Нашият магистралостроител не изпълни нито едно от обещанията си, защото се държим като планктон

Смъртта буквално дебне по българските пътища: 526 фатални катастрофи през 2023 година, което означава 82 на милион жители, което е с 80% повече от средното за ЕС.
Тези дни трагедията с малката Сияна, освен покруса, предизвика и гняв към управляващите през годините. За пореден път лъсна тяхното безхаберие, алчност, корупция, арогантност и некадърност. Във всекидневието те отказват да изпълняват отговорно своите задължения, а когато се случи трагедия – отказват да признаят вина. Става дума за немалка група лицемери, които говорят за съпричастност, дават обещания, но всъщност са хора, отдадени на своите и партийните интереси.
На 9 април в сутрешните блокове на големите телевизии шестима поканени изказаха мнения за случващото се по българските пътища и какви ги вършат институциите. Във водопада от клишета чухме и някои истини. Но тези истини са известни на всеки българин с разсъдък…
Е, и? Никой не спомена какво той е направил, когато е заемал висок пост, а сега изрежда колко много не е направено.
Добре, като са толкова вещи, защо са мълчали и не са били тревога досега?
Псевдомагистрали и пътища на смъртта ни предлагат управляващите още от времето на соца. В медия бяха написали, че по времето на Тодор Живков е имало много по-малко катастрофи и смъртни случаи. Естествено, защото тогава автопарка е бил поне 10 пъти по-малоброен. Сравнението, разбира се, е за онези, които възприемат паметника на червената армия и чинията на Бузлуджа за свещени тотеми.
Нас трябва да ни интересува статистиката от новата ни история, защото живеем с нея.
На 29.08.2010 г. тогавашният премиер Бойко Борисов заявява във Варна: „През последните 20 години не е направено нищо, за да стане България транспортен център и да извлече ползи от пътищата и пристанищата, според географското разположение на страната“.
Борисов на 14.10.2010 г.: „За България е много важно да обвърже автомагистрала "Хемус" с някоя оперативна програма, защото правителствата преди нас не са го направили“.
На 18.07.2011 Борисов прави първа копка на строежа на 8 км от автомагистрала „Хемус" край Шумен. Преди да хване лопатата изрича бодро: „Ние строим, а не приказваме празни приказки“.
На същото събитие, където са събрани и медиите, Борисов заявява, че съвсем скоро България да бъде приета в Шенген. „Скоро“ ни коства 14 години…
На 10.08.2012 министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, при откриването на пътна отсечка Старо Оряхово-Гроздьово във Варненска област следва примера на своя началник в обещанията: „До 2017 г. автомагистрала "Хемус" ще бъде цялостно изградена“. В момента Павлова е вице-президент на Европейската инвестиционна банка и отдавна е загърбила пътните проблеми у нас, за които има съществен „принос“.
На 07.08.2018 г. Борисов отново е оптимист: „Както съм обещал, магистрала „Хемус” ще е готова в срок - до 2024 г. Искам българите да видят какво мащабно строителство има в държавата.“
Не спира дотук: „Хемус” не го е имало и нямаше да го има, ако не е ГЕРБ!“
Само че ГЕРБ все още го има, видни гербаджии видимо забогатяха и се уредиха с важни постове, но качествени пътища и магистрали все още няма. Наличните са опасни за нашето здраве и живот.
Няма ги и голяма част от парите.
Борисов управлява 12 години. От всичките му неизпълнени обещания се наредихме в компанията на Moзaмбиĸ, Πapaгвaй, Йeмeн, Гвинeя, Дeмoĸpaтичнa Peпyблиĸa Koнгo и Maвpитaния. Там сме от общо 137 държави в класацията.
На 11.10.2019 пред камерите отново е Борисов: „Магистрала „Хемус“ ще е напълно готова през 2022 г.“ И допълва: „Кал, чакъл, насипи, взривове, всичко това е проядено от човешка ръчичка. Тая скала, тия огромни съоръжения, за да го има това тук.“
(показва с ръка как всичко ще е готово съвсем скоро…)
Нито един от коментиращите ситуацията с българската пътна мрежа след трагедията с малката Сияна, както и с десетките други, не споменава Бойко Борисов, като една от причините България да е с окаяна пътна мрежа. Самият Борисов заяви: „За 1300 години България никога не се е славила с добри пътища“. Любопитно е, че помни какво е било магистралостроенето при кан Крум, Иван Шишман и Възраждането, например, но изречената глупост не го оправдава, както очевидно много му се иска.
