Реклама / Ads
3| 5082 |03.09.2025 НОВИНИ

Япония се чуди какво да прави с бакшишите

.
Все по-честото даване на бакшиш от чуждите туристи в Япония предизвика объркване, провокира нововъведения и нерядко се посреща враждебно от местните жители, пише най-големият японски вестник Асахи Шимбун.
 

Япония се посещава от над 35 млн. чуждестранни туристи годишно и все повече от тях се опитват да дадат бакшиш в ресторантите – вероятно без да знаят, че това не е обичайна практика в страната.

 

"В Япония, където няма култура на даване на бакшиш, служителите се объркват. Когато ресторантът е зает, на персонала е трудно да реагира индивидуално, затова поставихме 'кутии за бакшиши' до касите във всеки обект“, казва представител на верига ресторанти с над 20 обекта в страната. Местни клиенти обаче остро критикуват идеята. В социалните мрежи се появяват спонтанни кампании, например под мотото "не искаме културата на бакшишите в Япония".

 

Според професора от университета Рицумейкан – Йошиюки Ишизаки,  обичай, подобен на даването на бакшиш, съществува в Япония още преди Втората световна война. Тогава гостите в хановете дават "пари за чай" на членовете на персонала. В търсене на по-голяма ефективност обаче тази практика е заменена с фиксирани "такси обслужване“ по време на Олимпийските игри в Токио през 1964 г. По-късно голяма част от тях отпадат. Веригата окономияки ресторанти Chibo въвежда система за бакшиши в своите луксозни заведения през 1992 г., припомня Асахи Шимбун. Никой от клиентите обаче не я използва и тя бързо е премахната.

 

През юни 2025 г. базираната в Токио компания Dinii Inc., доставчик на мобилни системи за поръчки за ресторанти, разработва софтуер за касовите терминали, който позволява на клиентите да добавят бакшиш към сметката си – първи такъв случай в японската индустрия. Системата е достъпна в около 900 ресторанта или заведения за хранене в цялата страна. Според компанията основните потребители на тази функция са чуждестранните туристи и използването й е особено високо в райони с голям туристически поток – като кварталите Шинджуку в Токио и Намба в Осака.

 

Експерти твърдят, че много ресторанти, популярни сред чуждестранните туристи, вече са стигнали до етап, в който нямат друг избор, освен да приемат бакшиши. Работниците в сектора на хранителните услуги продължават да се борят с ниските заплати, а заведенията за хранене страдат от недостиг на работна ръка. Средната месечна заплата в сектора на хотелиерството и ресторантьорството за миналата година е 269 500 йени (1832 долара) – най-ниската сред всички сектори.

 

"В западните страни за услугите се доплаща. В Япония обаче има психологическа съпротива срещу поставянето на цена на гостоприемството – и това е съвсем разбираемо", коментира проф. Ишизаки. "В идеалния случай предприятията трябва да включват разходите за услуги в цените си и да гарантират, че печалбите се разпределят правилно между служителите", допълва той.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 2| 12511 |02.09.2025 Зимбaбвe маха долара, плaниpa дa въвeдe eдиннa вaлyтa . 1| 5714 |02.09.2025 Клоуи Мал наследи Анна Уинтур във Vogue . 2| 2391 |02.09.2025 199 км/ч и райски газ: Как Виктор Илиев се вряза в автобус в София . 0| 2544 |02.09.2025 Огромни глоби за туристите в Гърция за нарушения на плажа

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads