От „Мона Лиза“ до Наполеон III: Най-знаковите кражби в историята на Лувъра

Обирът е проведен с почти филмова точност: фалшиви охранители, заглушени камери и внимателно подбрани експонати, които изчезват без следа.
Но това далеч не е първият път, в който светинята на френската култура се превръща в сцена на престъпление, достойно за сценарий на холивудски трилър. През годините вратите на музея са били свидетели на обири, които влизат не само в историята, но и в легендите на изкуството.
Кражбата на „Мона Лиза“ (1911)
Най-прочутият случай, разбира се, е този с „Мона Лиза“.
През 1911 г. италианецът Винченцо Перуджа – бивш служител на музея – влиза преоблечен като работник, сваля прочутия портрет от стената и спокойно го изнася под палтото си.
Две години по-късно е арестуван във Флоренция, докато се опитва да продаде картината. Джокондата е върната невредима, а парадоксално – именно този обир я превръща в най-разпознаваемото лице на изкуството в света.
Атаката с камък (1956)
През 1956 г. психически нестабилен посетител хвърля камък по „Мона Лиза“, увреждайки боята около левия лакът на Джокондата. Инцидентът води до решение шедьовърът да бъде защитен зад бронирано стъкло – така, както се пази и до днес.
Обирът в „Галерия Аполон“ (1976)
Въоръжени нападатели проникват в прочутата „Галерия Аполон“ и открадват меча на крал Шарл X – изключително ценен артефакт, инкрустиран със злато и скъпоценни камъни. Предметът никога не е открит. Смята се, че е претопен малко след кражбата.
Изчезването на коронационния меч на Наполеон III (1976)
Същата година мистериозно изчезва и мечът на Наполеон III, изложен в същата галерия. Разследващите предполагат, че двете кражби са дело на една и съща организирана група – вероятно с вътрешен достъп до музея.
Мистериите в Египетския отдел (1980-те)
През 1983 г. френската преса съобщава, че от египетската колекция на Лувъра липсват десетки дребни артефакти – амулети, статуетки, пръстени. Макар финансовата им стойност да е ниска, археологическата е огромна.
Никога не са повдигнати обвинения, но вътрешно разследване сочи служител с достъп до експозицията.
Кражбите по време на Втората световна война
В навечерието на нацистката окупация голяма част от съкровищата на Лувъра са били тайно евакуирани в провинцията. Но не всички.
Десетки произведения изчезват безследно – вероятно плячкосани от нацистите или продадени на черния пазар. Част от тях и до днес се считат за безвъзвратно изгубени.
Реакцията на Франция
След последния обир президентът Еманюел Макрон заяви, че Франция ще направи всичко необходимо, за да върне произведенията и да изправи извършителите пред съда.
„Кражбата, извършена в Лувъра, е атака срещу наследството ни – срещу това, което сме като нация“, каза държавният глава.
Историята показва, че дори най-охраняваните музеи не са имунизирани срещу човешката алчност. Но тя също така доказва, че изкуството има удивителната способност да се завръща – дори след като е било откраднато.
Моля, подкрепете ни.





