Последно заседание на Комисията за ревизия /обновява се/
Днес трябва да бъде изслушан регионалният министър Петя Аврамова. Тя трябва да отговаря относно дейността на "Автомагистрали“ ЕАД, дейността на "Български ВиК холдинг“ ЕАД и изпълнението на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради.
Биков предложи да няма процедури, защото и без това не се спазвал регламентът. Повод за коментара на депутата от ГЕРБ бе зарази хаоса в края на миналата седмица с изслушването на Светослав Илчовски.
“Не крием информация. Колегите са работили и през почивните дни. Времето беше малко, не ни стигна. Но пък животът е пред нас. Затова сме тук - за да отговорим на вашите въпроси”, обясни регионалният министър Петя Аврамова.
Липсата на информация стана повод за нападки, защото “няма равнопоставеност за водене на диалог”, посочи Янков. По думите му изслушвания регионален министър разполага с всички данни, а задаващите въпроси - нямали конкретика.
“Комисията задава очевидно глупави въпроси. Трябваше да се задават конкретни въпроси за конкретни неща. Това че комисията е действала глупаво, не значи че хората трябва да работят денонощно и за две седмици да дадат информация в милиони страници”, възмути се Биков и отказа първоначално да изкллючи микрофона си. Мотивът - на предишното заседание му отказали включване на микрофона.
Изискването на всички въпроси обаче не било случайно, обясниха членове на комисията. Така можело да се провери има ли обръч от фирми или целият български бизнес е бил участник в програмите за саниране, например.
“Автомагистрали” е един вид буфер, каса, през която преминават пари на българските данъкоплатци. Как се избират изпълнители, какви са цените на изпълняваните дейности, проведени ли са обществени поръчки, какъв е контролът, каква е отговорността… Тези въпроси витаят”, коментира Мая Манолова.
“Относно възлагането - то е по Закона за обществените поръчки. Имала съм възможност многократно да отговарям и пред Народното събрание, че в Закона има такава възможност, дружеството отговаря на всички изисквания, така че АПИ е взело такова решение да възложи на друго държавно дружество това. В същото време Автомагистрали са участвали в публични търгове, имат спечелени и подписани такива договори и изпълняват на някои от автомагистралите поддръжка и текущ ремонт. По част от АМ “Хемус” от Видин до Ботевград и възлагане на изпълнение на дейностите по укрепване на свлачища са дейности, възложени изцяло по ЗОП”, обясни на свой ред Аврамова, която бе категорична - става дума за напълно законна процедура.
На заседанието отново присъства голяма част от парламентарната група на ГЕРБ, за разлика от другите групи, от които са само членовете на комисията. И председателят на парламентарната група Десислава Атанасова е тук, както и пиарът на ГЕРБ Никола Николов. В качеството си на журналист присъства и бившият евродепутат Николай Бареков.
Преди да започне заседанието, Мая Манолова обяви, че сигналите до комисията са подготвени за изпращане до прокуратурата, европейската прокуратура на Лаура Кьовеши, Министерството на правосъдието, омбудсмана, Комитета по изтезанията към Съвета на Европа, МВР, НАП, КЗК, КФН, КПКОНПИ, ДАНС, като очаква с тях да се запознае както служебното правителство, така и следващото Народно събрание.
Конкретно за данните, предоставени от крупният земеделец Светослав Илчовски, вече е сезирана и Европейската прокуратура.
“Много искам да говорим с факти и да не правим внушения. Ние ще сме максимално коректни, за да дадем цялата информация, от която се интересувате. Но не правете внушения че с давани пари на наши фирми. Няма как да си говорим с твърдения. Моля ви да изслушате фактите такива, каквито са. Няма как...това са 400 фирми”, помоли Аврамова.
"Няма как да кажем, че всичките 400 фирми. с които работи Автомагистрали, са наши", каза още Аврамова.
Стана ясно още, че никой не оспорва фигурирането в закона на така наречената възможност за възлагане "ин хаус".
“АПИ е една от най-проверяваните администрации поради големия обществен интерес. Дори в момента текат проверки на АДФИ именно на договорите на Агенцията с “Автомагистрали” по изграждането на АМ “Хемус”. АПИ спазва закона такъв, какъвто е. По отношение на възлагането - с изменението на ЗОП през 2016 г., знаете, се даде възможност за възлагане ин хаус на държавни дружества. Това е основанието да сключим договори с фирмата, която отговаря на всички изисквания”, увери на свой ред шефът на АПИ Георги Терзийски.
На въпрос дали тези 400 договора се третират като подизпълнители, Терзийски каза, че няма основание те да се третират като такива.
"Тези 400 договора, които визирате, са и за покупка на химикали и хартия. Това са действащи договори на Автомагистрали. Договорите за наем и механизация и покупка на инертни материали, са много по-малко”, обясни Стоян Беличев, изпълнителен директор на дружеството.
Той се възмути, че явно ще трябва да се пояснят различните дефиниции и увери - тези пари не са в сметките дружеството.
“Автомагистрали” е получила аванс, всички останали са в БНБ. Става дума за около 30% от цялата стойност. Не съм сметнал конкретна сума”, посочи Белчев.
“Аз съм го сметнала! Ако смятате, че е нормално да се дава авансово 1 милиард и 206 милиона…”, отсече Манолова.
Директна смяна на изпълнителя има при дейността на “Автомагистрали” според изводите на Явор Божанков от БСП. Причината за заключението са отговорите на някои въпроси, които дават от АПИ. Защо? Защото агенцията обяви, че от нейна гледна точка 100% от свършеното по конкретен ремонт, какъвто например е ремонтът на отсечката край Рилския манастир, е свършено именно от Дружеството. Има обаче трета фирма - “Джъмбо 33”, която е извършила малко под 90% от дейността. Освен това стана ясно, че откриването от страна на премиера в оставка Борисов е станало преди да бъде завършен обектът.
"Тука говорим има ли нарушение на закона. Като юрист ви питам - кой закон е нарушен, госпожо Манолова. Ако ще си говорим за морал, да направим такава комисия", възмути се остро Тома Биков.
Манолова поясни - процедурата "ин хаус" не допуска подизпълнители.
Директорът на "Автомагистрали" отказа да отговори конкретно от кои "директни фирми" са наели техниката за конкретния ремонт, който се разглежда в момента. Щели да предоставят пълния обем от информация.
"Това, което сте направили е с 4 милиарда и 700 милиона лева - прехвърлили сте правителството на една държавна фирма. Разпределяте почти 5% от БВП на тройка управители, които вие сте назначили. Не е ясно те как са избирали фирмите. Това да е ясно. Дали сте толкова пари на трима-четирима назначени от вас директори. Какво шикалкавите?", отсече Румен Гечев от БСП.
На помощ се включи Николай Нанков и заяви - спекулативно се борави с някои термини.
“Подизпълнители не съществуват, знаете какъвекстът на закона. Ин хаус процедурата е абсолютно законна, можем да цитираме член по член. Има контрагенти, които се избират по нарочна методика, там няма подизпълнители", коментира Нанков.
Той бе категоричен - АДФИ е констатирала, че няма нарушения на договорите - нито при АМ “Хемус", нито при укрепване на свлачищата. Нанков е убеден още, че проверката на Сметната палата ще покаже същото.
"Да, внушения могат да се правят всякакви", допълва Нанков.
"Разбирам, че вие сте заменили провеждането на обществени поръчки с едни непрозрачни процедури", коментира зам.председателя Янков.
"Вие сте законодателите, които можехте да промените закона, ние само го изпълняваме", коментира на свой ред Аврамова.
"Какво се получава при свлачищата - от 411 млн. 87% превъзлагате. Плащате огромни аванси, без да има възожено проектиране. Тук може да отречете, но в съда не", коментира Георги Свиленски от БСП.
Тома Биков от ГЕРБ бе сменен от друго партийно острие - Маноил Манов, който се възмути от липсата на ред в залата.
"Зад една буква от закона се прикрива заобикалянето на 90% от законодателството. Забравя се много важен приницп на законодателство – методът за възлагане не може да се възлозва така щото да се заобикалят основните принципи за договора за функциониране на ЕС - лоялна и честна конкуренция, равнопоставеност, недопускане на дискриминация. "Демократична България" е сигнализирала ЕК доколко тук не се нарушава европейското законодателство от тази гледна точка. АПИ следва да даде и отговор какъв е легитимният критерий, по който решава едни дейности да се възлагат инхаус и кои – по обичайния ред. Вторият въпрос – как се образува цената? Да, в пролинкита на ЗОП има методика как следва да се направят изчисенията, така че да се гарантира пазарна цена. Къде са тези изчисления, на наше питане получихме един литературен разказ", попита Надежда Йорданова от "Демократична България".
Регионалният министър в оставка Петя Аврамова и екипът й не успяха да отговорят как точно са обезпечени качеството и сроковете на "услугите". Затова пък признаха, че цялата отговорност за спазването на срокове и технически показатели при строителството на магистрали и при ремонтите на пътища и укрепване на свлачища се носи единствено и само от държавното дружество, въпреки че огромната част от работата се върши от негови "помощници".
Депутатите от ГЕРБ изключително се възмутиха от квалификацията "крадец". Петя Аврамова помоли да не се обиждат присъстващите, а депутатите на ГЕРБ попитаха:
"Кой е крадецът??"
"Кажете - кой е крадецът!"
"Чакаме да чуем - кой е този човек?"
"Не сме на курс по обучение за ЗОП и европейски практики. Кажете кой е крадецът. И мен ме интересува, ако съм сред крадци. Кажете имена, да се разследват. Иначе са общи приказки. Извинявайте, господин Мирчев, кажете кой е крадец", възмути се крайно Росица Кирова от ГЕРБ.
Очаквайте още подробности от заседанието.
Моля, подкрепете ни.