Реклама / Ads
9| 3305 |06.10.2025 НОВИНИ

Краят на социалните мрежи? Как интернет губи потребителите си

.
Източник: Pixabay
От хаотични дийпфейкове до радикализирани ботове – социалните мрежи, които някога обещаваха свързаност и общност, днес изглеждат като дигитално сметище, от което хората бягат.
 

След като Twitter – вече под новото си име X – се превърна в лабиринт от радикализирани ботове, AI-генерирани изображения и море от дийпфейкове, а Facebook продължава да трупа бездънни масиви от псевдо-вдъхновяващи картинки, подсилени от изкуствен интелект, възниква въпросът: преживяваме ли смъртта на социалните мрежи?

 

Instagram, TikTok и YouTube също сервират все по-абсурдни видеа, създадени в прегрятите екоцидни центрове за данни.

 

Meta и OpenAI наскоро представиха нови платформи, пълни с кратки видеоклипове, генерирани от ИИ, уверявайки, че обществото копнее за машинно съдържание. Но докато рекламите говорят за „революция“, интернет започва да прилича на сметище от шум, фалшификации и безсмислие – и хората бавно се отдръпват.

 

Според анализ на Financial Times, обхващащ 250 000 души от 50 държави, използването на социалните мрежи намалява. Пикът бе през 2022 г.; оттогава времето, което хората прекарват онлайн, спада с близо 10%. В развитите страни потребителите над 16 години прекарват средно по 2 часа и 20 минути дневно в социални мрежи, като най-осезаем е спадът сред младите – тийнейджъри и хора в началото на двайсетте вече търсят другаде своето дигитално присъствие.

 

Причината е проста: социалните мрежи отдавна престанаха да бъдат социални. Те се превърнаха в инструменти за пасивно превъртане – между скуката и тревожността. Истинските разговори и връзки са заменени от „doomscrolling“ – отчаяното търсене на смисъл в безкрайния поток от нищо.

 

От 2014 г. насам делът на хората, които използват социалните мрежи за поддържане на контакти, изразяване или срещи, е намалял с над една четвърт. За сметка на това расте броят на тези, които отварят приложенията „по навик“ – просто за да убият време.

 

Писателят и технологичен критик Кори Доктороу нарича този период „оскверняване на платформите“ – фазата, в която мрежите вече не се стремят да свързват хора, а да изсмукват вниманието им. Джон Бърн-Мърдок добавя: „Много от тези приложения вече не са истински социални – те просто оптимизират времето пред екрана, използвайки всички средства, за да ни задържат още секунди и минути.“

 

Едно изключение обаче нарушава тенденцията – Северна Америка. Там, където процъфтява крайнодесният дискурс, потреблението на социални мрежи продължава да расте. Възходът на Доналд Тръмп и влиянието на Илон Мъск поддържат интереса жив. През 2024 г. потреблението в САЩ е с 15% по-високо, отколкото в Европа.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 2| 4461 |06.10.2025 САЩ в шътдаун: Какво прави кризата през 2025-а различна и по-трудна за управление . 4| 4402 |06.10.2025 Митичният сейф от наводненията в Царево е открит, милиони и злато – не . 10| 6229 |06.10.2025 В „Дружба 2“ и „Цариградски“ вече има топло . 9| 2932 |06.10.2025 Трите въпроса пред Макрон: Нов премиер, избори или оставка

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads