Мерджанов: Спорна е фигурата на инспектора в агенция „Разузнаване”
По думите му може би най-видими от тези промени са девоенизацията й и категорично определената й подчиненост на правителството. Според него, не може да не отбележим предвиденото в законопроекта правомощие на президента да поставя задачи на агенцията, след съгласуване с Министерския съвет. „В качеството си на какъв президентът би могъл да прави това? Да, по Конституция той е върховен главнокомандващ на въоръжените сили и възглавява Консултативния съвет за национална сигурност и толкова”, категоричен бе Мерджанов. Според него, с предвиждането на подобно правомощие на президента се надхвърля конституционната роля на държавния глава в сектор Сигурност и установения баланс между президент и правителство
Зам.-председателят на групата на левицата смята, че е спорна и новата фигура на инспектора в разузнавателната агенция, който се назначава от премиера по предложение на нейния председател. ”Дейността му е определена в доста широки граници - от осъществяване на контролни функции при провеждане на държавната политика в Агенцията, през предотвратяване и разкриване на закононарушения, до повишаване качеството и ефективността на изпълнението на възложените на службата функции и дейности. Инспекторът обаче, за разлика от председателя на Агенцията не е с мандат”, подчерта Мерджанов. Той коментира, че съгласно законопроекта, когато на инспектора му бъде разпоредено да не започва или да прекрати проверка, той докладва за това на премиера. „Да, но нали именно премиерът, съгласно чл. 13, т. 1 от законопроекта, поставя задачи на Агенцията. Какво точно ще контролира в тази връзка инспекторът? Не се ли размива по този начин отговорността на министър-председателя за работата на Агенцията? А отговорността на председателя на самата Агенция?”, попита Мерджанов. Той подчерта, че не се оспорва фактът, че Държавната агенция „Разузнаване” следва да е подчинена на Министерския съвет. По думите му това е в съгласие и с конституционно вменената отговорност на върховния изпълнителен орган в държавата- да осигурява обществения ред и националната сигурност. ”И точно затова, подобна концентрация на правомощия в тази толкова чувствителна област на обществените отношения предполага възможно най-ясен и адекватен механизъм за контрол – не само върху службите, но и върху непосредствения им ръководител. Това е необходимо, за да се ограничи до минимум рискът от злоупотреба с такава власт върху тях. Риск, който винаги съществува, но особено при управлението на ГЕРБ”, заключи Мерджанов.
Моля, подкрепете ни.