Пенчо Милков очерта приоритетите си за втория мандат
Основните цели са подобряването на градската среда, повишаване стандарта на живот на русенци и превръщането на крайдунавския град в притегателен център за хора и бизнес. Приоритет остават и опазването на чистотата на въздуха в града, чистотата и сигурността. Ще бъдат продължени програмите за подпомагане на родителството, поддръжката на сградите на училища, детски заведения и площадки, и ще се разширят социалните услуги за семейства на деца със специални потребности. Община Русе ще продължи да бъде изключително активна в областта на спорта, като увеличението на финансовото подпомагане ще продължи и през следващите години. Предвидени са средства от бюджета и за подобряване на общинската спортна база, като ще се търси и ресурс от държавата и частни лица. По отношение на културния и духовния живот на Русе кметът отбеляза, че средствата по програма „Култура“ ще се увеличават, като общината ще продължи да подкрепя културните прояви и дейността на държавните, общински и частни културни институции.
Според Милков промени в структурата и състава на местната администрация са належащи предвид приоритизирането на определени дейности. „Общината трябва да е силна. Ще включим дейни хора със способности“, заяви кметът на Русе. Гражданите ще бъдат запознати с промените в края на този или началото на следващия месец.
На брифинга бяха коментирани и предложените изменения и допълнения на Наредба №20 за определяне размера на местните данъци на територията на Община Русе. На сайта на Общински съвет-Русе е публикувано предложение да се осъвремени определеният размер на данъка върху недвижимите имоти. В докладната е записано, че законодателят е предоставил на общинските съвети правото да определят данъка от 0,1 до 4,5 промила. През периода 1997-2007 г. размерът на данъка върху недвижимите имоти в цялата страна е бил 1,5 промила. Впоследствие някои общински съвети са вдигнали ставките, а в община Русе размерът е намален на 1,2 промила. През 2016 г. с решение на Общински съвет – Русе данъкът върху недвижимите имоти е повишен на 2 промила, а настоящото предложение предвижда той да се актуализира на 3 промила. Това би повишило приходите в общинската хазна с близо 4 милиона лева - на 12 230 000 лв. Например за едностайно панелно жилище в кв. „Възраждане“ данъкът на годишна база би се повишил с 33 лв., а такса битови отпадъци – със 7 лв. Отстъпката от 5% за платилите изцяло данъка си върху недвижимите имоти до 30 април остава в сила.
Предложението е мотивирано от влошената икономическа ситуация с растящи цени, както и от невъзможността да се осигури приходната част на бюджета на Община Русе за 2024 г. от продажба на имущество, приватизация, наеми и др. Обсъдена бе и промяната в частта за местни данъци и такси. „Очертава се недостиг в бюджета в рамките на 9 млн. лева за 2024 г. Всеки от нас наблюдава галопиращите цени, услугите за поддръжка многократно се вдигат и предполагат по-висок бюджет”, каза кметът. Според него тези промени са били предвидени да бъдат въведени още в началото на първия му мандат, но ковид кризата, вътрешно- и външно политическите сътресения, оказали влияние и на икономическата ситуация в страната, са отложили тяхното прилагане.
Като пример за увеличените разходи на Общината бе посочена ситуацията с дофинансирането на дейност „Чистота“ от 2016 г., като през 2024 г. не е разписан регламент относно отчисленията. Това би влошило дефицита в дейността и според разчетите би увеличило разходите с над 5 472 000 лв. Получаването на по-качествени комунални услуги на територията на общината може да стане с повишаване на приходната част в общинския бюджет.
Повдигнат бе и въпросът за осъвременяване на размера на данъка при придобиване на имущество по дарение и по възмезден начин. В момента той е 2,2 на сто, като при изменение на ставката за възмездно придобиване на имущество на 2,7 на сто очакванията са за завишение на приходите за 2024 г. с 800 000 лв. (от 5 млн. на 5 800 000 лв.)
На срещата беше обсъдена и промяна на зонирането на Русе, с което се определя данъчната оценка на сградите и съответно техния налог. Тя ще се отрази на стойността на таксата за битови отпадъци, която към момента не е разпределена равномерно и централната зона поема най-голяма тежест. „Районирането на Русе е от 1998 г. Сметоизвозването в различните квартали се извършва от една и съща техника, с едни и същи служители и разходите са еднакви. От друга страна наблюдаваме разлики от 4 до 6 пъти между пазарни цени и облагаемата основа. Липсата на осъвременяване на нормите за данъчна оценка през изминалите 15 години затруднява и понякога дори блокира възможността ни да реализираме други планови дейности за подобряване качеството на живота в града поради липса на финансиране“, каза Пенчо Милков.
Моля, подкрепете ни.