Как хора с онкологични заболявания чакат месеци за подновяване на шофьорска книжка?
Йордан Рангелов е опериран от онкологично заболяване преди 6 години. Получава експертиза от ТЕЛК, която определя, че работоспособността му е намалена с 90%, разказва БНТ.
"Имах необходимост и се налагаше да подменя шофьорската си книжка и ми казаха, че щом съм с телково решение, задължително трябва да мина на ТОЛЕК комисия в Транспортна болница", обясни Йордан Рангелов пред обществената телевизия.
А това означава, че трябва да преминава през редица медицински прегледи най-малко на всеки 5 години, за да може да шофира. През август тази година шофьорската му книжка изтича отново и въпреки че работоспособността му вече е стигнала до 60%, процедурата остава същата.
"Попитах съответното звено на МВР дали отново се налага да минавам такава комисия или мога само да си издам медицинско удостоверение от личния лекар. Отговориха ми, че тъй като моите проценти не са чак толкова високи, може да направя въпросното медицинско свидетелство и при личния лекар. Така и направих, но когато отидох вече да подавам документи, се оказа, че веднъж минал един пациент, независимо какво му е здравословното състояние, той си оставя закрепен към ТОЛЕК комисията докато е жив", добави Йордан Рангелов.
Редът, по който се издават шофьорски книжки за лица с ТЕЛК решения, е описан в НАРЕДБА № 3 ОТ 11 май 2011 Г, издадена от министъра на здравеопазването. Посочено е, че лицата със заболявания или състояния, описани в наредбата подлежат на освидетелстване от ТОЛЕК комисия, както и при всяко следващо преиздаване на свидетелство. От Министерството на транспорта посочват за БНТ, че за редица заболявания Наредбата определя точни количествени показатели за степента на увреждане на дадения орган и това налага да бъдат представени съответните медицински изследвания. От ведомството допълват, че те не се заплащат от НЗОК за разлика от явяването на ТЕЛК. Процедурата обаче не само създава административни затруднения за водачите като Йордан, но и отнема време.
"Куп неудобства, защото се изискват много документи, които костват време, нерви, за пари не искам да говоря. Аз реално съм без шофьорска книжка, не мога да си ползвам автомобила", добави Йордан.
И така вече почти два месеца. Йордан си записва час на 5 август, решението му излиза на 3 септември, а след като въпреки добрите му изследвания, ТОЛЕК комисията му отнема професионалните категории, които досега е имал в книжката, той решава да обжалва. Така окончателното решение се очаква да излезе на 15 октомври.
"Защо трябва да има такава комисия, при положение, че даденият човек е преминал през ТЕЛК комисия? Какво, те не могат да преценят аз дали мога да шофирам или не мога. Или моят личен лекар, какво, като отида аз при него, там е цялото ми здравно досие", допълни Йордан.
Според адвоката по медицинско право Мария Петрова обаче процедурата е необходима и неизбежна, тъй като законодателят е предвидил периодичните прегледи за лицата с ТЕЛК решения, за да се следи здравословното състояние на водачите на пътя, които са преминали тежки заболявания. Целта е да се предпази обществото и самият човек и за решението да се носи отговорност от компетентните комисии.
"Друг е въпросът, че те са много лошо структурирани, бавно организирани и се превръщат в едно постоянно ходене по мъките, събиране на документи, бюрокрация, отколкото да бъдат полезни за хората. Отговорът е кратък - електронно здравеопазване и администрация, без да се налага да не ходим на работа, за да събираме подписи и печати", обясни адвокатът по медицинско право Мария Петрова.
До въвеждането на електронна процедура обаче, водачите като Йордан ще продължават да чакат пред кабинетите за прегледи и документи. А хората, които са на опашка, не са никак малко. Ежедневно за решение от ТОЛЕК комисия се записват 15 лица за преглед. Самата комисия пък заседава два пъти седмично, посочват от Транспортното министерство.
Моля, подкрепете ни.