На първо четене: Кметовете въвеждат ограничения за колите, замърсяващи въздуха
Целта на измененията е да се осигури ефективно прилагане на мярката за намаляване на емисиите от сектор транспорт чрез обособяване на зони с ниски емисии.
Предложенията предвиждат общинските власти да взимат решение за ограничение на влизането в определени райони на градовете на най-замърсяващите превозни средства. Мярката ще се прилага в общините, където автомобилният трафик е по-интензивен и транспортните средства оказват по-голямо влияние върху качеството на въздуха.
Ограничението ще е на база екологичната категория на превозните средства, която предстои да се прецизира с въвеждане на екостикери от юли, давани при годишния технически преглед. Ще бъдат въведени 5 екологични групи, като в екостикери ще има и чип с информация за превозното средство, екологичната група и собственика. Още след 12 юли 2021 година при преминаване на автомобилите на технически преглед ще се издават и екостикери, с които ще се определя в коя група попада колата.
Левицата подкрепи идеята за въвеждане на нискоемисионни зони, но изрази резерви по отношение на контрола на изпълнението.
"Аз не вярвам, че ако заровим главата си в пясъка, ще дишаме по-чист въздух. Много ясен трябва да е ангажиментът на националния орган и партньорството с общините. Не направим ли този механизъм работещ и ефективен, а само прехвърляме функции от едното място на другото, пак няма да имаме резултат", заяви депутатът от ПГ на „БСП за България“ Атанас Костадинов. Съпартиецът му Любомир Бонев коментира, че липсва финансовата обезпеченост на контрола в бюджета на общините.
Според управляващите обаче промените в закона ще допринесат за пречистване на въздуха в столицата и големите градове.
"Има заложени конкретни мерки, които са свързани с подобряване на енергийната ефективност и това има пряко отражение върху подобряването на качеството на атмосферния въздух", каза председателят на екокомисията в Народното събрание Ивелина Василева от ГЕРБ.
Моля, подкрепете ни.