Кабинетът излъчи представител в Черноморска банка /вижте и другите решения на МС/
Това реши правителството днес. Ето и пълния текст на решенията:
Ивайло Калфин ще ръководи Националния съвет за сътрудничество
по етническите и интеграционните въпроси
По предложение на премиера Бойко Борисов заместник министър-председателят по демографската и социалната политика и министър на труда и социалната политика Ивайло Калфин е определен за председател на Националния съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси към Министерския съвет.
Съветът е консултативен орган, който подпомага правителството в разработването и провеждането на държавната политика по етническите и интеграционните въпроси. Работата на органа се основава на сътрудничество между държавните органи и сдруженията на български граждани, принадлежащи към етнически малцинства и други юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, които работят в областта на междуетническите отношения и защитата правата на човека.
Безработните младежи до 29 г. и хората над 50 г. са основни целеви групи на Националния план за действие по заетостта през 2015 г.
Правителството при Националния план за действие по заетостта за 2015 г. неговото изпълнение ще се финансира с предвидените със Закона за държавния бюджет средства за активна политика на пазара на труда в размер на 73 млн. лв., както и със средства от структурните фондове на Европейския съюз.
Основните приоритети на националната политика по заетостта през 2015 г. при по-висок икономически ръст, стабилна вътрешна среда и по-висок ръст на вътрешното търсене включват:
- подобряване на достъпа до пазара на труда особено на неравнопоставените групи, чрез адаптирани към техните потребности услуги за активиране, информиране, мотивиране, ориентиране и консултиране, както и за повишаване на нивото на знания, умения и компетентности, чрез обучения за повишаване на тяхната конкурентоспособност на пазара на труда;
- подкрепа за икономически растеж, благоприятен за заетостта, подобряване на бизнес средата, подкрепа за увеличаване на заетостта и използване на потенциала на ключови сектори, като екологичната икономика, ИКТ сектора, сектора на здравеопазването и предоставянето на социални услуги. Наред с това ще се ограничава нелоялната конкуренция на предприятията с нерегламентирана заетост и недекларирани плащания и ще се подпомага заетостта в малките и средните предприятия. Ще се развива регионалния подход при реализацията на политиката по заетостта;
- изпълнение на Европейската гаранция за младежта. По-добро обхващане на целевите групи и повишаване на ефекта от програмите, проектите и мерките на активната политика на пазара на труда на база резултатите от проведените оценки;
- повишаване на ефикасността и качеството на услугите на Агенцията по заетостта, по-добро взаимодействие с частните трудови посредници и предприятията за осигуряване на временна работа;
- развитие на междуинституционалното взаимодействие и социалното партньорство.
При влошаване на икономическата ситуация и по-нисък ръст на БВП от планирания вследствие на непредвидени обстоятелства от външен характер, природни бедствия, финансови дисбаланси и др. се добавя и приоритет „Увеличаване на субсидираната заетост в региони с влошена икономическа среда, осигуряване на преквалификация и посреднически услуги за бърз преход към нова заетост за освободения персонал от фалирали предприятия”.
Основните целеви групи на активната политика на пазара на труда ще бъде насочена към безработните младежи до 29 г., безработни над 50-годишна възраст, продължително безработните лица, безработни с ниска или нетърсена на пазара на труда професионална квалификация и недостиг на ключови компетентности, хората с увреждания, лицата извън работната сила, желаещи да работят, в т.ч. обезкуражени лица. Към всяка група ще се подхожда диференцирано. Безработните от тези групи ще бъдат включвани в обучения, програми и мерки от Националния план след изготвяне на индивидуални планове, в които действията ще се определят според профила на лицето и неговите шансове за устройване на работа.
Активирането на младежите и повишаването на тяхната заетост е основна задача, като през 2015 г. България трябва да реализира изискванията на Европейската гаранция за младежта като обхване младежите до 25-годишна възраст с престой до 4 месеца без работа или образование/обучение. През 2015 г. ще бъдат добавени нови инициативи за целенасочена работа с неактивните младежи.
Във връзка с увеличаването на минималната работа заплата, от 1 януари се увеличава размерът на субсидираното трудово възнаграждение на включените в програми безработни лица на 360 лв. при пълен работен ден, а от 1 юли – 380 лв.
През 2015 г. ще започне изпълнението на схеми и проекти за обучение и заетост по новата оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“. Същевременно ще приключи изпълнението на действащи схеми за обучение и заетост от първия програмен период, като схемите за заетост на младежи до 29 г., за безработни лица, които желаят да започнат собствен бизнес, за заети лица, за насърчаване на географската мобилност на работната сила и др.
Сред новите програми, които ще стартират през 2015 г., са за обучение и заетост на продължително безработните лица и „Клио”.
