Омбудсманът възрази срещу увеличението на цената на водата през 2025 г.
През годината най-много са жалбите, свързани с нарушаване на правата на потребителите - над 4 700. Повечето от тях са за проблеми с електроснабдяването и ВиК услугите, като най-често се касае за спиране на тока, воден режим, липса на вода или завишени цени в сравнение с качеството.
Омбудсманът също изрази възражение през ноември срещу планираното увеличение на цената на водата с 3,87% от 1 януари 2025 г., като счита това за несправедливо в контекста на кризата във водоснабдяването в 23 области на страната. През декември беше изпратено становище и по проекта за нов ВиК закон, в което институцията настоява за ясно регламентирана процедура за намаляване на цената на водата при лошо качество.
През годината над 350 жалби са подадени срещу фирми за бързи кредити и банки, като те се отнасят основно до високи такси, лихви и неравноправни клаузи в договорите. Омбудсманът подчертава, че често размерът на взетите суми нараства между два и три пъти преди подписване на договорите за кредити. Въпреки че не всички случаи стигат до съд, неравноправните клаузи, които попадат там, се отменят. 2024 г. също доведе до законови промени, касаещи регистрацията по адрес. След години на настояване, с приетите от 50-ото Народно събрание промени, бе въведена възможност за регистрация на служебен адрес.
Друг важен момент за институцията е, че през годината са подадени 2 800 жалби, свързани със социални права, социално осигуряване, трудови права, здравеопазване и образование. Жалбите по тези теми са били сред приоритетите на експертите, като често се поставят въпроси за размерите на минималните пенсии, които не могат да преодолеят инфлацията.
Значителен брой жалби са получени за неизплатени трудови възнаграждения и обезщетения, като след намесата на омбудсмана Инспекцията по труда е извършила проверки и е наложила принудителни административни мерки за изплащането на задълженията.
Също така, гражданите продължават да се оплакват от трудностите при достъпа до медицинска помощ в малки, отдалечени населени места, както и за затруднения в достъпа до спешна медицинска помощ и медицински изделия. Голяма част от жалбите на хора с увреждания през 2024 г. се отнасят до проблеми с медицинските експертизи и забавянията при издаването на решения от ТЕЛК и НЕЛК.
През годината са постъпили и над 1400 жалби по отношение на правото на собственост, като много от тях са свързани с екологичното законодателство и нарушения при инвестиционни намерения, свързани с добив на подземни богатства или изграждане на енергийни обекти.
Над 550 жалби са били подадени по въпроси, свързани с правата на детето, като основно те са за семейната среда, мерките за закрила и право на образование на деца със специални образователни потребности. Като цяло, през 2024 г. омбудсманът се е фокусирал и върху подобряването на условията в местата за задържане, като са извършени 32 проверки и са получени над 660 жалби за нарушени основни права.
Моля, подкрепете ни.