Режисьорът Галин Стоев: Живеем във време на мрак и разруха. Страшен глобален процес, през който минава човечеството
Текстът представя въображаема версия на процес срещу Путин и неговото обкръжение в Хагския съд за престъпления срещу човечеството, който се случва в главата на украинско дете, явяващо се като главен обвинител.
Стоев посочи, че е решил задължително да постави пиесата, защото тя има структурата, която му позволява най-добре да артикулира деструктивната злоба и безсилие, които изпитва след началото на войната в Украйна. Всичко се случва в главата на едно дете и се движи между истината и фикцията, фантазията и документалния текст. В цялата първа сцена, където се представят героите от обкръжението на Путин, те произнасят не измислици, а истински записани думи на своите прототипи, уточни режисьорът и добави, че историите, описани в пиесата, също са действителни.
„Когато държава, която се представя за сериозна, има атомно оръжие, има и претенции към световната култура, започне да се държи като обезумял терорист, тогава изкуството може да каже, че митологично зло е катастрофирало и се е врязало в нашата реалност. Единствените доводи и аргументи, които може да ползваме, за да обясним това, са митологични, защото формалната логика тук не работи. Когато се срещнем с хора, които отказват да приемат това и настояват да фалшифицират тази реалност, значи сме стигнали до точка, в която дори диалогът е невъзможен. Мисля, че реалността се е счупила на две и ние обитаваме различни реалности, а проклятието е, че се налага да споделяме едно и също време и пространство. А как се споделя това, е моята голяма болка“, каза Галин Стоев.
Той обясни, че одобрява концепцията, която предполага изкуството да съществува в балон и да се занимава с трепетите на душата, за мирни времена, когато в обществото няма никакви проблеми, но сега живеем във време на мрак и разруха, на изключително поляризиране и взривяване на мостове, и това е страшен глобален процес, през който минава човечеството. Месеци наред той е бил афектиран от започналата война и е разсъждавал върху смисъла и безсмислието на това, което прави. За него е ужасяващо и смразяващо кръвта, че в България, която е европейска страна, има огромен процент население, което подкрепя режима на Путин. Според него хората трябва да правят разлика между русофилството и уважението към руската култура и това, което върши руската страна в Украйна, и за това говори фактът, че огромна маса от великолепни артисти са напуснали Русия. Стоев даде за пример своя близка колега, която е в затвора заради донос на зрители за нейния спектакъл „Финист, ясният сокол“, базиран на документални текстове на жени, които заради своята любов приемат исляма.
Той призна, че като всички, занимаващи се с театър, след 24 февруари 2022 г. (нахлуването на Русия в Украйна) си е дал сметка, че не знае нищо за украинския театър и започнал да търси информация. Тогава от няколко места чул името на Саша Денисова и разбрал, че тя живее във Варшава, след като е напуснала Москва, където е работила, въпреки че е украинка. По думите му тя има солиден опит и значими награди. Възпитаник е на много известния Театър.doc, отгледал няколко поколения драматурзи, модифицирали отвътре съвременния руски театър. Когато войната в Украйна започва обаче, според него тя се позиционира категорично. Създава пиесата „Майка ми или пълномащабното нахлуване“, в която разказва историята на своята възрастна майка, живееща на 15-ия етаж и не искаща да слезе в бомбоубежището, тъй като се е родила на такова място по време на немска бомбардировка над Киев по време на Втората световна война. Пиесата е зловеща и смешна едновременно, защото Денисова има такова усещане за парадокса, добави Стоев. Той се запознава с авторката през 2022 г., малко след началото на войната, когато тя вече е в Полша. По-късно тя го кани да гледа „Хага“ на репетиции и той много харесва текста. Самата Денисова е поставяла своята пиеса в Полша и в САЩ, където е получила награди. Според Стоев техните представления са много различни, но авторката при гостуването си в България е харесала неговата работа.
За разлика от очакванията за много негативни реакции към пиесата у нас, режисьорът посочи, че досега никой не е излязъл с аргументирано становище срещу „Хага“. Спектакълът е игран и в Тулуза, където е имал силен отзвук и дискусия. Тази вечер Галин Стоев ще се срещне с публиката след второто представяне на „Хага“ на варненска сцена.
Моля, подкрепете ни.