Изкуственият интелект е заплаха за озвучаващите актьори

Гласът на Борис Релингер е мигновено разпознаваем за милиони френски киномани. С неговия глас на френски говорят Бен Афлек, Хоакин Финикс и Котаракът в чизми. Релингер е звезда зад кулисите и сега се бори да запази занаята си жив в ерата на изкуствения интелект.
„Чувствам се застрашен, въпреки че гласът ми все още не е заменен от изкуствен интелект“, каза пред Ройтерс актьорът, който е част от френската инициатива TouchePasMaVF за защита на създадения от човека дублаж от изкуствен интелект.
Той казва, че цял екип от професионалисти, включително актьори, преводачи, режисьори на продукцията, редактори на диалози и звукови инженери гарантира, че публиката няма да забележи, че актьорът на екрана говори на различен език от този, който чува.
Процъфтяването на стрийминг платформи като Netflix отваря нова глава в дублажа, на който разчитат сериали като „Squid Game“ и „Lupin“, за да станат световни хитове.
Фирмата за потребителски проучвания GWI съобщава, че 43% от зрителите в Германия, Франция, Италия и Великобритания предпочитат дублирано съдържание пред субтитрите. Според Business Research Insights се очаква пазарът да нарасне до 4,3 милиарда долара през 2025 г. и да достигне 7,6 милиарда долара до 2033 г.
Този растеж би могъл също да увеличи търсенето на технологични решения, като платформите се конкурират за абонати и приходи и се стремят да спечелят рекламодателите от конкурентите си, като наблягат на по-голям обхват на публика.
Тъй като генерираните от изкуствен интелект гласове стават все по-сложни и рентабилни, асоциациите на индустрията за озвучаване в цяла Европа призовават ЕС да затегне регулациите, за да защити качеството, работните места и от използването на живи артисти за създаване на бъдещи дублирани произведения.
„Имаме нужда от законодателство. Точно както след колата, която замени конската карета, ни е необходим правилник за движение по пътищата“, казва Релингер.
Притесненията относно технологиите във филмовата индустрия и дали те ще заменят човешкия труд не са нови. Изкуственият интелект е гореща тема в Холивуд след трудовите вълнения през 2023 г., които доведоха до нови насоки за използването на технологията.
Съизпълнителният директор на Netflix Тед Сарандос заяви този месец, че компанията е използвала генеративен изкуствен интелект, за да създаде визуални ефекти за първи път на екрана в оригиналния сериал „El Eternauta (The Eternaut)“.
Компанията е тествала и GenAI, за да синхронизира движенията на устните на актьорите с дублирания диалог, за да подобри зрителското изживяване. Тези експерименти разчитат на местни актьори, които да озвучават репликите, вместо да използват изкуствен интелект за синтетично превеждане на гласа на екранния изпълнител на друг език.
Подобно използване на изкуствен интелект за дублиране е разрешено съгласно новия договор на актьорския съюз SAG-AFTRA, който обхваща дублирането от чужди езици на английски. Той също така изисква актьорът, който предоставя дублажа, да бъде заплатен.
Асоциацията на актьорите за озвучаване VDS излезе с петиция, която събра над 75 500 подписа. В нея се призовават германските и европейските законодатели да настояват компаниите за изкуствен интелект да получават изрично съгласие, когато обучават технологията върху гласовете на артистите, и да ги компенсират справедливо, както и да съобщават прозрачно генерираното от изкуствен интелект съдържание.
В САЩ холивудски актьори, които озвучават видеоигри и дават движенията на персонажите с моушън камери, подписаха този месец нов договор със студия за видеоигри, фокусирани върху изкуствения интелект, който според SAG-AFTRA представлява важен напредък в защитата срещу технологията.
Стефан Спорн, главен изпълнителен директор на Audio Innovation Lab, която използва изкуствен интелект, за да дублира филма „Черно куче“ от китайски на немски за фестивала в Кан, вярва, че изкуственият интелект ще промени, но няма да замени, работата с гласа. „Хората винаги ще са необходими за емоциите, писането на сценарии и езиковите нюанси, просто не в същата степен“.
Моля, подкрепете ни.





