1|
4604
|15.09.2015
НОВИНИ
Трайков: Голямото стригане при горивата е август; държавата да се намеси
КЗК има права да влиза в дружествата и да проверява, да глобява, но не съумява да използва своите правомощия, заяви по БТВ ексминистърът на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков. Компаниите може да бъдат глобявани с 10% от годишния си оборот. Ако КЗК искрено иска да намери отговор на въпросите си, има възможност да го получи.
У нас съдията, който дава разрешение за влизане, може да се обади и да предупреди този, който ще бъде проверяван, съобщи Трайков.
Всички ние можем да съдим по косвени белези - горивата постоянно са в челната тройка в Европа по скъпотия; с 40 ст. дизелът ни е по-скъп от австрийския. Или дизелът у нас се продава много скъпо, или някой пречи на вноса, допусна Трайков. Органите, които правят антимонополни разследвания, трябва да установят всичко това. В предишен анализ КЗК установила, че акцизните складове, където отиват горивата, са в ръцете на две компании, но имената им били търговска тайна. При всички положения обаче са бивши държавни дружества. Не мисля, че е държавна тайна кой държи складовете. Но това не променя нещата. Трябва КЗК да констатира, че има злоупотреба с господстващо пазарно отношение и да наложи санкции.
Това е свободен пазар, теоретично и трябва да се спазват правилата на конкуренцията, ако не - КЗК като лошо ченге санкционира - това е механизмът, разясни той. Правителството би могло да проведе по-активна политика, държавата би могла да използва част от резерва за намеса на пазара; през август, когато е голямото стригане по време на отпуските, е перфектния момент. Държавата би могла сама да е оператор на акцизни складове, за да са нормални цените там. Споразумения със съседни държави също биха помогнали - да се зарежда от акцизни складове в други страни. Само България и Гърция нямат такива споразумения, посочи той.
По темата за Турски поток той коментира, че пазарната логика диктува, че когато имаш съществуващо трасе, по-евтино за пренасяне на газ, няма нужда да строиш по-скъпи тръби. Цената на Турски поток би била такава, че само лихвите по кредитите ще са равни на транзитните такси, които плащат сега.
Всички ние можем да съдим по косвени белези - горивата постоянно са в челната тройка в Европа по скъпотия; с 40 ст. дизелът ни е по-скъп от австрийския. Или дизелът у нас се продава много скъпо, или някой пречи на вноса, допусна Трайков. Органите, които правят антимонополни разследвания, трябва да установят всичко това. В предишен анализ КЗК установила, че акцизните складове, където отиват горивата, са в ръцете на две компании, но имената им били търговска тайна. При всички положения обаче са бивши държавни дружества. Не мисля, че е държавна тайна кой държи складовете. Но това не променя нещата. Трябва КЗК да констатира, че има злоупотреба с господстващо пазарно отношение и да наложи санкции.
Това е свободен пазар, теоретично и трябва да се спазват правилата на конкуренцията, ако не - КЗК като лошо ченге санкционира - това е механизмът, разясни той. Правителството би могло да проведе по-активна политика, държавата би могла да използва част от резерва за намеса на пазара; през август, когато е голямото стригане по време на отпуските, е перфектния момент. Държавата би могла сама да е оператор на акцизни складове, за да са нормални цените там. Споразумения със съседни държави също биха помогнали - да се зарежда от акцизни складове в други страни. Само България и Гърция нямат такива споразумения, посочи той.
По темата за Турски поток той коментира, че пазарната логика диктува, че когато имаш съществуващо трасе, по-евтино за пренасяне на газ, няма нужда да строиш по-скъпи тръби. Цената на Турски поток би била такава, че само лихвите по кредитите ще са равни на транзитните такси, които плащат сега.
Моля, подкрепете ни.
Реклама / Ads
КОМЕНТАРИ
Реклама / Ads