Реклама / Ads
8| 2145 |06.07.2025 НОВИНИ

Просветният министър: Готвим реформа на изпитите след седми клас

.
Просветният министър Красимир Вълчев Източник: БГНЕС
Изпитите след 7-ми клас трябва да се променят. Това изтъкна пред БНР министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
 

"Да има повече практически задачи. Едно от намеренията ни е да има интегрални изпити. Да започнем да мерим и компетентности, придобити по природни науки, пък и по обществени науки. Т.е да имаме интегрален изпит по математика и природни науки.

 

На следващата година, ако направим крачка, тя ще бъде миниатюрна, скромна. Ще включим няколко задачи, които ще бъдат интегрални. Природните науки са много пренебрегнати. Много са ни слаби резултатите. Няма как да просперираме като общество, ако не повишим склонността за учене на математика и природни науки".





Министър Вълчев обобщи:

 

"Повече практически задачи, повече задачи, насочени към прилагането на знания, повече отворени въпроси, по-интегрални задачи“.

 

От следващата година смятаме да направим малка крачка с математика и природни науки, разкри той.

 

"Не отделна част "Математика", "Физика", "Химия" и т.н".

 

Министър Вълчев направи анализ на резултатите от матурите след 7-ми клас.

 

"Сходни са с миналогодишните, но като цяло са ниски. Знаем си дефицитите. Те са свързани най-вече с трудността да се решават практически задачи. Най-ниски и притеснителни са резултатите по математика. По български и литература имаме средно добри резултати. Наблюдават се обаче слаби в училищата с концентрация на деца от ромски произход".

 

Проблемите с математиката са системни и поколенчески, посочи още просветният министър.

 

"Имаме по-малко часове, но повече съдържание. Учениците и учителите препускат. Няма време да затвърдят знания. Това води до лесна демотивация. Една от основните цели на реформата, която сме си поставили, е да осигурим повече време", аргументира се той.

 

Днешните ученици по-трудно се концентрират заради продължителното взаимодействие с екрани, допълни специалистът.

 

"Изследване на ОИСР показа, че нашите ученици са с най-висок процент на разсейване".

 

Започваме дискусия и изработване на визия за промени, каза още той.

 

"Трябва да се префокусираме от заучаване към функционалност. Да засилим възпитателната функция в тези програми, социално-емиционалното учене. Да ги направим по-рамкови – да има по-голяма възможност учителите да гледат нивото на учениците си".

 

Частни уроци винаги ще има, докато има училища, които са по-желани, коментира Вълчев.

 

"Но ние можем да направим частните уроци по-малко рентабилни. Частните уроци са толкова по-рентабилни, колкото повече може да се заучава, колкото повече изпитът е по конспект".





Не може толкова бързо да се случи промяната в учебните програми, убеден е министърът.

 

"По-важно е да я направим добре. Учениците ще научат повече, ако оптимизираме учебното съдържание. Поставили сме си за задача от 2026-2027 да облекчим малко програмите по профилираната подготовка".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 3| 2305 |06.07.2025 Гърция се задъхва от гореща вълна, разхлаждане едва към четвъртък . 0| 2144 |06.07.2025 "Траен символ на любов, състрадание и търпение": Далай Лама на 90 . 2| 8370 |06.07.2025 Рейтингът на британския премиер Стармър е рекордно нисък, сочи проучване . 4| 2172 |06.07.2025 Германия да ни изпрати крилати ракети "Таурус", зове кметът на Киев Виталий Кличко

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads