Майките на деца с увреждания представиха подробности за Закона за личната помощ
Ето каква е информацията от Весела Одажиева в страницата "Системата ни убива"
ЗЛП е в НС отдавна и така внесения проект е без никакви ограничения нито на часове, нито на брой хора с увреждания. В него не фигурира ТЕЛК. Правото на лична помощ ще се определя на база на индивидуална оценка на потребностите от подкрепа. Оценката ще се извършва по Методика, която включва и самооценка на човека с увреждане или негов представител. Всъщност методиката за индивидуална оценка е пo-важна от самия закон. Определянето на брой часове лична помощ ще се извършва от комисия по местоживеене на човека с увреждане (същата, която ще прави оценката на индивидуалните потребности). Тази комисия ще бъде към АСП до създаване на специализирания орган (който ще бъде Държавна агенция за хората с увреждания по ЗХУ).
Хипотетично – при така внесения закон- всеки човек с увреждане от над 700 000 души може да получи лична помощ до 24 часа на ден ако има нужда от нея според индивидуалната оценка. Т.е. при тази хипотеза финансовата обосновка на закона гласи, че ще са необходими над 1 млрд лв само за лична помощ (при около 2.5 млн за политики за ХУ общо, вкл. инвалидните пенсии) и законът се отхвърля от финансовото министерство. Не пожелаха да ограничат обхвата по-коректно чрез подробен анализ на регистрите на ТЕЛК (което беше възможен вариант). Затова обхватът на хората се редуцира за 2019 година на база ТЕЛК (както пише в плана за действие) - за хората с над 90% с чп и децата над 50% с чп и децата над 90% без чп; а часовете - до 168 часа. Така финансово се счита, че ще може да се обезпечи лична помощ за 2019 година за тези хора, които са 86 000 души. В плана за действие е записано, че това ограничение е за 2019 година. Аз лично не храня илюзии, че НС ще приеме закона без ограничения и за следващите години. На всички предполагам е ясно, че това го няма никъде в света. Механизъм на ЛП се въвежда трудно и бавно навсякъде.
Извадка от документ на ЦНЖ, можете да го намерите на сайта им - "Опитът на европейските държави (Великобритания, Ирландия, Норвегия, Швеция) показва, че при въвеждането на лична помощ от нея се възползват хора в активна възраст (20 – 55 години) със средно и над средно образование, които водят активен живот (наети на работа или самонаемащи се). Така Швеция, която по общо мнение сред хората с увреждания в Европа се разглежда като „златен стандарт”, започва с лична помощ за 6 138 човека през 1994 година, когато е приет специален Закон за подкрепа и обслужване на хора с определени функционални увреждания, за да стигне до 15 858 човека през 2009 година. Аналогични тенденции се наблюдават във всички страни, въвели личната помощ като механизъм за подкрепа и социално включване на хората с увреждания"
В Австрия пък например се финансират до 1600 часа годишно, което е около 133 ч. месечно.
Така ако този закон се приеме с намаления обхват, с което се ангажираха с подписания план за действие, България ще е прецедент с въвеждане на лична помощ за 86 000 души за първата година (пак хипотетично, защото не е много сигурно, че всички те имат нужда от лична помощ – просто все още се опира до ТЕЛК в момента за евентуални разчети). Така проблемът е, че за 2019 г. хора, които нямат чп по ТЕЛК, ще останат отново без ЛП, но така или иначе не може да се очаква да минат 700 000 души на индивидуална оценка за една година.
Правото на лична помощ е за всички – и преди и след 18 г.
Асистенти ще могат да бъдат и родителите на деца / лица над 18 г.
Съгласно ставките за заплащане, заложени в ЗЛП, които са определени в коефициент спрямо МРЗ – за 2019 г – 1.1, за 2020 – 1.3, за 2021 – 1.5
Сумите нето, които ще се заплащат на асистента са както следва:
8 часа – за 2019 – 470 лв/ за 2020 – 610 лв/ за 2021 – 750 лв
4 часа - за 2019 – 235 лв/ за 2020 – 305 лв/ за 2021 – 375 лв
Разчетите са на база планирана МРЗ (2019 – 560лв; 2020 – 610лв; 2021 – 650лв), с приспаднати осигуровки за сметка на работника (13,72% и ДОД 10%). Във внесения проект е записано, че осигуровките за сметка на работодателя са включени в тази ставка, но след като обърнахме изрично внимание на това, ще се коригира.
