Шофьори с хитринки, за да избегнат ТОЛ-таксите. Минава ли номера?

Чрез рефлектиращо фолио и ролбари с допълнителни фарове, недобросъвестните водачи прикриват номерата си, за да избегнат заплащането на тол такса.
Освен ролбара, който закрива регистрационната табела на превозното средство, много шофьори поставят LED фарове, които "заслепяват" камерите, разказа комисар Димитър Кикьов, началник на охранителна полиция в Сливен пред bTV.
Глобата за преминаване през платени пътища в страната без заплатена такса за изминат километър е 2500 лв. за фирмата и 1800 лв. за физическо лице. Масово обаче шофьори, хванати в нарушение се освобождават от тези високи глоби, като заплащат „компенсаторна такса“ от 750 лв.
Акцията за подобряване на събираемостта на пътните такси започна през февруари. Тогава само за една седмица по пътищата към гръцката граница бяха установени над 250 камиона в нарушение.
Премиерът Росен Желязков и регионалният министър Иван Иванов дори посетиха района на Сандански, за да проверят съвместната работа на органите на МВР, АПИ, ТОЛ управлението, Агенция „Автомобилна администрация” и Гранична полиция. Тогава те отчетоха, че приходите от тол такси на дневна база вече надвишават 2.5 милиона лева, което е с около 150 000 лв. повече спрямо миналата година.
„Тези средства постъпват в бюджета единствено с цел ремонт на пътищата. Трябва да покрием недостига, който се появи поради неразплатени средства за пътно строителство от миналата година. Вече имаме изравняване с миналата година и в някои случаи и надвишаване на приходната част“, отчете министърът на регионалното развитие Иван Иванов. Премиерът Желязков и министър Иванов бяха категорични, че контролът ще е постоянен и комплексен от всички контролни органи, имащи отношение към пътния трафик.
Особено внимателно се наблюдават районите на граничните контролно-пропускателни пунктове, като се отклоняват само потенциалните нарушители, без да се нарушава свободното преминаване в Шенгенското пространство.
Премиерът Желязков отправи апел и към браншовите организации да упражняват и вътрешен самоконтрол.
От някои транспортни сдружения обаче обявиха протестна готовност заради планираното увеличаване на тол таксите с 10% от началото на април и с още 10% от 1 септември. Проектът на нова тарифа на АПИ е публикуван за обществено обсъждане.
"Не сме съгласни с увеличението, защото последното поскъпване на тол таксите не доведе до нищо. И тогава бяхме лъгани, че ще се подобри пътната инфраструктура. Вече втора година обикаляме един път между Люти дол и Мездра, който не е ясно кога ще бъде отворен, за което плащаме тол такси, значително по-високи, отколкото би трябвало. Категорично пътната инфраструктура не отговаря на качеството, за да се плащат подобни ставки", каза Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи.
От камарата недоумяват как може да имаме най-модерната тол система в Европа и в света, както твърди Националното тол управление, и да допускаме по такъв елементарен начин тя да бъде лъгана. "Може да се окаже, че със събраните допълнително пари от разкрити нарушители ще бъде запълнена необходимата дупка в бюджета по отношение на приходната част от тол такси", допуска Димитър Димитров.
Той посочи, че България единствена в ЕС облага цялата второкласна пътна мрежа, като от най-ощетени са българските транспортни фирми. Според камарата и други сдружения на превозвачите тежестта трябва да е върху транзитния трафик, каквато е практиката в цяла Европа.
"В Сърбия се облагат само и единствено автомагистралите. У нас се събират на по-малка територия повече пари, отколкото в Сърбия, през която транзитният трафик е доста силен. Въпросът е къде са парите?", пита Димитров.
От камарата припомнят, че откакто е въведена тол системата през 2020 г. те дават предложения за по-доброто й функциониране. Сред тях са въвеждането на отстъпки на база изминато разстояние, облагане на тол таксите с ДДС, забрани за преминаване на транзитен трафик по второкласните пътища, с изключение на частта от международните коридори, ревизиране на обхвата на тол системата.
Браншът настоява за среща с премиера Росен Желязков.
Моля, подкрепете ни.





