Реклама / Ads
0| 3784 |08.05.2020

Скоростен търг на ДА „Електронно управление“ събуди съмнения за нагласени поръчки по време на криза

.
Държавната агенция „Електронно управление“ постави своеобразен рекорд за най-кратък срок на тръжна процедура. Обществената поръчка е за „Гарантиране на работоспособност на системата за е-Връчване за целите на функциониране на Единния модел“. За това сигнализираха читатели на Фрог, учудени от действията на държавната агенция в ситуация на извънредно положение. Оказа се, че опция в Закона за обществените поръчки дава възможност за такива спешни търгове, но в случая като мотив е посочено точно извънредното положение.

Проверка на Фрог Нюз установи, че наистина има такъв търг. Обявата е публикувана на 27 април 2020 г., понеделник, в 13:17 часа., а крайният срок е 28 април, вторник, края на денонощието.  Офертите са отворени на 29 април, сряда в 11:00 часа. Скоростта, с която се случва този търг провокира притеснения, че се случва нещо нередно, защото заради извънредното положение много от компаниите не работя или работят с намален капацитет и вероятността да видят тази обява, да успеят да си подготвят документите и да участват е равна на нула, а в момента всички имат нужда от работа.


.

Интересното в случая е, че обявената процедура е „Договаряне без предварително обявление“. Това е възможност, която дава Закона за обществените поръчки. Тя налага на възложителя да посочи мотивите си, за да избере тази процедура. В случая мотивът е посочен – чл. 79, ал. 1, т. 4 от ЗОП.

 

В Закона за обществените поръчки, в чл. 79, който регламентира точно процедурата на договаряне без предварително обявление, в т. 4 пише следното „когато е необходимо неотложно възлагане на поръчката поради изключителни обстоятелства и не е възможно да бъдат спазени сроковете, включително съкратените, за открита, ограничена процедура или състезателна процедура с договаряне; обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, не трябва да се дължат на възложителя;“.

 

Като извънредни обстоятелства ДА „Електронно управление“ посочва извънредната ситуация с корона вирусът у нас и дава разчет на нарасналата натовареност на системата.

.

 

Това са цифрите посочени като налагащи спешна намеса (ръстът е добавен от нас за яснота).


.
 Покрай кризата с COVID-19 се заговори отново за електронното здравеопазване и стана ясно, че от години процедурите за създаването и изграждането на тази система са блокирани. Направо не ни се мисли какво щеше да се случи с тази система, ако тя беше налична.  В случая се вижда ръстът на регистрираните потребители, юридически лица и броя на изпратените съобщения. Мнозина биха казали, че цифрите далеч не са убедителни за претоварване, защото ако целта реално е тази система да се използва ефективно от цялата страна реално броят на новооткрилите я съвсем не е голям. Възникват и въпросите какъв е капацитета й и защо по спешност се търси решение само за следващите 12 месеца.

 

Поканеното от ДА „Електронно управление“ дружество е „Сиела Норма“ АД. То предлага със 100 лв. по-ниска от прогнозната стойност на услугата, която е 182 500 лева без ДДС, или 218 880 лв.

 

Решението това дружество да е изпълнител на услугата е подписано на 5 май, след като надлежно е одобрена офертата му от комисия, показват публикуваните документи в Агенцията за обществени поръчки (АОП).  В мотивите за избора му е посочено, че дружеството има участие в договор от май 2012 г. за изпълнение на обществена поръчка с предмет: „Развитие на административното обслужване по електронен път”, Обособена позиция 4 „Разработване на референтен модел на архитектура за централните администрации и общинските администрации”. Договорът е между Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Консорциум „Сиенсис – Абати” ДЗЗД.