По Националната програма „Клио“ безработните ще бъдат обучени и ще работят от 6 до 12 месеца в дейности по реставрация, консервация, екскурзоводство, строителни дейности, туристическа анимация за паметници на културата и обекти на културно-историческото наследство. С плана през 2015 г. са осигурени средства за заетост на 213 безработни лица и обучение на 96 безработни лица.
Основната цел на Национална програма за обучение и заетост на продължително безработни лица е да даде възможност на продължително безработни лица да придобият и надградят знания и умения, да формират трудови навици, които ще са предпоставка за успешната им реализация на първичния пазар на труда. По програмата през 2015 г. ще бъде осигурена заетост в частния сектор и обучение на 850 безработни лица. Част от работните места предвиждат при необходимост включване в сезонни и аварийни дейности за краткосрочна заетост.
Новост при финансирането на активната политика по отношение на заетостта е въвеждането на съфинансиране от работодателите при наемане на безработни на субсидирани работни места по мерките от Закона за насърчаване на заетостта. Държавата ще субсидира 300 лв. за трудово възнаграждение ежемесечно за едно лице по всички мерки, а при безработни с висше образование – 380 лв., както и дължимите осигуровки. Останалата част от трудовото възнаграждение ще се осигурява от работодателя в частния сектор. По мярката за наемане на продължително безработни лица ще се субсидира вече и част от трудовото възнаграждение в размер на 300 лв. и дължимите осигуровки (до сега се субсидираха само осигуровките).
Друга новост е, че в Националната програма „Асистенти за хора с увреждания“ се въвежда подоходен критерий и за обгрижваните лица – техните доходи не трябва да надвишават линията на бедност. По тази мярка е планирано включването на около 2700 лица. Определя се трудово възнаграждение от 430 лв. за наетите 100 младежки медиатори в общини с голям брой безработни и неактивни младежи по програма „Активиране на неактивни лица”. Увеличава се трудовото възнаграждение на младежите, включени в програма „Старт на кариерата“ (от 400 лв. на 430 лв.), на ромските медиатори (от 340 лв. на 400 лв. за наетите със средно образование и от 400 лв. на 450 лв. на наетите с висше образование); на психолозите и мениджърите на случай (от 450 на 500 лв.) по програма „Активиране на неактивни лица” (мениджъри на случай ще работят в дирекциите „Бюро по труда“ в областните центрове).
От държавния бюджет за проект „Красива България” са осигурени 3 млн. лв. Проектът ще осигури заетост на 550 безработни лица и професионално обучение на 200 регистрирани в дирекциите „Бюро по труда“.
През 2015 г. ще бъдат финансирани 285 регионални програми, които ще осигурят заетост на 2800 безработни лица и обучение по част от професия на 150 от тях. Планираните дейности са в широк диапазон – поддръжка на уличната и пътната мрежа; поддържане на площади и паркови пространства; почистване на речни корита, дерета, озеленяване, отводнителни канали и др.
Благоприятен ефект върху качеството на работната сила ще окаже реализирането на проекти за обучение и заетост от социалните партньори за обучение на над 7300 безработни лица и субсидирана заетост или заетост на първичния пазара на 40% от успешно завършилите. По проект „Професионално обучение за всички – шанс за успешен преход към заетост“ ще бъдат обучени 2004 безработни лица от различни групи в неравностойно положение на пазара на труда.
В резултат от реализирането на всички заложени действия, програми, проекти и мерки в Националния план за действие по заетостта през 2015 г. и при благоприятно развитие на стопанската конюнктура се очакват следните резултати:
- коефициент на заетост за групата 15-64 г.) – 61%;
- коефициент на заетост за групата 20-64 г. – 65%;
- коефициент на заетост сред по-възрастните лица (55-64 г.) – 50%;
- коефициент на безработица (по данни от НРС) – да не надвиши 11,7%;
- коефициент на безработица за групата 15-24 г. – да не надвишава 24%;
- осигуряване на заетост със средства от държавния бюджет на 26 415 безработни лица, в т. ч. нова заетост на 12 794 и обучение на 12 161 лица.
Визията на плана е определена като: „Ускоряване на прехода от безработица към заетост в реалната икономика, включително на неравнопоставените групи на пазара на труда, приоритетно от най-слабо развитите райони, и намаляване на несъответствието между търсената и предлаганата работна сила”. Планът подкрепя икономическото и социалното възстановяване и стабилизирането на пазара на труда. Разкриването на повече нови работни места и продължаването на инвестирането в човешките ресурси са от първостепенно значение през 2015 г.
Действията, програмите и мерките са съобразени с дългосрочните приоритети на Стратегията „Европа 2020” и необходимостта от подобряване на бизнес средата в България. Чрез тях ще се постига и изпълнение на препоръките на Европейската комисия към страната в областта на пазара на труда.
