POLITICO: Климатичният ръководител на ЕС Вопке Хукстра обявява война на авиокомпаниите
Хукстра, който е не само комисар по климата, но и отговаря за данъчното облагане, цели увеличаване на данъците, плащани от авиокомпаниите, като част от усилията за намаляване на емисиите от транспорта с 90% до 2050 г. в рамките на Зелената сделка на ЕС.
„Добавянето на данъци върху въздушния транспорт е нещо, което искрено ми е на сърце“, заяви Хукстра в интервю за POLITICO.
Самолетите представляват около 4% от парниковите газове на ЕС и 13,9% от емисиите в транспорта. Хукстра разглежда преференциалния данъчен режим за авиокомпаниите с цел да направи летенето по-скъпо спрямо неговите реални екологични разходи.
„Смятам, че принципът ‘замърсителят плаща’ трябва да бъде в основата на много от нашите политики. И ако погледнем авиацията, има ясно място за подобрение“, добави комисарят.
Исторически, данъчното облагане облагодетелства авиокомпаниите: те не плащат данък върху керосина и в повечето страни билетите са освободени от ДДС.
Въпреки че авиацията е обхваната от Схемата за търговия с емисии (ETS) на ЕС, авиокомпаниите дълго време бяха освободени от плащане на квоти за емисии, за разлика от други замърсяващи индустрии. ЕС обаче планира да прекрати безплатните квоти за авиацията до 2026 г., а авиокомпаниите вече плащат за замърсяването от кратки полети в рамките на Европа.
Хукстра иска да въведе данък върху изкопаемото гориво за самолети, да обложи с въглеродна цена емисиите от полети извън ЕС и да сложи край на нулевите ДДС ставки за международните пътувания. Тези предложения предизвикват сериозни тревоги сред лобистки групи от авиационния сектор и министерствата на туризма на южноевропейски държави, които разчитат на въздушния трафик за туристите.
Уили Уолш, генерален директор на Международната асоциация за въздушен транспорт и бивш изпълнителен директор на Aer Lingus и British Airways, остро критикува идеята: „Да се каже, че това се прави в името на околната среда... е пълна глупост. Това е лъжа.“
Южните страни на ЕС, като Гърция, Италия, Хърватия, Кипър и Малта, също се противопоставят на данъка върху керосина, като предупреждават, че той ще навреди на тяхната конкурентоспособност спрямо други дестинации извън ЕС, където подобни данъци няма да бъдат наложени.
Макар че авиацията не е най-големият източник на глобалното затопляне, нейният дял нараства с бързи темпове заради увеличаващата се популярност на въздушните пътувания. Въпреки усилията на Хукстра, промените в данъчното облагане на ЕС изискват единодушно решение от страните членки – нещо, което засега изглежда далечна перспектива.
Моля, подкрепете ни.