Социолози: Ножицата между бедни и богати у нас ще се разтваря още повече
С други думи - доходите на богатите потребители ще се увеличават, а бедните ще си останат бедни. Това е един от изводите на агенция "Ноема", която представи изследване за поведението на потребителите.
Дивил Кулев от агенция "Ноема" съобщи, че през 2006 г. едва 1% от домакинствата са имали доходи над 2000 лв., през миналата година този процент вече е три. Доходите на хората, които получават над 500 лева, се увеличават много по-бързо отколкото доходите на бедните.
Най-малко потребление имат пенсионерите и хората, които живеят в селата и малките градове. Това са 56 на сто от населението на страната. Останалите живеят в големите градове, търсят качество на живота и започват да живеят като европейци. „Преходът раздели обществото на тези два свята и разликата между тях ще се задълбочава", обясни Кулев.
Резултатите от изследването сочат, че в момента у нас има две потребителски групи. По-голямата от тях - около 56 %, социолозите определиха като "хора извън времето". Това са предимно пенсионери, лица с ниски доходи или жители на села. Тези хора са изключително "ценово ориентирани" и много внимават за съотношението между цена и качество, когато пазаруват. За разлика в цената на стоката от 10 стотинки те са способни да пътуват от "Младост" или „Люлин" до Женския пазар.
Втората група вече търси качеството на живота - това са т.нар. "европейски потребители", те са работещи хора, които живеят предимно в големите градове на страната и са около 44 % от населението. Тяхното поведение е близко до потребителите в Европа, докато първата група, на бедните потребители, е с поведение, характерно за следвоенните години в Западна Европа - поведение на оцеляването.
снимки Вяра Йовева„За 35 % от хората в България и през 2007 г. водещи са все още разходите за храна и напитки, а преди 10 години този процент беше 60%", съобщи пък Стоян Михайлов от агенция „Синовейт България". За потреблението най-голямо значение има рекламата, консултациите на продавачите, промоциите и намаленията, уточни той. Михайлов обясни, че се наблюдава тенденция да се подменят старите коли с нови, а също така жилищата да се превърнат в реална пазарна стока. Българинът традиционно има свое жилище, но тенденцията напоследък е вторият имот да бъде продаван. Освен това се увеличава и достъпът до Интернет вкъщи. Глобалната мрежа се ползва вече от над 33% от домакинствата. Нарастват и разходите за мобилни телефони. Близо 90 на сто от българите имат GSM.
Българинът е отделял като спестявания през миналата година около 1% от доходите си. Все повече хора вече заделят средства за застраховки, за пътувания и за образование, казаха още социолозите.
Frognews.bg
Моля, подкрепете ни.