Отклонение от европейския модел? Министърът говори за връщане на 8. клас към основното образование, МОН опровергава /обновена/

„Образователната структура е кой етап до кой клас е. Дали трябва да се завършва основно образование в 7-ми клас. Спомняте си, навремето ние сме завършвали с вас 8-ми клас, свалихме го до 7-ми. Това, от днешна гледна точка, дава отрицателни резултати. Не мога да изтъкна нито един положителен ефект от това! В същото време виждаме стреса върху децата, сваления материал, препускането през материала“, заяви Вълчев в Луковит, цитира го БНР.
МОН: Няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в 8. клас
„Заради множество интерпретации на думите на министър Красимир Вълчев пред медии в Луковит, от МОН категорично подчертават, че към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в 8. клас“, посочиха по-късно в позиция МОН (малко след 16 часа днес).
По думите на министъра е нужен задълбочен анализ на съществуващото положение и обмисляне на различни варианти за дългосрочни промени.
Отклонение от европейския модел ли е това? Повечето страни в ЕС структурират средното образование така, че преходът към специализация да става по-рано (често на 13–14 г.), а България с това решение би се върнала към по-стара, централизирана система.
Основното образование в България е до 7. клас от учебната 2016/2017 година, когато влезе в сила новият Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), приет през 2015 г.
Какво се промени с този закон
- Основното образование вече обхваща 1–7. клас;
- Гимназиалният етап започва от 8. клас;
Въвежда се нова структура с два гимназиални подетапа: прогимназиален (5–7. клас) и гимназиален (8–12. клас).
Преди това основното образование завършваше след 8. клас, а средното започваше от 12. клас.
Основни аргументи в подкрепа на основно образование до 7. клас:
Съответствие с европейски практики
Много европейски страни разделят образователните етапи по-рано, като преминаването към по-профилирано или специализирано обучение започва от по-ранен клас (13–14 години). Целта е по-рано да се формира интерес към конкретни области на знание.
По-гъвкава гимназиална структура
Разделянето на средното образование на два етапа (VIII–X и XI–XII клас) позволява по-ясно профилиране и подготовка за висше образование или професионална реализация. Учениците могат по-рано да изберат професионална или профилирана гимназия.
По-ефективно разпределение на учебния материал
Чрез изнасянето на VIII клас в гимназиалния етап се цели материалът да се разпредели по-равномерно и да се намали претоварването в по-късните класове. Така се създава предпоставка за по-добро усвояване на знания и развитие на умения.
Ранна мотивация и ориентиране на учениците
По-ранното влизане в гимназиална среда (от VIII клас) цели да насърчи учебната мотивация чрез нова среда, нови учители и възможности за избор на профил. Това се разглежда като стъпка към по-личностно ориентирано образование.
ФрогНюз
Моля, подкрепете ни.





