Куп технически нарушения довели до трагедията с асансьора-убиец
Оказва се, че скоростният ограничител съответствал за скорост от 1 метър в секунда, а на устройството имало други данни, като документите не съответствали. Подменено било и електрическото табло, като липсвали маркировки, че отговаря на изискванията и е подходящо за асансьора, отбелязва нюз.бг. На мястото на оригиналната фрикционна шайба, която извършва основно движението на асансьора, е поставена такава с по-малък диаметър, което налага монтирането на втора за запазване вертикалността на въжетата. Такава обаче не е била монтирана, обясни Цанков.
Според него по стандарт има минимален диаметър за шайбата - 400 милиметра, а поставената шайба е със 120 милиметра диаметър, тоест близо 3,5 пъти по-малка от минималното за тези въжета, което създава напрежение и води до скъсване. По думите му, проверката не е установила и наличието на сертификати за качество на поставените две въжета в асансьора, като те били с дебелина 10 милиметра, а трябвало да са с по 12 милиметра. И двете въжета били прокъсани, като това явно се е случило за около два месеца. Оказва се още, че в дневника на асансьора не са записвани имената на техниците, които са го поддържали. Куп нарушения са констатирани в работата на надзорната фирма „НБ Лифтконтрол", която е отговаряла за контрола на ремонтите на асансьора. След инцидента са проверени 925 асансьора, като 213 от тях са спрени поради сериозни нередности.
Оказало се, че в сградата на Държавен фонд „Земеделие" имало скъсани нишки на въжетата и проблем с клиновия механизъм. Поддържащата фирма е имала представител, който от сутрин до вечер е седял там, в стаята на охраната, изумен е Цанков. По думите му имало и случай на техник над 70-годишна възраст, който бил с 90 % инвалидност, но отговарял за изправността на асансьори в жилищни сгради.
Моля, подкрепете ни.