Да, превишената скорост, пияни и дрогирани зад волана, неопитни шофьори, неспазване на правилата, лош контрол, заспали институции, некадърни и корумпирани чиновници и политици – всичко това е налично в торбата от причини за трагедиите на пътя. Но от ръководителят на изпълнителната власт зависи много.
Според Устройствения правилник на Министерския съвет:
Чл. 10. (1) Министър-председателят ръководи общата политика на правителството и координира дейността на членовете на Министерския съвет по нейното осъществяване.
(2) Министър-председателят ръководи текущата дейност на Министерския съвет, като утвърждава дневния ред, свиква и председателства заседанията на правителството.
(3) Министър-председателят като централен едноличен орган на изпълнителната власт:
1. назначава и освобождава заместник-министрите и заместник областните управители, както и ръководните органи на държавни институции, когато това му е възложено със закон;
2. осъществява други възложени му с Конституцията и законите на страната правомощия.
По силата на тези задължения премиерът носи пряка отговорност за всичко, което изпълнителната власт прави или не прави за обществото и страната. Точно това е смисълът, а не златните кюлчета и пачките евро в нощното шкафче.
На Борисов се приписва изразът: Мъжко е да обещаеш, човешко е да не изпълниш. Не знам дали го е казал наистина, но е в неговия натюрел със сигурност.
Човекът от Банкя обаче отлично е разчел поведението на голяма част от българите. Той е политическият Али Баба, който и бил обикновен пожарникар (истинският от приказката на Шехерезада е дървар, - б.а.), но научава паролата, която отваря пещерата с бюджета, напълнен от данъкоплатците.Отначало присвоява по малко, но когато се справи коварно с разбойниците и техния главатар - разбирайте кукловодите от задкулисието – става пълновластен господар на българските съкровища.
И понеже немалко българи продължават да живеят, работят и мислят с категориите от социализма, те не се ядосват, че някой ги ограбва, а копнеят да са на неговото място. Нашенецът е добра душа и не помни лошото. Вместо памет за измамите и грабежите, той е в плен на телевизионните сеанси с новини за и от Борисов е нему подобните. За него новините – в медиите и фейсбук – са последна инстанция. И понеже мътният информационен и анализаторски поток е огромен, българинът си избира на кое да вярва. Анестизиран от монотонните лъжи той не желае да узнае истината за миналото ни, което го лишава от възможност да проумее настоящето и да погледне в бъдещето. Това го превръща в планктон - храна за хищници.
Затова е много лесно на тези хора да се внуши, че някой отвън е виновен – ЕС и „колективния Запад“, естествено. Защото във времената на москвича и запорожеца той или дядо му и баба му са получавали заплата на 1-о число, гледали са в петък съветска телевизия и всичко е било хорошо. А какви пътища се строяха, - възкликват носталгично някои. Те не искат дори да полюбопитстват, че магистралата между Милано и Комо в Италия е пусната в експлоатация преди 101 години. Омразните капиталисти са я построили, гадовете, затова не се брои. Още през 1920-те години се строят магистрални пътища в Германия (не от Хитлер, както смятат някои - б.а.). Не знам какви са били пътищата в Хърватия преди хиляда години, но днес в страната има завършени 13 автомагистрали, а в момента се строи нова, която ще е готова през 2029 г.
Страдаме от обществена деменция. Затова Али Баба няма намерение да строи магистрали и безопасни пътища. Той се разпорежда с нашето съкровище като със свое, защото знае, че упойката продължава да действа.
Обречени сме, защото всеки път историята ни започва отначало.
И преди Борисов, и след него управниците са си "оставили ръцете" в строителството на пътища, но това прави ли нещата по-малко гадни?
Огнян Стефанов
П.П. Чух шегата, че ТВ формата "Бригада нов дом" трябва да поеме строителството на АМ "Хемус", за да бъде завършена. Научих и друга: В "Стани богат" въпросът "Кога всички тунели на АМ "Хемус" ще бъдат ремонтирани" е оценен на 100 000 лева.
Моля, подкрепете ни.





