0|
4534
|29.08.2016
НОВИНИ
Ст. Манов: Промените в Изборния кодекс останаха в сянка

Последният влак с промени на Изборния кодекс, който мина през май, остана малко в сянка. В него обаче бяха внесени доста съществени изменения - сред най-важните е още от първите членове - задължителното гласуване. Това коментира Стефан Манов, член на ОС към ЦИК пред ON AIR.
Той припомни, че ако някой не гласува два пъти - санкцията е дерегистрация. По думите му дебатът за задължителното гласуване ще върви и около президентските избори, с референдума.
Възможно е президентските избори да се провеждат успоредно с референдума, смята Манов. Той обаче посочи, че наблюденията от последните референдуми показват, че трябва да има по-адекватна информационна кампания.
"Това е едно от притесненията на неправителствените организации, които следяхме референдума миналата година. Информационната кампания беше потопена. Практически партиите не водеха такава относно референдума", уточни той.
Манов припомни и един друг проблем - "регистрираха се фантомни инициативни комитети в полза и против въпроса, които реализираха едни медийни пакети чрез поставени интернет сайтове, а като се види кой е собственик, той отива до същите , които са членове на Инициативният комитет".
В тези промени на Изборния кодекс няма механизъм, който да ограничи подобни действия на недобросъвестни участници в информационната кампания, посочи той.
В този влак от промени имаше две много важни, свързани с медиите, коментира Манов. По думите му едната от тях е, че "медиите вече са задължени да публикуват не само платените договори, които имат с определена политическа партия или кандидат за президент, но и безвъзмездните такива".
Втора добра промяна е - "медиите са задължени да практикуват тарифи, които не надвишават средните пазарни стойности за търговска реклама през последните шест месеца преди предизборната кампания".
Експертът коментира и спорните промени за гласуването на българите в чужбина. Той отбеляза, че има таван от 35 секции във всяка страна. "Има голяма неяснота за страните от ЕС, в това число САЩ, Швейцария как ще бъдат определяни там секциите, защото според член 14. ал.3 казва, че се извършва по преценка на ръководителите и с решение на ЦИК", добави той.
Възможно е президентските избори да се провеждат успоредно с референдума, смята Манов. Той обаче посочи, че наблюденията от последните референдуми показват, че трябва да има по-адекватна информационна кампания.
"Това е едно от притесненията на неправителствените организации, които следяхме референдума миналата година. Информационната кампания беше потопена. Практически партиите не водеха такава относно референдума", уточни той.
Манов припомни и един друг проблем - "регистрираха се фантомни инициативни комитети в полза и против въпроса, които реализираха едни медийни пакети чрез поставени интернет сайтове, а като се види кой е собственик, той отива до същите , които са членове на Инициативният комитет".
В тези промени на Изборния кодекс няма механизъм, който да ограничи подобни действия на недобросъвестни участници в информационната кампания, посочи той.
В този влак от промени имаше две много важни, свързани с медиите, коментира Манов. По думите му едната от тях е, че "медиите вече са задължени да публикуват не само платените договори, които имат с определена политическа партия или кандидат за президент, но и безвъзмездните такива".
Втора добра промяна е - "медиите са задължени да практикуват тарифи, които не надвишават средните пазарни стойности за търговска реклама през последните шест месеца преди предизборната кампания".
Експертът коментира и спорните промени за гласуването на българите в чужбина. Той отбеляза, че има таван от 35 секции във всяка страна. "Има голяма неяснота за страните от ЕС, в това число САЩ, Швейцария как ще бъдат определяни там секциите, защото според член 14. ал.3 казва, че се извършва по преценка на ръководителите и с решение на ЦИК", добави той.
Моля, подкрепете ни.






Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads