония.
Междувременно, Хирошима си печели титлата „производствена префектура“ на Япония, произвеждайки всичко – от автомобили и кораби до електрически машини и компоненти. С население от един милион души, Хирошима насърчава мира, но някои от местните жители посочват, че трябва да се отбележи и сложната му връзка с историята.
Хирошима е сред няколко големи градове замъци от периода Едо (1603-1867). Той минава през период на модернизация и през 1888 г. става база на пета дивизия на японската императорска армия. Когато на следващата година жп линията е свързана с пристанището Уджина, намиращо се на южния бряг на Хирошима, градът се превръща в стратегическа база за изпращане на войски към Корейския полуостров и континенталната част на Китай.
Ролята на Хирошима като военна столица се разширява и критични военни съоръжения са издигнати в града, когато конфликтите във Втората китайско-японска война (1937 до 1945 г.) и Тихоокеанската война (1941 до 1945 г.) се засилват.
Според местните власти, тази концентрация на военни съоръжения и неговият „размер и разположение“ го правят мишена за атомната бомба. Дотогава Хирошима – за разлика от други големи градове в Япония – не е сред нападнатите през последните етапи на Втората световна война. Причината – САЩ искат да използва населеното място, за да демонстрират „пълния потенциал на атомната бомба“, според уебсайта на Hiroshima for Global Peace.
След като американската армия детонира първата си атомна бомба, Хирошима губи приблизително 40% от населението си, което тогава наброява около 300 000 души. Нова изложба в Hiroshima Gate Park, озаглавена „Гордостта на Хирошима“, подчертава колко бързо бизнесът в града се присъединява към усилията за възстановяване и реконструкция непосредствено след трагедията.
Само ден след бомбардировката, Chugoku Electric Power Company започва да работи за възстановяване на електрозахранването, ремонтирайки повредена подстанция в източната част на Хирошима, така че електричеството да бъде възстановено в пристанищната зона.
До 20 август 1945 г. компанията възстановява електрозахранването на 30% от домовете, а до края на ноември в целия град. Три дни след бомбардировката Хирошимската електрическа железница – загубила 185 служители – отваря отново част от трамвайна линия и работи за възстановяване на транспортната мрежа на града.
А през декември 1945 г. – само четири месеца след края на Втората световна война – автомобилният гигант Mazda възобновява производството на превозни средства и си поставя като приоритет превозването им до Хирошима, за да помогне на хората да транспортират основни артикули, необходими за ежедневието им.
Но пътят към възстановяването не е лесен. Пълномащабната реконструкция започва едва през август 1949 г., след като е обнародван Законът за изграждането на мемориал на мира в Хирошима, позволяващ на правителството да предостави финансова помощ на града.
Моля, подкрепете ни.





