Реклама / Ads
29| 15409 |10.04.2025 ГЛАСЪТ

Нашият магистралостроител не изпълни нито едно от обещанията си, защото се държим като планктон

.
Борисов и магистралата...
България е с най-лошите пътища не само в Европа. Сред най-изостаналите сме и в света. Съдете сами: На 16-о място сме от двайсетте  държави с отчайваща пътна мрежа. Методологията на изследването сравнява гъстотата на пътната мрежа и качеството й според Worlddata.info и TheGlobalEconomy.com. Взема се предвид качеството на пътищата, качеството на ремонтите, броят  на катастрофите смъртните случаи, както и относителна гъстота на пътната мрежа.
 

Смъртта  буквално дебне по българските пътища: 526 фатални катастрофи през 2023 година, което означава 82 на милион жители, което е с 80% повече от средното за ЕС.

 

Тези дни трагедията с малката Сияна, освен покруса, предизвика и гняв към управляващите през  годините. За пореден път лъсна тяхното безхаберие, алчност, корупция, арогантност и некадърност. Във  всекидневието те отказват да изпълняват отговорно своите задължения,  а когато се случи  трагедия – отказват да  признаят вина. Става  дума за немалка група лицемери, които говорят за съпричастност, дават обещания, но всъщност са хора, отдадени на своите и  партийните интереси.

 

На 9 април в сутрешните блокове на големите телевизии  шестима поканени изказаха мнения за случващото се по българските пътища и какви ги вършат институциите. Във водопада от клишета чухме и някои истини.  Но  тези истини  са известни на всеки българин с разсъдък…

 

Е, и? Никой не спомена какво той е направил, когато е заемал висок пост, а сега изрежда колко много не е направено.

Добре, като са толкова вещи, защо са мълчали и не са били  тревога досега?

 

Псевдомагистрали и пътища на смъртта ни предлагат управляващите още от времето на соца. В медия бяха написали, че по времето на Тодор Живков е имало много по-малко  катастрофи и смъртни случаи. Естествено, защото тогава автопарка  е бил поне 10 пъти по-малоброен. Сравнението,  разбира се, е за онези, които възприемат паметника на червената армия и чинията на Бузлуджа за свещени тотеми.

Нас трябва да ни интересува статистиката от новата ни история, защото живеем с нея.

 

На 29.08.2010 г. тогавашният премиер Бойко  Борисов заявява във Варна: „През последните 20 години не е направено нищо, за да стане България транспортен център и да извлече ползи от пътищата и пристанищата, според географското разположение на страната“.

 

Борисов на 14.10.2010 г.: „За България е много важно да обвърже автомагистрала "Хемус" с някоя оперативна програма, защото правителствата преди нас не са го направили“.

 

На 18.07.2011 Борисов прави първа копка на строежа на 8 км от автомагистрала „Хемус" край Шумен. Преди да хване лопатата изрича бодро: „Ние строим, а не приказваме празни приказки“.

На  същото събитие, където са събрани и медиите, Борисов заявява, че съвсем скоро България да бъде приета в Шенген. „Скоро“ ни коства 14 години…

 

На 10.08.2012  министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, при откриването на пътна отсечка Старо Оряхово-Гроздьово във Варненска област следва примера  на своя началник в обещанията: „До 2017 г. автомагистрала "Хемус" ще бъде цялостно изградена“. В момента Павлова е вице-президент на  Европейската инвестиционна банка и отдавна е загърбила пътните проблеми у нас, за които има съществен „принос“.

 

На 07.08.2018 г. Борисов отново е оптимист: „Както съм обещал, магистрала „Хемус” ще е готова в срок - до 2024 г.  Искам българите да видят какво мащабно строителство има в държавата.“

Не  спира дотук: „Хемус” не го е имало и нямаше да го има, ако не е ГЕРБ!“

 

Само че ГЕРБ все още го има, видни гербаджии видимо забогатяха и се уредиха с важни постове, но качествени пътища и магистрали все още няма. Наличните са опасни за нашето здраве и живот.

Няма ги и голяма част от парите.

 

Борисов управлява 12 години. От всичките му неизпълнени обещания се наредихме в  компанията на Moзaмбиĸ, Πapaгвaй, Йeмeн, Гвинeя, Дeмoĸpaтичнa Peпyблиĸa Koнгo и Maвpитaния. Там сме от общо 137 държави в класацията.

 

На 11.10.2019  пред камерите отново е Борисов: Магистрала „Хемус“ ще е  напълно готова през 2022 г.“  И допълва: „Кал, чакъл, насипи, взривове, всичко това е проядено от човешка ръчичка. Тая скала, тия огромни съоръжения, за да го има това тук.“

(показва с ръка как всичко ще е готово съвсем скоро…)

 

Нито един от коментиращите ситуацията с българската пътна мрежа след трагедията с малката Сияна, както и с десетките други, не споменава Бойко Борисов, като една от причините България да е с окаяна пътна мрежа. Самият Борисов заяви: „За 1300 години България никога не се е славила с добри пътища“.  Любопитно е, че помни какво е било магистралостроенето при кан Крум, Иван Шишман и Възраждането, например, но изречената глупост не го оправдава, както очевидно много му се иска.