Приет е Планът за действие през 2015 г. с мерките, произтичащи от членството на България в ЕС
Кабинетът прие План за действие за 2015 г. с мерките, произтичащи от членството на България в Европейския съюз. Той е изготвен на основата на предложенията на работните групи към Съвета по европейски въпроси (СЕВ) и е одобрен от Съвета.
Планът съдържа 373 мерки, включващи и подготовката на българските позиции за 100 заседания на Съвета на Европейския съюз.
Останалите 273 мерки са свързани с изготвянето на нормативни актове, въвеждащи изискванията на директиви на ЕС със срок за транспониране през настоящата година и до края на месец април 2016 г., както и директиви, чиито срок за транспониране е изтекъл, но все още не са въведени. Чрез тях ще се осигури прилагането на учредителните договори, регламентите и решенията на ЕС, както и с изпълнение на поети ангажименти в рамките на Пилотния проект за правото на ЕС или в рамките на процедури за нарушения по чл. 258 от Договора за функционирането на ЕС. Мерките в Плана са свързани и с докладване на ЕК и/или задължение за предоставяне на информация, съгласно учредителните договори, директивите, регламентите и решенията на ЕС.
През 2015 г. ще продължи ежемесечното отчитане на Плана за действие в рамките на Съвета по европейските въпроси и на Министерския съвет.
На днешното си заседание правителството одобри и доклада за изпълнението към края на годината на Плана за действие за 2014 г. с мерките, произтичащи от членството на Република България в ЕС.
Планът за 2014 г. включва 219 мерки, от които 160 са изпълнени към 31 декември 2014 г., а 59 не са изпълнени в срок, което е 26,9% неизпълнение. За сравнение, неизпълнените мерки в края на първото тримесечие на годината са 50,5%, за второто тримесечие – 39,6%, а за третото – 28 на сто. Неизпълнените мерки са прехвърлени в Плана за действие за 2015 г.
Върху неизпълнението все още влияние оказва предсрочното разпускане на парламента, но вече е в ход повторното внасяне на неприетите от 42-ото Народно събрание законопроекти в 43-ото НС.
През месец февруари 2015 г. се очаква да бъде публикувано Табло №30 с директивите в областта на вътрешния пазар (Single Market Scoreboard), което ще отчете степента, в която държавите-членки са въвели директивите на ЕС в областта на вътрешния пазар с краен срок до 31 октомври 2014 г. За България невъведени останаха 11 директиви от общо 1246, като дефицитът по въвеждането е 0,9 на сто.
Вицепремиерът Кунева ще е национален координатор по подготовката на България
за Председателството на Съвета на ЕС
Вицепремиерът по координация на европейските политики и институционалните въпроси е определен за национален координатор по подготовката на Република България за Председателството на Съвета на ЕС, предстоящо през втората половина на 2018 г. Това предвижда одобрена днес от правителството промяна в постановлението за координация по въпросите на Европейския съюз.
Създава се и координационен механизъм в рамките на вече установения национален механизъм за координация по въпросите на ЕС, като се определя кръгът на лицата, които ще координират подготовката на Председателството, основните им функции и задачи, както и начинът на организация на тяхната работа.
Във връзка с постигане на засилен политически ангажимент, чрез промяна в състава на Съвета по европейските въпроси (СЕВ) се предвижда министърът на външните работи да бъде заместник-председател, а членове на Съвета да са всички членове на Министерския съвет, като експертният състав остава без промяна. На заместник министър-председателя по координация на европейските политики и институционалните въпроси се възлага да внася в Министерския съвет проектите на позициите на България за заседанията на Европейския съвет.
Карина Караиванова е новият управител за България в Съвета на управителите
на Черноморската банка за търговия и развитие
Министерският съвет определи заместник-министъра на финансите Карина Караиванова за управител за Република България в Съвета на управителите на Черноморската банка за търговия и развитие (ЧБТР). На този пост тя ще замени вицепремиера по икономическото развитие в периода 2013-2014 Даниела Бобева.
Черноморската банка е независима международна институция с регионален характер. Дейността й е насочена към финансиране и насърчаване на регионални проекти от публичния и частния сектор, както и към поощряване на търговската активност между страните-акционери. България е със статут на страна-учредител и членството й дава възможност за участие в разпределянето на финансовия ресурс на банката, както и при избора на конкретните проекти и тяхната реализация. Участието в тази регионална финансова институция позволява на страната ни да влияе при определянето на регионалната политика и при вземането на решения от съществено значение за развитието на региона.
Трима нови членове се включват в състава на българската делегация в Комитета на регионите
По предложение на Националното сдружение на общините в Република България, правителството одобри промени в състава на българската делегация в Комитета на регионите на Европейския съюз. Комитетът включва представители на местните власти на държавите-членки.
В състава на делегацията ще влязат кметовете на Самуил, Враца и Берковица Бейтула Мюмюн, Николай Иванов и Димитранка Каменова. Те ще заменят Иван Цанов, Мехмед Ахмедов и Мадлена Бояджиева, които след последните парламентарни избори са избрани за народни представители или заемат нови длъжности в държавната администрация.
Актуализиран е съставът на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките
Съпредседатели на Междуведомствения съвет по отбранителна индустрия и сигурност на доставките ще бъдат министрите на отбраната и на икономиката. Тази промяна, одобрена от кабинета днес, се налага от новата структура на правителството и от преобразуването на Министерството на икономиката и енергетиката. С приетото изменение в постановлението за създаване на Съвета се предлага редакция на досегашните текстове, които да доведат до по-добра координация между компетентните ведомства и държавни структури и тяхната способност да работят синхронизирано с цел гарантиране на националната сигурност.
Актуализирани бяха и поименните състави на Националния и на Организационния комитети за отбелязване на 100 години от Първата световна война и участието на България в нея. Те отразяват настъпилите кадрови промени в Министерския съвет, министерствата и областните администрации.
Социалната услуга „Личен асистент“ ще стартира през 2015 г. със средства от държавния бюджет
13 млн. лв. ще бъдат осигурени по бюджета на Министерството на труда и социалната политика за 2015 г., за да бъде обезпечено финансирането на социалната услуга „Личен асистент” до стартирането на новите операции по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2014-2020 г. Те ще бъдат предоставени на общините чрез Агенцията за социално подпомагане на потребителите, за които е извършена социална оценка по проекта „Подкрепа за достоен живот” по ОП „Развитие на човешките ресурси” 2007-2013 г. По този начин ще се осигури непрекъсваемост на финансирането до отпускането на средствата по новата оперативна програма.
Потребители на услугата са хора с 90 и над 90 на сто трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ, лица с по-нисък процент на трайно увреждане, но с установена невъзможност за самостоятелно обслужване, деца на възраст до 16 години с 50 на сто и над 50 на сто вид и степен на увреждане или деца на възраст от 16 до 18 години с 50 на сто и над 50 на сто степен на трайно намалена работоспособност с определена чужда помощ или с установена невъзможност за самостоятелно обслужване.
Приносът на предоставяната услуга „личен асистент” е от особена важност за подобряване качеството на живот на хората с увреждания, включително и деца, които се нуждаят от постоянна грижа в ежедневието си. Социалната услуга дава възможност хора от всички общини на територията на страната, включително и на живеещите в отдалечени и малки населени места, в които предоставянето на социални услуги е по-ограничено, да получат реална подкрепа в домашна среда.
Създава се допълнителна възможност за финансиране на малките училища
Министерският съвет прие промени в стандартите за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2015 г. С тях се усъвършенства методиката на финансиране на училищата в общините с районно деление, като се създава допълнителна възможност за осигуряване на средства за финансирането на малките училища, разположени в отдалечени населени места в периферията на общините. Издръжката на тези училища обективно е по-висока от средната за общината.
В рамките на одобрената методика ще бъде приложен диференциран подход за определяне на средствата по стандарти за учениците в населените места, обхванати в периферните райони. По този начин ще се постигне по-голяма справедливост при разпределението на средствата за делегираните от държавата дейности по функция „Образование“ и ще се подобри финансирането на малките училища, разположени в отдалечени и по-слабо населени места.
В предоставени от държавата имоти Община Смолян ще изгражда центрове за възрастни хора
Правителството предостави на Община Смолян собствеността върху два поземлени имота в с. Чокманово. Терените и сградите в тях са с отпаднала необходимост за Министерството на образованието и науката. Намеренията на местната власт са в тях да бъдат изградени социални домове за отдих и лечение или центрове за грижи за възрастни хора.
Кабинетът даде съгласието си „Летище София“ ЕАД да учреди в полза на „Институт по въздушен транспорт“ ЕООД право на надстрояване и право на пристрояване върху недвижим имот, собственост на дружеството. Това дава възможност за реконструкция на част от административната сграда на Института. Целта е да се добави и внедри тренажор за аварийно-спасителни дейности, каквото е едно от новите изисквания на европейското законодателство.
С друго решение Министерският съвет обяви сградата на локомотивното депо на пристанище Лом за частна държавна собственост. Сградата е негодна за експлоатация, създава риск за преминаващите и работещите на пристанището и ще бъде премахната от концесионера „Порт Инвест“ ЕООД за негова сметка. Придобитите средства от остатъчния материал ще бъдат предоставени на държавата.
Кабинетът прие решение за едновременно намаляване и увеличаване на капитала на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, Хасково, без да се променя регистрираният капитал на дружеството. От него ще бъде извадена канална помпена станция в Свиленград, която се реконструира със средства по ОП „Околна среда 2007-2013 г.”, заради изискването на програмата общината да е собственик на рехабилитирания обект. Увеличението на капитала на ВиК-Хасково е за сметка на собствени резерви по баланса на дружеството.
България и Алжир договарят сътрудничество във военната област
Правителството одобри проекта на споразумение за сътрудничество между министерствата на отбраната на България и Алжир.
Приоритетните области, очертани в документа, са развитието на контактите и връзките между двете ведомства, борбата с тероризма, военното обучение и здравеопазване и др.
За изпълнение на споразумението ще бъде създаден смесен комитет.
Одобрени са резултатите от заседанията на три съвета на ЕС
Правителството одобри доклад от министъра на образованието и науката за резултатите от редовното заседание на Съвета по образование, младеж, култура и спорт на Европейския съюз, проведено на 12 декември в Брюксел. На него бяха приети заключения на Съвета относно предприемачеството в образованието и обучението и насърчаване на достъпа на младите хора до права с цел засилване на самостоятелността им и участието им в гражданското общество. България подкрепи заключенията и сподели опит от прилагането на съвместната инициатива на Европейската комисия и на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие „HEInnovate” за оценка на капацитета на пет университета в страната за провеждане на предприемаческо обучение и насърчаване на предприемаческите умения като цяло.
В частта за дебат беше обсъдена темата „Образованието и обучението в икономически план“ в контекста на средносрочния преглед на стратегията „Европа 2020“. Акцент бе поставен върху необходимостта от изграждане на междуинституционален и междусекторен диалог със сектора на заетостта и социалната политика. Съветът във формат „Младеж“ обсъди хоризонталния подход към младежката политика като средство за по-добро адресиране на социално-икономическите предизвикателства и за по-добри целеви политики за младите хора.
Правителството одобри резултатите и от българското участие в заседанието на Съвета „Транспорт, телекомуникации и енергетика“ (раздел „Енергетика“), проведено на 9 декември в Брюксел. На него бяха приети заключения по отношение повишаване усилията за постигане на ефективно функциониращ и свързан вътрешен енергиен пазар на ЕС. Проведени бяха дискусии в контекста на заключенията в областта на климата и енергетиката, приети от Европейския съвет на 23 октомври 2014 г., и относно предизвикателствата пред изпълнението на Стратегия „Европа 2020“ и приноса на енергийния сектор в създаването на по-интелигентен, устойчив и приобщаващ икономически растеж. След заседанието беше проведен и работен обяд със заместник-председателя на ЕК и комисар по енергийния съюз Марош Шефчович относно проекта „Южен поток“.
Министерският съвет одобри също доклад за резултатите от заседанието на Съвета на ЕС по икономически и финансови въпроси, което се проведе на 9 декември в Брюксел. ЕКОФИН постигна политическо съгласие по предложението за прилагащ регламент относно предварителните вноски в Единния фонд за преструктуриране. Комисията представи План за инвестиции в Европа, който беше обсъден и получи широката подкрепа на финансовите министри. Те коментираха и предстоящия преглед на стратегията на ЕС за растеж и работни места „Европа 2020“ и изпълнението и в рамките на Европейския семестър.
В дневния ред беше включен преглед на икономическото управление в ЕС, обсъждане на доклада на ЕК относно механизма за ранно предупреждение и на годишния обзор на растежа. Сред засегнатите от членовете на Съвета теми беше и текущото състояние на предложението за директива за въвеждане на засилено сътрудничество в областта на данъка върху финансовите сделки. ЕКОФИН одобри доклад на работната група Кодекс за поведение при облагане на юридическите лица и прие заключения по темата.
Направени са промени в Тарифа №4
Правителството одобри промени в Тарифа №4 за таксите, които се събират в системата на МВР по Закона за държавните такси. В основната си част промените се отнасят до прередактиране на част от формулировката на таксите, като се запазва досегашният им размер.
По отношение на таксите, събирани по Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, се прави разграничение между таксите, събирани от физически и от юридически лица. Целта е да се намали финансовата тежест за физическите лица. Досегашната уеднаквена такса от 60 лв. за издаване на предварително писмено съгласие за транспортиране на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях на територията на България с издадено от друга държава-членка разрешение за транспортиране остава 60 лв. за юридическите лица, но се намалява на 20 лв. за физическите лица.
Предвижда се възможност за монтаж на табели с регистрационен номер на превозно средство извън пункта за регистрация на съответното звено „Пътна полиция”. Таксата за това е 2 лв. на табела на мотопед, мотоциклет, ремарке или три- и четириколесно превозно средство, и 4 лв. за останалите превозни средства.
Другите промени са свързани с държавните такси по Закона за МВР за издаване на разрешения на търговци, извършващи дейности по пожарна безопасност в обекти и/или експлоатация на уреди и съоръжения, свързани с пожарната безопасност.
Приети са нови методики за определяне на минималните размери на концесионното плащане и на наемната цена за морските плажове
Правителството прие нови методики за определяне на минималните размери на концесионното плащане и на наемната цена за морските плажове, съгласно Закона за устройството на Черноморското крайбрежие.