Личната помощ ще се предоставя чрез доставчици – т.е. няма да се изплащат пари на лицето, а асистентът ще подписва договор с доставчика и ще си получава парите от него.
Договорите ще са трудови и личните асистенти ще са осигурени. Има възможност и за граждански договори.
Решенията за определяне на броя часове могат да бъдат обжалвани (както и тези за липсата на право на ЛП)
Срокове – За да се стигне до ползване на лична помощ, следва след приемане на законите ( и ЗХУ и ЗЛП) да бъдат изготвени правилници, методика за оценка, да бъдат проведени обучения. ЛП ще може да се ползва реално от 01.09.2018 г. а от 01.04.2018 ще се приемат документи.
----------------------------------------------------------------------
За децата с увреждания с над 90% по ТЕЛК ситуацията е следната:
за 2019 година 380 лв от сумата по чл 8д от ЗСПД ще се вземат предвид като получени за асистентска грижа в домашна и семейна среда
ако дете с 90 % ТЕЛК не кандидатства за ЛП ще получи 930 лв по ЗСД 8д
ако кандидатства за ЛП и му се определят 8 часа (470 лв) ще получи:
930 лв по ЗСПД 8д + разликата от 470 – 380 лв (които се вземат предвид като средства за ЛП) Т.е. ще получи 930 + 90 лв = 1020 лв
след това сумите за ЛП нарастват и ще са съответно: за 2020 - 930 лв + 610-380 = 1160 лв
за 2021 - 930 + 750 - 380 = 1300 лв
сега децата с над 90 % в провинцията нямат право да кандидатстват за асистенти (само в София има такава възможност по програма АНД)
вариант 1 – майката е асистент – тя ще получи 1020 лв
вариант 2 – друг човек е асистент – майката ще получи 550 лв, асистентът 470 лв (органът, който изплаща средствата ще ги преразпредели)
т.е. и в двата случая детето си получава 1020 лв
В случай, че на детето бъде определена ЛП в по малко часове и сумата на ЛП е по-малка от 380 лв, то ще продължи да си получава по 8д 930 лв
Тук е важно да отбележа - Правото на лична помощ е на човека с увреждане, не на неговия родител, роднина, настойник. Оттам насетне, за да отговоря правилно на някои майки на деца под 18 години, ще задам следните въпроси. Как една майка на дете с увреждане може да иска 24 часова лична помощ за детето си? На другите майки, които имат по 3 деца без увреждания - кой им гледа децата? Идеята на личната помощ не е майките на деца с увреждания да абдикират от ролята си на майки, която им е отредена по природа. За такива случаи има други механизми.
За хората над 18 г., които получават добавка за чужда помощ. Ако не кандидатстват по ЗЛП ще продължат да си взимат добавката за чужда помощ. Ако кандидатстват по ЗЛП, добавката за чужда помощ ще се вземе предвид като предоставена за лична помощ. Т.е. ако на лицето по оценка му се определят 4 часа лична помощ (235 лв), то ще получи допълнително 235-94 = 141 лв
Тук остава висящ въпроса за хората над 18 години, които имат нужда от постоянна лична помощ, и това е което ще трябва да се извоюва за следващите години.
Друг е въпросът, че който и орган да прави оценката – хората ще са едни и същи- особено в малките населени места. Така, че най-важното е Методиката за индивидуалната оценка да минимизира в най-висока степен субективизма от личната преценка.
Така внесеният ЗЛП предстои да бъде коригиран между двете четения в НС. Тогава ще се конкретизират тези неща – кой ще прави оценката, намаляването на обхвата и още някои неща. Там ще трябва да настояваме да участваме при оформянето на окончателния вариант, за да няма изненади.
Весела Одаджиева, Системата ни убива, Фесбук.
Моля, подкрепете ни.