 

Да, превишената скорост, пияни и дрогирани зад волана, неопитни шофьори, неспазване на правилата, лош контрол, заспали институции, некадърни и корумпирани чиновници и политици – всичко това е налично в торбата от причини за трагедиите на пътя. Но от ръководителят на изпълнителната власт зависи много.

 

Според  Устройствения правилник на Министерския съвет:

Чл. 10. (1) Министър-председателят ръководи общата политика на правителството и координира дейността на членовете на Министерския съвет по нейното осъществяване.

(2) Министър-председателят ръководи текущата дейност на Министерския съвет, като утвърждава дневния ред, свиква и председателства заседанията на правителството.

(3) Министър-председателят като централен едноличен орган на изпълнителната власт:

1.   назначава и освобождава заместник-министрите и заместник областните управители, както и ръководните органи на държавни институции, когато това му е възложено със закон;

2.   осъществява други възложени му с Конституцията и законите на страната правомощия.

 

По силата на тези  задължения премиерът носи пряка отговорност за всичко, което изпълнителната власт прави или не прави за обществото и страната. Точно това е смисълът, а не златните кюлчета и пачките евро в нощното шкафче. 

 

На Борисов се приписва изразът: Мъжко е да обещаеш, човешко е да не изпълниш. Не знам дали го е казал наистина, но е в неговия натюрел със сигурност.

 

Човекът от Банкя обаче отлично е разчел поведението на голяма част от българите. Той е политическият Али Баба, който и бил обикновен пожарникар  (истинският от приказката на Шехерезада е дървар, - б.а.), но научава паролата, която отваря пещерата с бюджета, напълнен от данъкоплатците.Отначало присвоява по малко, но когато се справи коварно с разбойниците и техния главатар -  разбирайте кукловодите от задкулисието – става пълновластен господар на българските съкровища.

 

И понеже немалко българи продължават да живеят, работят и мислят с категориите от социализма, те не се ядосват, че някой ги ограбва, а копнеят да са на неговото място. Нашенецът е добра душа и не помни лошото. Вместо памет за измамите  и грабежите, той е в плен на телевизионните сеанси с новини за и от Борисов е нему подобните. За него новините – в медиите  и  фейсбук – са последна инстанция. И понеже мътният информационен и анализаторски поток е огромен, българинът си избира на кое да вярва. Анестизиран от монотонните лъжи той не желае да узнае  истината за миналото ни, което го лишава от възможност да проумее настоящето и  да  погледне в бъдещето. Това го превръща в планктон - храна за хищници.

 

Затова е много лесно на тези  хора да се внуши, че някой отвън е виновен – ЕС и „колективния Запад“, естествено. Защото във времената на москвича и запорожеца той или дядо му и баба му са получавали заплата на 1-о число, гледали са в петък съветска телевизия и всичко е било хорошо. А какви пътища се строяха,  -  възкликват носталгично някои. Те не искат дори да полюбопитстват, че магистралата между Милано и Комо в Италия е пусната в експлоатация преди 101 години. Омразните капиталисти са я построили, гадовете, затова не се брои. Още през 1920-те години се строят магистрални пътища в Германия (не от Хитлер, както смятат някои  -  б.а.). Не знам какви са били пътищата в Хърватия преди хиляда години, но днес в страната има завършени 13 автомагистрали, а в момента се строи нова, която ще е готова през 2029 г.

 

Страдаме от обществена деменция. Затова Али Баба няма намерение да строи магистрали и безопасни пътища. Той се разпорежда с нашето съкровище като със свое, защото знае, че упойката продължава  да действа.

 

Обречени сме, защото всеки път историята ни започва отначало.

 

И преди Борисов, и след него управниците са си "оставили ръцете" в строителството на  пътища, но това прави ли нещата по-малко гадни?

 

Огнян Стефанов

 

П.П. Чух шегата, че ТВ формата "Бригада нов дом" трябва да поеме строителството на АМ "Хемус", за да бъде завършена. Научих и друга: В "Стани богат" въпросът "Кога всички тунели на АМ "Хемус" ще бъдат ремонтирани" е оценен на 100 000 лева.

 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 4| 19875 |04.04.2025 Рискуваме тежки санкции от МОК заради неглижирането на закона и съда от Весела Лечева . 10| 6122 |04.04.2025 Яде ли корупцията асфалт!? Кой преяжда? . 21| 9765 |03.04.2025 Борисов, да беше казал топла дума за Сияна, а не да ревеш, че не си премиер и какво си щял да направиш с МВР . 17| 8375 |03.04.2025 Ани и Явор, Хариет и Христина, Милен Цветков, сега Сияна... Пак смърт на пътя. Не е ли време да се ядосаме?

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads