Реклама / Ads
2| 6129 |15.05.2007 НОВИНИ

Пазарът на обществени поръчки е картелизиран, а победителите предварително ясни

.
Особено внимание в доклада на ЦИД се обръща на сектора енергетика, където рискът от корупция при обществените поръчки е особено висок. Причината е, че с процедури за обществени поръчки се разпределят огромни средства без адекватна система за контрол по изпълнението на законодателството и целесъобразността
 
Корупцията мигрира от средните към високите етажи на властта. Това е едно от наблюденията, отбелязани в годишния доклад за оценка на корупцията на Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД). Той беше представен днес на Кръгла маса, организирана от Парламентарната комисия за борба с корупцията.
Според доклада обществените поръчки са един от основните канали за реализация на административната и политическата корупция в страната. „Само фискалните щети от корупцията при обществените поръчки за 2006 г. се оценяват на 1,2 млрд. лв. – загуби, съизмерими с очакваните годишни постъпления от европейските еврофондове в следващите 2-3 години”, каза директорът на ЦИД Огнян Шентов. Според него два са основните механизми за отклоняването на обществени средства – обществените поръчки и замените с държавна собственост. От второто държавата е загубила още около 1 млрд. лв.
Мониторингът на ЦИД показва, че през 2002 г. всяка втора фирма е споделяля, че плаща подкуп при участието си в търг за обществена порачка. През 2007 г. признатите случаи на корупция намаляват пет пъти – една от 10 фирми е признала за рушвет. Това обаче само на пръв поглед изглежда обнадеждаващо и радостно, защото в същото време според оценката на бизнеса равнището на корупцията остава високо. Над 80% от кандидатите са се натъквали на опорочени процедури, а за 60% от тях корупцията е широко разпространена. Заедно със свиващия се дял на фирмите, които участват в процедури за обществени поръчки, тези резултати показват, че корупцията се преориентира от административните нива на управление, където доминира случайната „малка” корупция, към високите равнища на отговорност, където преобладават по-структурирани мрежи на влияние и разплащане, и където случайните участници са сведени до минимум, т.е. пазарът на обществени поръчки е картелизиран, а победителите ясни. Освен това расте размерът на подкупите – 7, 4% отбелязват подкупи в размер на над 20% от стойността на договора. Поради тези причини все по-малко фирми участват в търгове за обществени поръчки, от което най-много страда малкия и среден бизнес. Конкуренцията е сведена до минимум, от което обществото понася значителни загуби.
Чрез обществените поръчки се разпределя се разпределя огромен финансов ресурс – за 2005-2006 г. той е бил 15,2 млрд. лв. Очаква се да расте с около 1 млрд. лв. годишно и да достигне нивото на ЕС – 16,3% от БВП. Строителните работи заедно с услугите са над 2/3 от стойността на обществените поръчки. При тях важно е изпълнението, но то остава извън обсега на Закона за обществените поръчки.
Особено внимание в доклада на ЦИД се обръща на сектора енергетика, където рискът от корупция при обществените поръчки е особено висок. Причината е, че с процедури за обществени поръчки се разпределят огромни средства без адекватна система за предварителен и още по-важно последващ контрол по изпълнението на законодателството. Освен това в енергетиката са най-големите инвестиционни проекти, традиционно най-големите възложители, поръчките имат структороопределящ характер, засилена държавна намеса и липса на конкурентна среда. През последните няколко години около половината от най-големите по стойност възложители на обществени поръчки са енергийни предприятия.
Много слабата конкурентна среда в енергетиката се стимулира и от избягването на състезателните процедури за обществени поръчки. Само 21% от общия брой поръчки за периода 2004 – 2006 г. са възложени чрез открита процедура по ЗОП. Запазва се доминиращата тенденция за възлагане чрез договаряне – 51,3% от общия брой. Същевременно борсовите сделки са само 0,7% (16 от общо 2139), въпреки че много от доставките са за типично борсови стоки. Преизчислена през стойността на поръчките, тази статистика е още по-драстична, тъй като някои от най-големите поръчки на десетилетието (в частност АЕЦ „Белене”) не преминават през прозрачни процедури. В този сектор средства се отклоняват и чрез възлагане на обществено непотребни или неоправдани поръчки от гледна точка на икономическата целесъобразност, както и чрез възлагане на неизгодни поръчки.
Друг фактор е решаващото място на консултантските услуги. Използват се едни и същи консултанти в различни роли и степен на доминиране на тесния пазар на консултантски услуги в сектора. Наблюдава се свързаност на фирми, една от които се явява консултант в инвестиционен проект, друга – купувач или консултант в приватизационна процедура, трета – договорен партньор на дружество производител или дистрибутор на енергия на едро или дребно. С други думи – свързани участници: консултанти, изпълнители и подизпълнители.
Авторите на доклада са съставили и кратък регистър на фирми, които най-често участват по енергийните проекти. В него присъстват имената на собственика на консултантската фирма “Фронтиер” на Красимир Георгиев, срещу когото тия дни бе повдигнато обвинение за пране на пари във връзка с делото за “Топлофикация” – София, Николай Вълканов шеф на “Минстрой” (бивше подразделение на “Мултигруп”), разпитван по корупционния скандал “Овчаров- Александров”. В регистъра присъства и името на Христо Ковачки като един от най-големите играчи в енергетиката.
Според ЦИД сред причините за корупцията при обществените поръчки е липсата на прозрачност около финансирането на политическите партии, конфликта на интереси, нерегламентираната лобистка дейност, не особено сполучливите публично-частни партньорства.
Според доклада има какво да се желае още по отношение на нормативната уредба на персоналната отговорност на възложителите и на уредбата на прекратяването и отмяната на процедури – това сега става сравнително безнаказано, ако не спечели фаворитът. „ФН”
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 11 |20.04.2024 Експерт: Чакането по границите оскъпява стоките в магазините с 15-18% . 0| 69 |20.04.2024 Д-р Мирослав Спасов: 5,4 милиона "лекари" в България разбират от всичко и спорят с медиците . 0| 292 |20.04.2024 Петко Георгиев: Правителството е марионетно, но кукловодите са объркали някои от конците . 0| 308 |20.04.2024 ISW: Харков - част от неясната "санитарна" зона за Русия

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads