МЗ: Парамедиците ще се обучават в центрове, не във ВУЗ

Ето цялото съобщение на МЗ.
Парамедиците са немедицински персонал и тяхната роля е да подпомагат работата на медицинските специалисти. По тази причина не е необходимо те да придобиват висше образование, а е достатъчно да се обучават в центрове за професионално обучение. В същото време специалистите от новата медицинска професия „Лекарски асистент", която се изучава в медицинските университети, ще заместят фелдшерите.
Професията „Парамедик" е нормативно регламентирана в обхвата на професионалното обучение още през 2011 г. като са въведени три степени на професионална квалификация. Все още обаче няма утвърдено Държавно образователно изискване (ДОИ) за тази професия поради изменения в Закона за професионалното образование и обучение.
Съгласно Закона за висшето образование МЗ, като потребител на кадри, има право и задължение за предлага на МОН висшите училища да подготвят такива специалисти, каквито са необходими за системата на здравеопазването. Идеята обучението на парамедици да бъде в системата на висшето, а не на професионалното образование, е залегнала в проект на друга Концепция за спешна медицинска помощ, разработена от екипа на д-р Таня Андреева, която обаче не е приета от МС. Въпреки това, когато през април 2014 г. МОН иска становище от МЗ за необходимия брой парамедици за системата на здравеопазването, министър Андреева предлага за учебната 2014-2015 г. да се обучават „около 100 студента по специалността „парамедик" общо във всички висши училища. Обучението на парамедиците в медицинските колежи започва без да има приети Единни държавни изисквания (които определят изискванията, на които трябва да отговаря обучението), липсва и квалификационна характеристика за специалността.
Освен това МЗ дори няма информация по какви учебни планове се провежда обучението на парамедиците в медицинските колежи. На практика е създадена нова медицинска специалност без да има ясна диференциация на нейните компетентности и приложимост в системата на здравеопазването. По този начин се създават и условия за дублиране на професията парамедик с професиите лекарски асистент и професията медицинска сестра.
Във връзка с потенциалните рискове и проблеми, които създава дублирането на обучение по еднакви специалности – в системата на висшето образование и в системата на професионалното обучение, през септември 2014 г. МЗ инициира срещи с представители на МОН с цел да се избегнат именно тези усложнения, създадени от решенията на министърАндреева. Още повече, че учебната година беше в началото и прехвърлянето на студенти в друга специалност от същото професионално направление нямаше да ощети нито висшите училища, нито студентите. Условията и редът за прехвърляне на студентите, приети по специалност „парамедик" в медицинските колежи, както и възможността да се признае част от проведеното обучение, обаче са в рамките на компетентността на висшите училища и МОН.
МЗ е институцията, която отговоря за качеството на медицинската дейност и не може да допусне включването в системата на здравеопазване на кадри, които нямат подходяща квалификация. Визията на МЗ е парамедиците да извършват дейности по оказване на първа помощ, първоначална оценка на състоянието на пострадалия, поддържане на основните жизнени функции и осигуряване на специализиран транспорт до лечебно заведение. Парамедикът ще може да работи самостоятелно или съвместно с медицински специалисти (лекари и специалисти по здравни грижи), както и с други парамедици в зависимост от характера на поставената му задача и вида на екипа. Достъп до такова обучение ще имат лица, които са навършили 18 години и имат петгодишен опит като шофьори. Тъй като висшите училища имат право да осъществяват обучение за придобиване на професионална квалификация, позицията на МЗ е, че най-добре би било професионалното обучение на парамедиците да бъде провеждано от центрове за професионално обучение към висшите медицински училища. По този начин ще се използват техните ресурси от преподаватели и материална осигуреност и ще се гарантира качеството на обучението. В същото време намеренията на МЗ са да се използват възможностите за финансиране на обучението на парамедици от европейските фондове през новия програмен период.
Съобщението на МЗ е отговор на материали по темата на Фрог нюз:
Проф. Петков: С 1 изречение Москов реши съдбата на студентите парамедици!
Моля, подкрепете ни.





