3|
6638
|12.10.2012
НОВИНИ
Румънците ще печелят от колите по Дунав мост 2, ние от влаковете
Пътните такси от Дунав мост 2 да се събират от румънската страна бил необходимият компромис, който България трябвало да направи, за да стане факт проектът. Решението е записано още в меморандума, подписан през 1999 година.
Румънците нямали огромно желание да строят моста, тъй като той съкращава автомобилния поток през тяхна територия и ги лишава от приходи. Българската страна ще събира таксите от железопътния превоз, заяви днес в Русе транспортният министър Ивайло Московски.
Дунав мост 2 ще се управлява от съвместна компания. Това може да забави проекта с два месеца, тъй като и до момента румънската страна няма създаден екип със законен мандат, който да преговаря с България.
Процедурата в северната ни съседка е в ход, като румънският транспортен министър Овидиу Силаги е обещал до месец тя да приключи, съобщи Московски, цитиран от „Дарик”. Тогава ще започнат преговорите между двете страни за структурата, дейността и формата на тази компания.
„Паралелно с това върви един процес на дерогация в Брюксел, тъй като има разлика в ДДС-ставката в двете държави: в Румъния е 24 на сто, а в България – 20 процента. Брюксел обеща, че няма да бави тази дерогация, за да се уеднакви ДДС при събиране на таксите.
Няколко технически въпроса трябва да бъдат договорени с екипа, който ще представят румънците: каква да е компанията, къде да са разположени офисите и съответно комуникациите, които трябва да се свържат. Важна тема за нас е дали от таксите ще се покрива известна част от заема, тъй като финансирането за Дунав мост 2 е от заем от Европейската инвестиционна банка, каза министърът.
За другите два моста над река Дунав ще се търси възможност за публично-частно партньорство или концесиониране, заяви Московски.
Теоретично те биха могли да се финансират и по оперативна програма „Транспорт" и по „Регионално развитие", обаче преди това трябва да се решат два тежки проблема. „Оряхово-Бекет от гледна точка на брега и инфраструктурата на брега на Оряхово изисква доста сериозни инвестиции. При Силистра-Кълъраш при румънците пък е доста заблатено, така че се налага по-скъпо техническо решение. Ако изберем вариант, в който да се търси частен оператор, който да построи моста, трябва паралелно с това да намерим начин как да бъде подготвена инфраструктурата", каза още той.
Московски допълни още, че се обмисля разширение и на Дунав мост 1 при Русе, като има идея, която най-вероятно ще бъде подкрепена от правителството. Той обясни също, че турската страна не се е отказала от високоскоростния път Русе-Свиленград. В момента експерти проучват и други възможности като трасета, пак минавайки през Русе, и всичко е въпрос на преговори.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads