Реклама / Ads
6| 4764 |07.02.2025 НОВИНИ

Тъмни задкулисни договорки, мафия, политическо безвремие. Защо ще продължим да се возим със съветските мотриси от 70-те?

.
Източник: Личен архив
Умело режисиран сценарий, задкулисни договорки, мафия или политическо безвремие… Защо България е на път да загуби милиарди от Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), лишавайки населението си от възможността да използва един от най-екологичните, бързи и надеждни транспортни услуги - железопътните? 
 

В края на миналата година, като предпразнична честитка, Върховният административен съд (ВАС) излезе с окончателно решение в полза на класирания на трето място кандидат в търга на Министерството на транспорта за доставката на 35 едноетажни мотриси за 1.1 млрд. лв. Това е консорциум "Булему", воден от френската Alstom. 


.

“Намираме се в патова ситуация и българският съд спомогна за това”, каза за ФрогНюз активистът от НПО инж. Георги Ганчев.

 

“Това, което според мен се случва, е, че тази процедура се готви за Alstom, като тя е била подготвена за Alstom още преди самото й пускане с цел да я спечели".

 

"Участник, който, при моето уважение към Alstom като световен гигант, закъснява по всичките си текущи процедури и сключени договори, няма логиката да се даде процедурата на този превозвач, дори и да беше посочил, че за 28 месеца ще достави тези влакове. Не намирам друга логика”. 


“За мен това е един умело режисиран сценарий, с участието и на Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) и на Върховния административен съд (ВАС), тоест имаме много внедрени фигури тук, за да се случи това. В момента ние да можем да използваме средствата по ПВУ, а ще трябва да платим с бюджетни средства, което означава, че дадените бюджетни средства няма да могат да бъдат изразходвани за нещо друго, което е доста по-належащо като проблем, каквото е безводието например".

 

"Тази процедура претърпя няколко фази", обясни още Ганчев.

 

Началото


“2021 г. беше годината, в която стартира този план и самите компании не бяха с толкова резервирани капацитети. Всъщност затова тогава имахме някъде около 40 оферти по различните процедури, което беше страхотно. Имахме оферти от компании като “Сименс”, "Хитачи”, които също са гиганти в производството на локомотивен състав. Процедурата беше пусната от служебния министър Христо Алексиев, след това спряна от министър Георги Гвоздейков, тъй като имаше процесуални пропуски и всъщност в нея бяха заложени клаузи, които са неизпълними, тъй като държавата няма средства да построи сама базите за поддръжка на тези електромотрисни влакове”, допълни експертът. 







“Впоследствие, след цялостното прекрояване на същата тази процедура, заедно с останалите, тя беше пусната на нова сметка. След крайния срок на първия път, когато тя беше пусната, имаше подадени две заявления - едното от Skoda, другото от PESA, полският производител на подвижен състав, надеждна компания набираща популярност и печелеща доста поръчки. Skoda е традиционен производител, от много години на пазара. Ние имаме подвижен състав на Skoda от 60-те години на XX в., така че също са сериозен производител с големи традиции. Тогава, с оглед на проведеното заседание на комисиите по оценка на техническите предложения, беше преценено, че те не отговарят на заложените изисквания от Министерството на транспорта, като това касаеше най-вече начина за производство и доставка. Крайният срок за усвояване на средствата по ПВУ е месец юни 2026 г., т.е. ние дотогава трябва да сме реализирали и приключили всички проекти одобрени по този план”. 


“Министерството, колкото повече пъти прекратяваше процедурата и я пускаше наново, толкова повече стесняваше сроковете за производство на влаковете. Първоначалният срок беше 33 месеца, после минахме на 28 месеца, след това 24 месеца, което би затруднило дори един световен производител, каквито са компаниите Alstom и “Сименс”, за такъв кратък срок да произведат толкова много единици подвижен състав".


.

"Тогава откритата процедура беше прекратена и министър Гвоздейков разпореди да се мине на процедура на пряко договаряне, като въпросната актуална процедура, за която става въпрос е именно тази за пряко договаряне. Идеята беше да се поканят повече участници, да се проведат разговори, които да предоставят технически предложения. Бяха отправени покани до „Щадлер“ от Полша, до PESA, Skoda и до Alstom. Това се случи миналата година януари месец, като и четирите компании в поставения срок по процедурата, която беше пусната на нова сметка, представиха своите технически предложения", обясни Ганчев.

 

Тогава комисията на Министерство на транспорта се събира, за да разгледа тези предложения, но поради големия набор от документи, отнема време те да бъдат разгледани.

 

"Всеки детайл трябва да бъде разгледан и сверен с това, което е публикувано като технически спецификации към процедурата, и на база това да се вземе решение кой да бъде избраният производител", каза експертът. 


“За нас критерият най-ниска цена е основополагащ, като в случая и срока за производство. Както поясних, срокът беше съкратен на 24 месеца. Съответно след две години трябваше да имаме чисто нови 35 електромотрисни влака с минимум 200 седящи места на композиция. Министерство на транспорта излезе с решение, избирайки „Щадлер“, тъй като тази компания беше предложила най-ниска цена. Цялата индикативна стойност на процедурата включва не само производството на подвижния състав, но и поддръжката му в срок от 15 години, плюс обучението на персонала. Това е много важно, тъй като знаем от какво значение е поддръжката за по-дългото използване на подвижния състав. В рамките на избора на “Щадлер” като производител постъпиха жалби в Комисия за защита на конкуренцията от страна на останалите участници - PESA, Skoda и Alstom. Интересно беше, че PESA сами оттеглиха своята жалба. Skoda са пуснали жалба, но не са предоставили необходимите документи в законоустановен срок на Висшия административен съд (ВАС) и тяхната жалба отпадна. Alstom, така нареченият консорциум "Булему", включва няколко подразделения - италианският клон на Alstom, румънският клон, който е известен с това, че спечели процедурата за мотрисите „Сименс Дезиро“ и „РВП Инвест“, която се нахожда в Илиянци и е част от портфолиото на Васил Божков. Доколкото знам той вече няма активи там, продал е всичките си активи на фирми в железопътния транспорт. Тази фирма обаче е доста известна, тъй като тя участва във всички процедури, по които Alstom пуска документация”. 


.

“Всъщност какво се оказва, че Alstom пускат жалба в Комисия за защита на конкуренцията, като въпросната жалба не е уважена, но те след това обжалват решението на КЗК пред ВАС. Тяхната жалба е за това, че другите участници представят модели, които няма как технически да бъдат произведени и пуснати в експлоатация за такъв срок от 28 месеца”. 







През август месец миналата година делото от КЗК се прехвърля към ВАС, обясни Георги Ганчев.

 

"Успоредно с това министър Гвоздейков, преди да издаде поста на г-жа Красимира Стоянова, посочи, че след като “Щадлер” също се отказаха от процедурата, осъзнавайки, че няма да бъде сключен договор скоро и те нямат шанс за толкова кратко време да произведат 35 влака, са водени разговори с PESA, които реално са вторият класиран участник и PESA за заявили готовност ако се сключи договор през следващите няколко месеца да се задействат, и че всъщност имат готов прототип за нашата процедура и могат да се справят с производството на тези 35 влака”.


“Делото във ВАС обаче зацикля, тъй като те са претоварени. Бяха насрочили заседание за 24 септември, на което лично се яви и г-жа Стоянова, тъй като тя като шеф на правния отдел е много добре запозната по юридическите процедури и се явява като защитник на държавата по това дело. Тя представя позицията на държавата, че това е жизненоважна процедура, касае ударно модернизиране на подвижния състав и в крайна сметка засяга интереса на милиони граждани в България, защото знаем, че като цяло Европейската комисия набляга на декарбонизация на железопътния сектор. В този ред на мисли, у нас има нужда не само от обновяване на инфраструктурата, а и на доста амортизирания подвижен състав”. 


В крайна сметка ВАС излизат с постановление, че в рамките на законоустановения срок, който е 30 календарни дни, ще излязат с решение по делото.

 

"За съжаление те не спазиха този срок и малко преди Коледните празници, в средата на декември месец, излязоха с решение, че жалбата на Alstom е основателна и процедурата се връща на етап оценка на техническите предложения”, каза Георги Ганчев. 


