Швеция: водещата страна по готовност в ЕС
Информирането на компаниите за заплахи, които биха могли да им навредят, и как могат да се подготвят, е напълно логично. И в днешната геополитическа реалност това става незаменимо.
„В случай на криза или война“ бе публикувана за първи път през 2018 г. Шведската агенция за граждански извънредни ситуации, или MSB, изпрати тогава листовката по пощата до всеки дом. Използването на обикновена поща не беше случайно – при криза може да има опустошителни кибератаки, които биха попречили на достъпа на хората до информация онлайн.
Листовката съдържаше информация за всякакви възможни вреди, както и информация за това как най-добре да се подготвят и защитят хората. След това съдържаше ключовото твърдение: „Ако Швеция бъде нападната, никога няма да се предадем. Всяко твърдение за противното е невярно.“
Инструкциите за готовност като цяло са фокусирани върху гражданите и домакинствата; предприятията трябва да изготвят свои собствени планове за действие срещу всичко, което Русия или други враждебни държави и техните пълномощници измислят – както и срещу екстремни метеорологични явления.
Не е чудно, че геополитическите заплахи предизвикват тревога в частния сектор. Проучването на политическия риск от 2025 г. на глобалния застрахователен брокер Willis Towers Watson, което се фокусира върху мултинационалните компании, установи, че загубите от политически риск през 2023 г. – последната година, за която има налични данни – са били на най-високото си ниво от началото на проучването. Компаниите са особено загрижени за икономическите ответни мерки, свързаните с държавни кибератаки и атаки срещу инфраструктурата в сивата зона.
Бизнесите в цяла Европа получават предупреждения и актуализации от своите правителства, а големите предприятия имат мениджъри за кризи и провеждат упражнения за управление на кризи за своя персонал. Но досега не е имало национално ръководство за готовност за бизнеса. Листовката за готовност на MSB, насочена към шведските компании, е новаторска. Тя съдържа същите лесни за прилагане съвети като „В случай на криза или война“ и е също толкова полезна както за семейните магазини, така и за мултинационалните компании, като им помага да продължат да управляват нещата далеч отвъд самия бизнес.
Моля, подкрепете ни.