Политолог: Сегрегацията в училищата е още от времето на социализма
„Най-лесно е в подобни случай да се сипят обвинения в расизъм към директорката, но аз мисля, че те са абсолютно неоснователни. Проблемът е очевидно в правилото за уседналост. При сегашния модел за прием в първи клас водещ критерий е близостта на адреса до съответното училище и там, където имаме големи обособени ромски махали, всъщност в училищата се събират деца само от ромски етнос.
В този смисъл смятам, че Регионалното управление на образованието и Общината вместо да са в предпочитаната от тях роля на наблюдатели и проверители и да оставят директорите сами да се оправят, трябва те да се заемат с организацията и равномерното разпределение на децата, защото това е тяхна работа и те са тези, които имат административния капацитет да го направят. Проблемът е в правилото за уседналост, което очевидно генерира образователна сегрегация“, обясни той.
Според него проблемът е многопластов: „Той тръгва още от епохата на социализма, когато бяха изградени сегрегирани училища в ромските махали. Това е първичната сегрегация, разбира се, с добрата идея да бъдат доведени децата до училище, но в крайна сметка доведоха до изолация.
След това имаме демократичния феномен на нововъзникващата сегрегация след 1989 година, когато икономическите проблеми доведоха до обезлюдяване, масови миграции, които насочиха ромски родители и деца в сегрегирани квартали и училища. От друга страна, в малките градчета, поради обезлюдяването, се получиха само ромски училища.
Вече казахме и за проблема с уседналостта, и не на последно място, е проблемът с някои казионно партийни патриотични формации и фактори, които насаждат негативни етнически нагласи като база за формиране на своята политическа легитимност, което създава такава нагласа и у родителите“.
Моля, подкрепете ни.