“Срокът вече е тотално изпуснат, ние нямаме никакъв шанс някой да произведе тези влакове за този срок. Сега сме февруари, имаме 16 месеца до края на срока от ПВУ. Никой няма да може да произведе толкова много влакове, освен ако Европейската комисия не направи някакви компромиси и не удължи процедурата по тази причина. Що се касае обаче за ПВУ, те са много стриктни и се съмнявам. Самата ЕК още в началото беше наложила строг краен срок, от който няма отклонения. Това не са програмните периоди, където имаме отклонения, за да завършим процедурите, които сме започнали".

 

Сега, тъй като имаме открита процедура, посочено е, че средствата са по ПВУ, имаме два варианта, каза Ганчев.

 

"Тъй като най-вероятно PESA ще се откаже и те вече нямат физическата възможност да произведат толкова влакове, ще остане само един единствен участник - Alstom с най-скъпата оферта. Тя възлиза на 883 млн., но там не се включва поддръжката на подвижния състав, не се включва и обучението на персонала. Тъй като тази поръчка е все още активна и ако в крайна сметка се стигне до избор на изпълнител в лицето на Alstom, ние ще трябва да платим за тези влакове с бюджетни средства. Не е ясно обаче в националния бюджет дали има предвидени такива, ние все още нямаме такъв за 2025 г. “


Ако все пак Министерство на транспорта реши да прекрати тази процедура поради това, че няма как да се усвоят тези средства по Плана за устойчивост, Alstom може да продължат да обжалват, допълни активистът от НПО.

 

"Те имат право да го направят, ако то е в негативен аспект за тях. Тоест, може да станем свидетели на една сага, която няма да приключи поне до края на тази година". 


“Това беше голям шанс за нас, знаем, че все още пътуват съветски електрички от 70-те години и предвид това, че преди имаше голям проблем, БДЖ не можеше да кандидатства като бенефициент по процедури за закупуване на подвижен състав. Това беше свързано с факта, че БДЖ имаше много големи задължения и нямаше разрешение от ЕК да участваме в такъв тип процедури.”


.

Георги Ганчев пуска и запитване до Министерство на транспорта за тази процедура и какво предстои за нея, тъй като тя все още стои отворена на сайта за обществени поръчки, не е прекратена, активна е. 


Новото транспортно министерство мълчи!


“Пуснах писмо на официалния имейл адрес на Министерство на транспорта, досега са били коректни и са ми връщали отговори. Този път се позоваха на Закона за достъп до обществена информация, че това е информация, която пряко касае останалите участници в процедурата, че става въпрос за търговска тайна и по тази процедура ще има произнасяне в рамките на следващите седмици и по тази причина те не могат да изложат изисканата от мен информация". 







“Бях задал въпросите: Как ще се финансира процедурата ако стигнем дотам, че имаме избран участник в лицето на компанията Alstom. Ще бъде ли прекратена процедурата на база това, че няма да получим средства по Плана за възстановяване и устойчивост”. 


Грешките


“Грешките, които бяха допуснати през годините, бяха много. Политическото безвремие, време на служебни кабинети, на различни министри, които се сменяха през няколко месеца, доведоха до това процедурите по Плана за възстановяване и устойчивост да достигнат до етап на пълен провал”, поясни Ганчев. 


“Остана активна процедурата за 9-те маневрени локомотива, произведени от “Експрес сервиз” в Русе, която се финансира по ПВУ. Там дори имаме предсрочно изпълнение по договора. Засега процедурата за 20-те влака Skoda e в ход, би трябвало и тя да бъде финансирана по ПВУ, но за да получим пари по следващите траншове по този план, трябва да се приемат необходимите законодателни промени в рамките на сега действащия парламент. Фактът, че през годините министрите се сменяха, всеки идваше, преглеждаше процедурата, съответно ги отменяше и постановяваше на свой екип, на нова сметка да бъде подготвена цялата документация с конкретни корекции, доведе дотам, че процедурите закъсняха страшно много”.







“Тежките административни процедури, на които ставаме свидетели. Самите технически спецификации може би не са били зададени така коректно, че да позволят участието на повече компании. Фактът, че политическата криза беше в ход, когато се пускаха тези процедури, това е довело до липса на интерес на големи играчи като Siemens, защото те държат на стабилност”. 


“Отделно самите компании могат да обжалват безкрайно. Когато видят, че нещо е в техен ущърб и не могат да го покрият като техническо изискване, те обжалват до безкрай. Няма лимит за това и това не е само в България, а в целия ЕС. Няма лимит на жалбите и това е много сериозен проблем, който води до трупане на закъснения по тези процедури”. 

 

Третата причина е допълнителното закъснение заради решението на ВАС, което всъщност анулира друго решение на орган, какъвто е Комисия за защита на конкуренцията, обяснява Ганчев.

 

"Остава отворен въпросът защото КЗК защитава държавата, позовавайки се на това, че жалбата на Alstom не е коректна и не е основателна, защо ВАС решава друго? На кого помага по този начин и защо връща процедурата на етап разглеждане на технически предложения, при условия, че се знае ясно, че тази процедура е по Плана за възстановяване и устойчивост и губим средства”. 


“Това, което според мен се случва, е, че тази процедура се готви за Alstom, като тя е била подготвена за Alstom още преди самото й пускане с цел да я спечели. Там има още един проблем. За съжаление Alstom не може да си спази договорите с другите страни. Те имат подписан договор с Румъния за производство на електромотрисни влакове, като те доста закъсняха с доставката на първия влак”. 


“Първият влак, който премина техническите изпитания в Румъния, започна редовно пътническо движение. От форумите става ясно, че доста често давал технически дефекти, непрекъснато се случва да го вадят от строя заради ремонт, тъй като възникват технически повреди. Поради тази причина се отменят цели влакове. Alstom закъсняват като цяло и с другите си договори. Те имат такъв с германските железници, по-специално за производство на германски влакове за Бременския регион, там също закъсняват много. Във Франция също имат договори, и там закъсняват, като плащат неустойки за това. Те са световен гигант и могат да си го позволят”.


Защо точно Alstom?


“Очевидно оттам може да се изкопчи нещо, става въпрос за обслужване на интереси на мафията. Казвам го с най-голяма отговорност и седя зад думите си, тъй като няма логика да се търси начин процедурата да се даде на участник, заявил най-висока цена за производство и доставка на влаковете", категоричен е Георги Ганчев.

 

"Участник, който, при моето уважение към Alstom като световен гигант, закъснява по всичките си текущи процедури и сключени договори, няма логиката да се даде процедурата на този превозвач, дори и да беше посочил, че за 28 месеца ще достави тези влакове. Не намирам друга логика”. 


“За мен това е един умело режисиран сценарий, с участието и на КЗК и на ВАС, т.е. имаме много внедрени фигури тук, за да се случи това. В момента ние няма да можем да използваме средствата по ПВУ, а ще трябва да платим с бюджетни средства, което означава, че дадените бюджетни средства няма да могат да бъдат изразходвани за нещо друго, което е доста по-належащо като проблем, каквото е безводието например. Тоест ние ще трябва да платим нещо, защото сме сгафили и няма как да прекратим процедурата, тъй като Alstom очевидно разполага с добър адвокатски екип, който работи в интерес на компанията”. 


“Те обжалваха абсолютно всичко. Странно беше поведението и при процедурата на 20-те електромотрисни влака, тъй като те и там подадоха оферта, но в интерес на истината там не пуснаха жалба, което много ме изненада”. 


“Според мен, за да не се пусне жалба, това означава, че те може би имат вътрешна информация затова, че ще бъдат избрани по друга процедура по един или друг начин. PESA, които също си бяха оттеглили жалбата, те го бяха направили по причината, че са вторият класиран участник и след отказа на “Щадлер” да участват процедурата и да подпишат договор. Те знаеха, че по закон трябва на тях да се даде процедурата. Уви, обаче ние ужасно много закъсняхме и най-вероятно и те ще се откажат, тъй като няма как технически да се справят и за толкова кратко време да произведат толкова влакове”. 


“Ако Европейската комисия все пак реши да направи реверанс и да удължи срока, би било страхотно, но доколкото съм запознат относно техните изяви по отношение на ПВУ, не вярвам да го направят, каза Георги Ганчев”. 

 

Констанца Илиева

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 9| 3100 |06.02.2025 В хипермаркетите фиксират цените на 70 продукта . 1| 2206 |06.02.2025 Подозират 4-ти замесен в убийството на Митко от Цалапица . 1| 2264 |06.02.2025 Пореден екшън в БДЖ: 35-годишен пиян мъж бе прибран за 24-часова почивка в ареста . 2| 2194 |06.02.2025 Проучване: Чуждестранна намеса в изборите тревожи близо 90% от германците

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads