Откриха 2500-годишна сибирска „ледена мумия“ с шеметни татуировки

Пазирикските „ледени мумии“ са открити в ледени гробници в Алтайските планини в Сибир през 19 век, но татуировките им са били трудни за забелязване. Татуировките не са били видими с просто око, така че учените са ги сканирали и са видели „сложни, ясни и еднообразни“ дизайни.
„Тези открития ни помагат да разберем колко напреднали са били тези хора“, казва водещият автор д-р Джино Каспари от Института по геоантропология „Макс Планк“ и Университета в Берн.
Учените твърдят, че на дясната предмишница на жената от Пазирик е имало изображение на леопарди, обграждащи елен. На лявата - митично същество грифон с тяло на лъв и глава и крила на орел, очевидно борещ се с елен.
„Изкривените гърбове и много интензивните сцени на битки с диви животни са типични за тази култура“, посочва Каспари.
Освен това, жената е била открита и с татуировка на петел на палеца, което според Каспари показва „интересен стил и известна уникалност“.
Екипът от археолози е работил с изследователя Даниел Ридей, който пресъздава древни татуировки по тялото си, използвайки исторически техники. Неговите открития от сканиранията накарали учените да заключат, че качеството на работата по двете ръце се различава, което предполага, че или татуировките са направени от различни хора, или че татуистът е допуснал грешка.
„Вероятно са били необходими четири часа и половина, за да се направи долната част на дясната ръка, и още пет часа, за да се направи горната част на ръката. Това показва голяма отдаденост. Представете си, че седите на земята в степта, докато вятърът духа непрекъснато. Трябваше да бъде направено от някой, който разбира от здравословни и безопасни условия на труд, както и от рисковете, свързани с пробиването на кожата“, обяснява ученият.
Анализирайки следите по кожата на жената, учените решили, че дизайните вероятно са нанесени с помощта на шаблон и след това са татуирани.
Археолозите смятат, че е използван иглоподобен инструмент с много малки остри върхове, вероятно направен от животински рог или кост, и игла с един остър връх. Пигментът най-вероятно е бил направен от изгорял растителен материал или сажди.
„Тогава това вече беше професионална практика, хората отделяха много време и усилия за създаването на тези изображения, те бяха изключително сложни“, казва Каспри.
Моля, подкрепете ни.





