Няма опасност “Вера Су” да се разцепи
Лошото време пречи на експерти от Националния борд за разследване на произшествия в транспорта да се качат на палубата на плавателния съд и да извършат технически оглед. Специалистите търсят причината защо не е осъществен контакт с екипажа в деня на инцидента.
ФрогНюз припомня, че сагата край Камен бряг продължава вече 19 дни. Плаващия под панамски флаг кораб “Вера Су” заседна на 20 септември. В продължение на четири дни нямаше никаква институционална реакция. Междувременно екоактивисти алармираха за потенциална екологична катастрофа. Причината - на борда на кораба се превозват азотни торове. На 24 септември Басейнова дирекция потвърди, че има следи от нитритен азот във водите на Черно море. Два дни по-късно транспортният министър разпореди незабавна операция.
Тя обаче претърпя провал. Акцията започна в понеделник (27 септември), когато към заседналия в скалите край Яйлата кораб бяха пратени кран и баржа. Баржата обаче заседна, а машината, която трябваше да опакова азотните торове, се развали. Това наложи вземане на друго решение - товарът да се прехвърли с щипките на крана. Кадри в социалните мрежи обаче показаха, че азотните торове се изсипват във водите на Черно море. Ден по-късно обявиха прекратяване на операцията, а Министерството на околната среда и водите категорично посочи, че не е разрешавало подобни способи. Шефът на “Морска администрация” бе уволнен.
Наложи се българските власти да потърсят чуждестранна помощ. Извършено бе укрепване на кораба, което да го предпази от обръщане заради лошото време, а междувременно стана ясно, че “Вера Су” потъва. Екипажът обаче отказа да напусне борда. Вчера той бе евакуиран.
Създаден бе и временен кризисен щаб, който започна източване на гориво. Вече са източени 23 кубически метра горива и смазочни материали, увериха от транспортното министерство.
Министър Христо Алексиев е разговарял с представител на собственика на кораба и заместник-ръководителя на мисията на Република Турция, г-н Ерман Топчу. Българските власти обаче ще допуснат предложената спасителна компания да действа само ако има разписан детайлно и конкретно план.
Каква е причината да не е бил осъществен контакт с екипажа в деня на самия инцидент ще стане ясно едва когато експертите имат достъп до кораба, за да установят дали системата за оповестяване е работила в момента, когато са били търсени от българските органи. Притеснителен е и фактът, на вахта е бил само един моряк. По принцип те трябва да са двама.
Днес на моряците от „Вера Су", които са настанени в Каварна, беше направена митническа проверка. Спрямо тях няма ограничение да напускат хотела.
Моля, подкрепете ни.