С тях ще бъде постигнато справедливо разпределение на икономическата изгода при предоставянето на концесия на морски плаж между концесионера и концедента и от отдаването под наем на морския плаж между наемателя и наемодателя. Основните задължения на концесионера и наемателя ще бъдат задължителните дейности на морския плаж (водно спасяване, обезопасяване на прилежащата акватория, здравното и медицинско обслужване и санитарно-хигиенно поддържане).
Нови изисквания на европейското законодателство ще бъдат въведени в Закона за пазарите на финансови инструменти
Министерският съвет одобри законопроект за изменение и допълнение на Закона за пазарите на финансови инструменти, чрез който в националното законодателство се въвеждат изискванията на Директива 2013/36/ЕС за дейността на кредитните институции и за пруденциалния надзор върху кредитните институции и инвестиционните посредници и се създават условия за прилагането на Регламент (ЕС) №575/2013 за пруденциалните изисквания за кредитните институции и инвестиционните посредници.
Тези законодателни актове, известни като CRD IV, формират правната рамка, която урежда достъпа до пазара за извършване на банкова дейност и инвестиционно посредничество. Те са свързани с регламентирането на надзора на индивидуална и консолидирана основа и пруденциалните правила по отношение на кредитните институции и инвестиционните посредници. С тях се въвеждат изисквания и към надзорните органи при осъществяване на дейността им.
В преходните и заключителните разпоредби на законопроекта е предложено изменение на Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и другите предприятия за колективно инвестиране във връзка с началния и собствения капитал на управляващите дружества и на лицата, които управляват алтернативни инвестиционни фондове. Промени се предлагат и в Закона за публичното предлагане на ценни книжа, които имат за цел привеждането му в пълно съответствие с изискванията на Директива 2010/73/ЕС за изменение на Директива 2003/71/ЕО за проспекта, който следва да се публикува, когато публично се предлагат ценни книжа или когато се допускат ценни книжа до търгуване, както и за изменение на Директива 2004/109/ЕO.
Законопроектът и мотивите към него са публикувани на страницата на Министерство на финансите: https://www.minfin.bg/document/15489:2
Предлагат се промени в Закона за достъп
до пространствени данни
Правителството ще предложи на Народното събрание проект на закон за изменение и допълнение на Закона за достъп до пространствени данни. Проектът е изготвен с цел пълно въвеждане в националното законодателство на разпоредбите на Директива 2007/2/ЕО за създаване на инфраструктура за пространствена информация в Европейската общност (INSPIRE).
С прилагането на закона ще бъде повишено качеството на пространствената информация, създавана, събирана, поддържана и разпространявана по реда и при условията на Закона за достъп до пространствени данни, както и на качеството и достъпността на услугите за пространствени данни, предвидени в него. Промените ще осигурят безпрепятствен и неограничен обмен на пространствени данни между органите на публичната власт за целите на осъществяването на техни публични функции, които могат да имат въздействие върху околната среда. Ще се подобри координацията между потребителите, доставчиците на услуги за пространствени данни и услуги с добавена стойност и лицата, които посредничат при предоставянето на масиви от пространствени данни и услуги за такива данни.
Военната болница в Пловдив ще извършва
две нови лечебни дейности
Две нови медицински специалности – гръдна хирургия и нефрология, ще бъдат включени в дейността на Многопрофилната болница за активно лечение в Пловдив, която е в състава на Военномедицинската академия. Правителството взе решението за промяната в Правилника за устройството и дейността на ВМА въз основа на удостоверение, издадено през 2014 г. от Регионалната здравна инспекция в Пловдив за изпълнение на изискванията на Наредбата по чл. 46 от Закона за лечебните заведения и на утвърдените медицински стандарти.
В постановлението се посочва, че лечебните дейности по специалностите „медицинска паразитология”, „микробиология” и „вирусология” се осигуряват от Научно-приложния център по военна епидемиология и хигиена в структурата на ВМА.
Създава се Управляващ комитет по финансиране
на здравеопазването
Към министъра на здравеопазването се създава Управляващ комитет по финансиране на здравеопазването, реши правителството. Решението е едно от условията по Споразумението за предоставяне на консултантски услуги между Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР) и Министерството на здравеопазването (МЗ).
Споразумението осигурява консултантска помощ за полагане на основите за изпълнение на Националната здравна стратегия 2014-2020, като предоставя помощ на МЗ да оцени и разработи възможности за промени в областта на финансирането на здравеопазването и заплащането на услугите в здравния сектор, както и да разработи предложения за реформи в сектора на лекарствените продукти и за въвеждане на електронно здравеопазване с цел подобряване на ефективността, равнопоставеността, финансовата защита и дългосрочната устойчивост на системата на здравеопазването.
Управляващият комитет ще подпомага МБВР в процеса на получаване на необходимите данни и информация, ще получава консултации от МБВР при избора на възможни варианти за реформа в здравния сектор, на които да се даде приоритет, и ще бъде информиран от МБВР и екипа за управление на проекта за напредъка на ключовите етапи от изпълнението му и постигнатите междинни резултати.
Членове на Управляващия комитет да представители на основните заинтересовани страни – администрацията на Министерския съвет, на министерствата на здравеопазването и на финансите, НЗОК, НСИ и Националния център по опазване на общественото здраве и анализи. За председател на Управляващия комитет правителството определи заместник-министъра на здравеопазването д-р Адам Персенски.
При изпълнение на правомощията си министърът на финансите ще бъде подпомаган от Консултативен съвет
Правителството направи промени в Устройствения правилник Министерството на финансите (МФ). Те позволяват на министъра на финансите да създаде Консултативен съвет от изявени специалисти в областта на финансите, който да го подпомага при вземането на решения в сферата на определените му правомощия. Поименният състав и организацията на работа на Консултативния съвет ще се определят със заповед на министъра на финансите. Членовете на Съвета няма да получават възнаграждение.
В съответствие с действащите нормативни актове са актуализирани и прецизирани функциите на дирекции в МФ. Името на дирекция „Финанси на реалния сектор“ се променя на „Държавни помощи и реален сектор”.
Числеността на щатните бройки в министерството се увеличава с 10. От тях пет са за дирекция „Данъчна политика“, три – за дирекция „Правна“, и две – за дирекция „Съдебна защита“. С този числен състав ще се осигури по-ефективно и ефикасно изпълнение на функциите на трите дирекции. Щатът се осигурява за сметка на закритото Министерство на инвестиционното проектиране, на което при създаването му през 2013 г. бяха предоставени 10 бройки от числения състав на МФ.
Отчуждават се части от имоти за изграждането
на обхода на Габрово
Правителството прие решение за отчуждаване на части от имоти – частна собственост, необходими за изграждането на обхода на Габрово. Имотите се намират в землищата на Габрово, Шипка и Шейново.
Финансирането на процедурата по отчуждаване на имотите се осигурява от Агенция „Пътна инфраструктура”.
Решението може да бъде обжалвано по реда на Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от съобщаването му на заинтересованите лица.
Съветът за развитие към МС ще бъде ръководен
от вицепремиера Румяна Бъчварова
Правителството прие промени в ПМС №110/2010, което регламентира създаването, състава и функциите на Съвета за развитие към Министерския съвет.
Съветът координира дейностите по изпълнение на програмата на правителството, коалиционните управленски политики на кабинета за стабилно развитие на страната, програмирането и реализацията на мерките за икономическо и социално развитие на България.
Основната част от направените в постановлението промени са свързани с актуализиране на състава на Съвета предвид новата структура на правителството. Председател на Съвета за развитие е вицепремиерът по коалиционна политика и държавна администрация, а членове – останалите вицепремиери и министрите. С оглед осигуряване на парламентарна подкрепа и информираност на парламентарните групи, ангажирани с изпълнението на управленската програма на правителството, е включено задължение за председателя на Съвета за кани за участие в заседанията му ръководителите на тези парламентарни групи.
Приемането на постановлението е предпоставка Съветът за развитие да започне пълноценно своята работа.
Правителството прие постановлението
за изпълнението на държавния бюджет за 2015 г.
Министерският съвет прие Постановление за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2015 г. в срока, определен със Закона за публичните финанси
Постановлението за изпълнението на държавния бюджет съдейства за ефективното и ефикасно разпределение и управление на държавните финансови ресурси, както и за осъществяване на основните дейности, финансирани от Бюджет 2015. За създаване на добра организация и с оглед осигуряване на условия за прозрачност на изпълнението на държавния бюджет, с Постановлението са регламентирани процедурите за отпускане и разходване на планираните средства в годишния закон за държавния бюджет. Определят се конкретните задължения и отговорности на разпоредителите с бюджет при изпълнението на бюджета, както и необходимата информация и сроковете за нейното предоставяне в Министерството на финансите, Министерския съвет, Народното събрание и Сметната палата. Конкретизират се и показателите по отделните бюджетни програми по бюджетите на бюджетните организации, които прилагат програмен формат на бюджет, в рамките на утвърдените с годишния закон за държавния бюджет разходи по области на политики и/или бюджетни програми.
Постановлението регламентира разпоредителите с бюджет и държавните предприятия, които изпълняват проекти, финансирани по оперативните програми на Европейския съюз, както и дейности, финансирани от държавния бюджет, принципно допустими за финансиране по оперативните програми на Европейския съюз, да прилагат правилата за възлагане и изпълнение, приложими за тези програми, с оглед осигуряване на ефективно управление на публичните разходи.
До края на месец март 2015 г. министрите ще представят в Министерския съвет за одобрение програми за структурни и функционални реформи в съответния сектор с цел повишаване на ефективността на публичните разходи. Първостепенните разпоредители с бюджет по чл. 4-47 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г. ще разработват мерки за оптимизиране на разходите за персонал до размера им, утвърден с годишния закон за бюджета. При необходимост, в срок до 28 февруари 2015 г., те ще предприемат действия за промени в устройствените правилници на структурите от системите им. С постановлението подобни мерки се препоръчват на кметовете на общините за представяне за одобрение в общинските съвети.
Вътрешните одитори в бюджетните организации по чл. 4-47 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г., в т. ч. във второстепенни разпоредители с бюджет към тях и в общините, ще извършват преимуществено одитни ангажименти на ефективността на публичните разходи в съответните организации.
Одобрени са промени в актуализираната средносрочна бюджетна прогноза
за периода 2015-2017 г.
Министерският съвет одобри промени в актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2015-2017 г., одобрена с РМС 791/2014 г. С тях се осигурява съгласуваност на бюджетните параметри за периода 2015-2017 г. с одобрените от Народното събрание закони за държавния бюджет, за бюджета на държавното обществено осигуряване и за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2015 г. и произтичащите от това промени в средносрочен план.
Привеждането на бюджетните показатели и на разходните тавани на първостепенните разпоредители с бюджет за периода 2015-2017 г. в съответствие с настъпилите промени в приетите от Народното събрание бюджетни закони за 2015 г. ще осигури актуализирана база, която е необходима на първостепенните разпоредители с бюджет за реалистично планиране на средносрочните им бюджетни прогнози за следващия период (2016-2018 г.).
Промените в актуализираната средносрочна прогноза са направени изцяло въз основа на изискванията на Закона за публичните финанси като важен елемент на доброто управление на публичните финанси.
Предвиденото салдо по консолидираната фискална програма в периода 2015-2017 г. остава непроменено и е съответно дефицит в размер на 3% от БВП за 2015 г.; 2,5% от БВП за 2016 г. и 2% от БВП за 2017 г. Планираното ежегодно намаление на дефицита със стъпка от 0,5 на сто ще покаже устойчива тенденция към подобряване на бюджетната позиция в подкрепа на изведената като приоритет правителствена политика на гарантиране на финансова стабилност и постепенна финансова консолидация.
Заместник-министър Костадинов ще подпише междуправителствената програма на България
и Индия за сътрудничество в областта на науката
Правителството упълномощи заместник-министъра на образованието и науката проф. Костадин Костадинов да подпише от името на България междуправителствената Програма за сътрудничество в областта на науката и технологиите с Република Индия.
Проектът на документа беше одобрен в края на 2013 г. и обхващаше периода 2014-2016 г. Поради проведените през 2014 г. в двете страни парламентарни избори, подписването беше отложено за 2015 г. С решението си от днес кабинетът одобри и промяна в периода на действие на двустранната програма – срокът й става 2015-2017 г.
Правителството отмени РМС 835/2014
Правителството отмени още едно решение, прието неприсъствено от кабинета „Орешарски” в последния ден от мандата му. То също не е било включено в протокола от първото заседание на Министерския съвет след приемането му и поради това беше администрирано едва в края на годината.
С Решение 835/2014 г. се възлага на министъра на земеделието и храните да процедира заявления, постъпили от „Пампорово” АД, за учредяване на сервитутни права върху имоти – горска територия, и да даде предварително съгласие за изменение на действащи подробни устройствени планове.
Според министъра на земеделието и храните, който е вносител на предложението за отмяна на решението, то е било прието в нарушение на основни принципи в административното производство, заложени в АПК.
Правителството определи неотложните мерки във връзка с миграционния натиск по границата
на България
Министерският съвет прие Решение за неотложни мерки във връзка с миграционния натиск по границата на Република България.
Решението предвижда продължаване на поетапното изграждане на инженерното съоръжение от възпрепятстващ тип по южната граница на страната. В срок до 30 януари МВР трябва да изготви задание за проектиране на инженерното съоръжение от възпрепятстващ тип, като определи приоритетните участъци и срокове за изграждането му.
Министърът на вътрешните работи и министърът на отбраната в срок до 23 януари следва да предложат необходимите изменения и допълнения в подзаконовата нормативна уредба, с които да се гарантира ефективно взаимодействие във връзка с охраната на границата и да се създадат възможности за логистична подкрепа от страна на Министерството на отбраната при осъществяване на охраната и наблюдението на държавната граница от органите на МВР.
Министерството на земеделието и храните ще продължи изграждането на нови и ремонта на съществуващи горски пътища в обхвата на дейност на Югоизточно държавно предприятие.
Контролът и координацията по изпълнението на решението са възложени на заместник министър-председателя по координация на европейските политики и институционалните въпроси.
Моля, подкрепете ни.