Няма да отменят матурите
„На този етап не говорим за отпадане на външното оценяване”, категорична е тя . Външното оценяване след 4 клас има важна роля, свързана с възможността след този етап учениците да продължат в определени училища, а в настоящата ситуация е застрашено провеждането на олимпиади и състезания, които са балообразуващи за тези ученици, посочи Михайлова. Отпадането на външното оценяване след 10 клас пък би засегнало правата на учениците от обединените училища, защото е свързано с възможността те да продължат обучението си, допълни заместник-министърът.
Днес нашите ученици, учители и цялото общество са поставени в условията на граждански изпит, посочи Михайлова и попита: „Нима граматиката по български език се изучава във втория срок на 4 клас?”
Само преди ден образователният министър Красимир Вълчев съобщи, че няма да има нулева година. Според него, ако дигиталното обучение продължи до 13-ти или 20-ти април, може и да не се наложи промяна на изпитите. "Стартирахме успешно с дистанционното обучение. То ще бъде приравнено на присъствено обучение. Работните дни на учителите също ще бъдат приравнени на такива", поясни той. 90% от децата използват дистанционното обучение. Малка част са тези, които нямат достъп до интернет или компютри.
Основната цел на НВО след 4 и 10 клас е да измери нивото на съответния етап по отношение на финализирането му, но тази година сме в извънредна ситуация с всичките й негативи. Дори учебният процес да се възстанови на 13 април, организацията на изпитите след 7 клас и на матурите за гимназиалния етап ще бъде затруднена, смята Диян Стаматов, директор на столичното 119 училище и председател на Съюза на работодателите в просветата. Той опроверга тезата, че отпадането на външното оценяване ще бъде начин да не излизат наяве недостатъците на сегашното онлайн обучение на децата.
Националното външно оценяване наистина измерва етапа. Видът, в който то се провежда обаче от 2016 година до момента, не е най-добрият, изтъкна Диян Стаматов. По думите му по-подходящ формат е комплексен изпит с практически въпроси и задачи, свързани с начина на мислене на децата в 4 клас, а не диференцирани изпити по различни предмети, да е изцяло игрово и да не е стресиращо, каквато е практиката от последните години.
Моля, подкрепете ни.