Плащаш повече, пътуваш по-чисто: новите климатични такси пазят любимите ни дестинации

Поредица от нови такси, свързани с климата, може да се окажат ключът към запазването на някои от най-обичаните – и най-уязвими – туристически дестинации в света. Макар плащането на повече за пътуване да е неприятно, тези такси могат да помогнат любимите ви места да оцелеят в свят на покачващи се морски нива, рекордни горещини и природни бедствия.
През август 2023 г. пожари унищожиха най-историческия град на Хаваите – Лахайна, в сърцето на Мауи. Суша и ураганни ветрове разпалиха пламъците, които убиха 102 души и разрушиха над 2000 сгради. Това бе едно от най-смъртоносните бедствия, свързани с климата, в историята на САЩ.
През май 2024 г. Хаваите въведоха първата в САЩ туристическа такса, изрично свързана с климатичната криза. Наречена „Зелена такса“ (Green Fee), тя добавя 0,75% върху вече съществуващите туристически данъци за настаняване. Очакваните приходи са 100 млн. долара годишно за възстановяване след пожари, за възстановяване на коралови рифове и за адаптация към климатичните промени от 2026 г.
Губернаторът на Хаваите Джош Грийн заяви, че новият закон е отговор на нарастващото въздействие на 10-те милиона туристи годишно върху островите и част от по-широка стратегия за справяне с все по-честите природни бедствия.
„Това не е просто надбавка“, казва Сюзан Фазекас, планински водач от Мауи и собственик на Awapuhi Adventures. „Посетителите идват тук заради природната красота – водопади, рифове и пътеки в тропически гори – но тези ресурси са под напрежение. Да ги помолим да допринесат за тяхната грижа не е бреме, а шанс за участие в опазването им. Това е и начин за отдаване на почит към kuleana (споделена отговорност), която всички носим за бъдещето на Хаваите“.
Глобална тенденция
С нарастването на климатичните бедствия други дестинации променят начина, по който събират и разпределят туристическите приходи.
През януари 2024 г. Гърция замени своя данък за нощувка с такса „За устойчивост при климатична криза“ (Climate Crisis Resilience Fee). Туристите плащат между 0,50 и 10 евро на нощ според категорията на хотела и сезона, а на популярни острови като Миконос и Санторини през пиковия сезон надбавката достига 20 евро на човек. Очакваните приходи са 400 млн. евро годишно, предназначени за водна инфраструктура, превенция на бедствия и възстановяване на екосистеми.
В Бали през 2024 г. въведоха такса от 150 000 рупии за международни туристи с цел опазване на околната среда. Малдивите имат „Зелен данък“ от 2015 г., който от януари 2025 г. е удвоен – повечето хотели и курорти начисляват по 12 долара (9 евро) на човек на нощ. Приходите отиват във фонд за управление на отпадъците и устойчивост на бреговете. В Нова Зеландия Международната такса за посетители, въведена през 2019 г., почти се утрои през 2024 г. до около 100 новозеландски долара, като финансира опазване на природата и устойчива туристическа инфраструктура.
Прозрачност и доверие
Д-р Рейчъл Додс, професор по управление на туризма в Торонтския метрополитен университет, смята, че ефектът от тези такси зависи от прозрачността.
„Туристическите данъци могат да бъдат лесен източник на средства за устойчивост и климатични инициативи, но прозрачността е ключова, за да сме сигурни, че парите отиват там, където трябва“, казва тя.
Малдивите публикуват месечни отчети за „Зеления фонд“, които показват как средствата се използват за защита на бреговете, пречистване на отпадъци и достъп до вода. В Нова Зеландия се публикуват годишни отчети за избраните и финансирани проекти – от възстановяването на пътеки, повредени от бури, до инвестиции в мрежата от веломаршрути, устойчиви на климатични промени.
Хаваите също работят за прозрачност. След пожарите в Лахайна бе създаден Консултативен съвет по климата (CAT), който изготви 60-страничен доклад за устойчивостта и потенциалните източници на финансиране.
Готовност за принос
Проучване на Booking.com от 2024 г. показва, че 75% от туристите искат да пътуват по-устойчиво, а 71% искат да оставят местата, които посещават, в по-добро състояние. Изследване на Euromonitor от 2023 г. установява, че почти 80% са готови да платят поне 10% повече за устойчиви опции.
Японката Махо Танака, която планира да посети Хаваите, казва: „Зависи колко ще е. Ако е твърде скъпо, може да ме откаже, но 0,75% – като 3 долара за престой от 400 – е добре. Ако парите отиват за защита на плажовете и горите, това е добра кауза.“
Китайката Зисян Лиу, пътувала в Гърция след въвеждането на новата такса, споделя: „Забелязах я и ми се стори малко висока, но не знаех как се използва. Ако беше ясно, щях да съм доволна да платя повече, стига парите да отиват на правилното място“.
Промяна в философията на туризма
Експертите подчертават, че устойчивостта трябва да бъде част от самата туристическа услуга, а не допълнителна опция. Новите климатични такси целят не само финансиране, но и промяна в социалния договор на туризма – от модел на потребление към модел на сътрудничество и споделена отговорност.
„Да, следващото ви пътуване може да струва с 10 или 20 евро повече, но тези пари може да помогнат за запазването на тези дестинации за бъдещите поколения“, заключава Фазекас.
Моля, подкрепете ни.