 

Проверка на Фрог показа, че дружеството е работило и по друга обществена поръчка свързана с въпросното електронно връчване на документи, която е от 2014 г. Тогава проектът също се е движил от Министерството на транспорта и съобщенията. „Сиела Норма“ АД е спечелила един от двата обявени тогава модула за „Надграждане на съществуващите и изграждане на нови централни системи на електронното правителство с оглед на усъвършенстване на информационно-комуникационната среда за по-добро административно обслужване на гражданите и бизнеса“  За първия модул от тази поръчка, а именно „Е-валидиране на електронни документи и разпечатки на електронни документи, Е-връчване на електронни документи, Актуализиране на Българската национална рамка за оперативна съвместимост на информационните системи в изпълнителната власт”  спечелената сума е била 2 149 000 лева без ДДС. Цялата поръчка е на обща стойност 4 956 666.67 лева, като средствата са 100% от европейски фондове. Другият модул по тази поръчка, който касае надграждане на системата за електронни разплащания към централната и местна администрация, и съответно останалата част от финансирането е спечелено от консорциум от дружества. 

 

Не разполагаме с пълната информация колко етапа на надграждане и поддръжка са изпълнени на тази система до момента. Държавната агенция „Електронно управление“ стопанисва голям брой такива системи, като повечето от тях са изграждани с европейски средства. Оказа се доста трудно да се установи колко е мащабен целият проект за т.нар.-то електронно правителство, какви средства е погълнал и колко компании са ангажирани в изграждането и поддръжката.

В регистъра на АОП има три такива скоростни поръчки обявени от МОН във връзка с извънредното положение за обща сума от 1 882 162,33 лв. без ДДС.

 

Едната такава обява е за 2 000 преносими компютъра за училищата в страната, които да бъдат раздадени по най-бързия начин на нуждаещите се учители, като 500 от тях следва да са конфигурирани и оборудвани и с устройства за достъп до интернет.

Техниката трябва да бъде доставена възможно най-скоро до училищата, за да няма технологични пречки пред провеждане на обучението.  Датата на публикуване е 19 март 2020, в 17:47 ч., а крайният срок 19 март 2020, в 23:59 часа.

 

МОН има още една подобна поръчка, която също е публикувана на 19 март 2020, в 19:07 ч., а крайният срок същия ден, в 23:59 часа. Тя е за още  500 преносими компютъра, комплектувани с необходимия интернет достъп, до училища в страната.

Третата обява е публикувана на  27 април 2020,, в 14:39 ч., с краен срок също 27 април 2020, 23:59 ч. Тя е с предмет „осигуряване на услуги по поддръжка, администриране и управление на среда за дистанционно обучение, базирана на Microsoft 365”, необходими за осъществяване на обучение от разстояние на учениците“.

 

Едва ли някой може да оспори спешната нужда на МОН да осигури тази техника. Хубаво е, че държавата се е активирала да си оправя системите в ДА „Електронно управление“. Но възможността да пуска спешни обществени поръчки и такива без предварително обявяване може да се погледне и с други очи, защото  чл. 79* от ЗОП дава достатъчно възможни вратички, от които някои да се възползва, дори и да злоупотреби. Не е много ясно кой контролира и проверява до колко е адекватно позоваването на този член и всички хипотези в него. Лошото е, че в ситуацията на пълно неведение какво ни очаква, какво ще се случи с бизнесите, работата и препитанието на огромна маса от хора, подобни спешни търгове, се определят като напълно непрозрачни, пораждат спекулации, съмнения за корупция и недоверие в институциите. Все неща, които и без извънредно положение са на дневен ред.

 

Фрог Нюз

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay Donate now
Реклама / Ads

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Турция прави скоростен влак от Истанбул до София 1| 4465 |10.05.2018 . Московски: Предлагаме Балкански коридор за високоскоростен нет 0| 3802 |19.01.2018 . Любимият на Р. Бъчварова Р. Желязков стана шеф на „Електронно управление“ 0| 4577 |28.09.2016 . Пускат високоскоростен влак София - Истанбул 3| 3885 |15.12.2015

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads

НАЙ-ЧЕТЕНИ

    Реклама / Ads

    БЛОГОВЕ

    ДОБРО УТРО