НЗОК ще известява пациентите със SMS за ползваните здравни услуги
Идеята е всеки пациент да може да сигнализира, ако лекар или лечебно заведение използва данните му неправомерно, за да надписва неизвършени дейности. От Здравната каса вече са разпратили 700 писма до пациенти – точно, за да проверят дали отчетените на тяхно име услуги са верни. Отговорите показали, че злоупотреби има и системата се нуждаела от по-строг пациентски контрол.
С диагноза камъни в жлъчката Павел Петров два пъти попада в болница.
„След това ми се доказа, че имам хронична бъбречна недостатъчност… Тази клинична пътека е по-скъпа от тази, която е за основното ми заболяване”, разказва мъжът.
„В епикриза на моя близка видях, че са й правени много лабораторни изследвания, а й взеха само два пъти кръв”, казва Илка Стаменова.
Сега единственият начин да проследим как ни лекуват е през електронното досие. Достъпът до него е възможен само със специален код или през системата на НАП.
Едва около половин милион души обаче са потърсили информация по този начин. Затова, според Здравната каса, известяването със смс може да ограничи злоупотребите.
„Всички имаме телефони, таблети, всичко ползваме иновации във всички области… Целта е да бъде уведомен пациентът за всеки разход, който се извършва върху неговото ЕГН. Защото вие виждате, че с механизмите на контрола не можем да постигнем целесъобразно изразходване на публичния финансов ресурс”, казва пред НТ Йорданка Пенкова, подуправител на НЗОК.
„Добра идея, макар не на д-р Дечев, а на д-р Москов, бихме я подкрепили, стига да не струва милиони. С едно елементарно приложение това може да се случи лесно”, коментира д-р Станимир Хасърджиев от Националната пациентска организация.
Моля, подкрепете ни.