"Пълна забрана на рекламата на хазарт не е решението". АБРО моли за незабавна дискусия
"Многократно сме заявявали публично, че рекламата на хазартни игри трябва да бъде ограничена и отговорна. Съгласни сме и със съображенията на вносителите, че рекламата насочва потребителите към регулираното предлагане на хазартни услуги", пишат в позицията си от АБРО.
Оттам настояват за диалог и координация при приемането на текстове, които имат значително влияние върху медиите, индустрията и спорта.
"Призоваваме народните представители за организиране на незабавна дискусия с представители на хазартната индустрия и медии, с цел обсъждане на най-точния и ефективен начин за ограничаване на рекламата на хазарт, като считаме, че с пълната забрана на рекламата няма да бъдат постигнати изложените в мотивите цели. Предоставянето на рекламни съобщения обезпечава финансовата устойчивост и независимост на медиите, което от своя страна е гаранция за свободата и качеството на медийните услуги.
Рекламата формира основен приход за телевизионни и радио оператори, но същевременно тя е и важен информационен канал към зрителите. Към ограничаването ѝ следва да се подхожда много внимателно и отговорно", предупреждават от АБРО.
Считаме, че целите на законопроекта могат да бъдат постигнати с по-строга и детайлна регулация на съдържанието на рекламните съобщения в чл. 10 от ЗХ. АБРО направи предложения за изменения на чл. 10 ЗХ за въвеждане на допълнителни ограничения във връзка със съдържанието и позиционирането на рекламата. Настояваме за обсъждане и създаването на добре обмислен и ефективен законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта.
Забраната за законосъобразно информиране на потребителите за легалните хазартни оператори и техните услуги ще доведе до пренасочване на потребителите към нелегални хазартни интернет сайтове. За сравнение след забраната на рекламата на хазартни игри в Италия се наблюдава ръст на нелегалния хазарт. Италия се даде за пример в публичните дискусии, но според доклад на La Gazzetta dello Sport стойността на залозите, направени от италианските потребители на черния пазар, се оценява на 25 милиарда евро годишно, като 18,5 милиарда евро от тази сума, или 75 %, се изразходват в нелицензирани уебсайтове за хазарт.
Според Европейската хазартна асоциация – EGBA е тревожно, че много италиански потребители залагат в уебсайтове, базирани извън ЕС, които не им предлагат дори базово ниво на потребителска защита. Без достатъчно ниво на реклама, гражданите нямат реална възможност да направят разлика между лицензиран хазартен уебсайт, който прилага правилата за защита на потребителите в страната, и такъв, който не е лицензиран. Действията по прилагане на законодателството в Италия срещу операторите на черния пазар са се оказали недостатъчни и неефективни. (Според Маартен Хайер, генерален секретар на EGBA).
Отново напомняме, че такава дискусия е от ключово значение, за да се избегне преминаване на участниците в хазартни игри към незаконни доставчици, които не спазват правилата на ЗХ и останалото приложимо законодателство и при които няма гаранции за защита на непълнолетни лица и общо на потребителите.
Моля, подкрепете ни.