Сайтове за Черния петък, започнаха да изникват като гъби! Как да проверим онлайн търговеца?
Това е начин да ни подтикнат бързо да вземем решение и да не търсим още предложения на други търговци. Ако се поддадем, може да направим необмислена покупка, която излишно да натовари бюджета ни. За това предупреди Габриела Руменова – експерт в сферата на потребителската защита и създател на проекта „Ние, потребителите, пред БНР.
На първо място е важно да се уверим, че сайтът е безопасен и легитимен. Ако адресът му започва с https:// и пред него има икона на катинарче, това означава, че разполага със сертификат за криптиране на данните. Въпросът е още по-сериозен, когато става дума за електронни магазини извън Европейската общност. За да се гарантира надеждна защита на личните данни на европейските граждани и извън територията на ЕС, Европейската комисия (ЕК) разрешава те да бъдат трансферирани само към страни, за които е определила, че разполагат с адекватна защита на личните данни. Актуален списък с тези държави се поддържа на сайта на ЕК: https://bit.ly/2XR5TSE.
Следващата стъпка е да проверим кога е създаден е-магазинът, защото е доказано, че най-много измами и нелояни търговски практики се реализират през новорегистрирани сайтове. Често най-отдолу на страницата е поставен символът за авторското право © (Copyright) и веднага след него стоят датата на основаването на сайта и тази на последната му модификация. Кога е пуснат един електронен магазин и кога са направени последните промени по него може да проверите чрез откритите източници на Интернет, като напр. www.centralops.net.
Полезно е да проучим допълнително търговеца. За българските дружества може да се направи справка в Търговския регистър, а за чуждестранните – в аналогичните регистри на съответните държави. Можем да се доверим в най-висока степен на източници с независими критерии за оценка на рейтинга, какъвто например е сайтът със свободен достъп: https://www.trustpilot.com/.
По-сигурно е пазаруването от електронни магазини на търговци, базирани в страна от Общността, тъй като европейското потребителско законодателство е хармонизирано и дава най-висока степен на защита, а при възникване на казус във връзка с покупката или със стоката е много по-лесно да се получи съдействие и от институциите за разрешаването му.
„В кампаниите за Черния петък и Коледно-новогодишните празници е препоръчително потребителите да предпочитат познати за тях търговци, да не експериментират с нови. Особено ако попаднат на „временни“ магазини, дори те коректно да извършат продажбата, ако впоследствие възникне проблем със стоката и те вече не съществуват в пространството, няма как да ги открием, за да предявим рекламация или да реализираме друго свое законно потребителско право“, подчерта Габриела Руменова от „Ние, потребителите“.
Моля, подкрепете ни.