Очаква ни поскъпване на горивата и газа заради атаките в Червено море
През различните години делът на световната търговия, която преминава през този регион, варира между 10 и 12 на сто. През Червено море преминава и около 30 на сто от морския транспорт с контейнери, каза доц. Петков. Това е важна артерия, която придоби по-голямо значение през последните години заради проблемите с Панамския канал, свързани със засушаването и намаляването на капацитета почти наполовина, посочи икономистът. Дори част от доставките от Азия към Източното крайбрежие на САЩ преминават през Суецкия канал.
Делът на стоките за България, които преминават през Червено море, по думите на доц. д-р Петков, е незначителен. Основният търговски партньор на България е Европейският съюз, а вносът ни от Китай е между 9 и 10 на сто от общия ни импорт. В този смисъл директен ефект от конфликта за страната ни не се очаква, а България ще го усети индиректно, ако от него бъдат засегнати производители на стоки в ЕС, от които ние внасяме, коментира ученият.
Притесненията ми са основно свързани с петрола, защото досега го внасяхме предимно от руски пристанища, а с диверсификацията в страната ще постъпва неруски петрол, посочи доц. Петков. Основната транспортна артерия, по която преминават петролът и природният газ, например от Катар, е Суецкият канал, успоредно на него има и тръбопровод и до него няма достъп в момента, допълни той. В този смисъл проблемът за България по-скоро ще бъде в посока горива, които ще се оскъпят заради увеличените транспортни разходи, ще нараснат и застраховките на транспортираните товари и това в проценти ще се натрупа върху цените на горивата. Ученият посочи, че ако конфликтът продължи и в него се замесят и други държави, може дори да се стигне до спиране на износа на горива - например от Иран, а от други страни просто няма да има възможност да достига до крайните потребители.
Същевременно доц. Петков посочи, че към момента България разполага с достатъчно запаси на руски петрол, но допълни, че ако конфликтът продължи, ефектът от повишаването на цената на петрола за България ще се усети през май-юни, но няма да е чувствителен. Той напомни, че фючърсите на основните сортове петрол се покачиха, но не значително – от 5 до 10 на сто, но цената за барел петрол – около 80 долара за барел, все още е далеч от стойностите от 120 долара, каквато бе, когато Русия нападна Украйна. В случая с Червено море шокът ще е по-малък и по последни данни има само леко покачване на цените на петрола, допълни ученият.
По-обраният ефект на последната криза ще се дължи и на опита на ЕС да се справя с подобни ситуации след ковид кризата, когато веригите на доставки бяха изцяло прекъснати, смята доц. Петков. Общността и САЩ извлякоха поуките от прекалената си зависимост от "фабриката Китай" и започнаха процес на връщане или преместване на част от производствата. Освен това в периода след ковид кризата търсенето на стоки в световен мащаб беше много по-голямо, имаше парични средства в населението и в бизнеса с напечатаните "хеликоптерни" пари по линия на помощите, но нямаше достатъчно предлагане и това доведе до ръст от четири-пет пъти на транспортните разходи по направление Азия-Европа, дефицит на контейнери за превоз и на стоки, което породи явлението свръхтърсене, коментира ученият.
Моля, подкрепете ни.