Транспортна или политическа е стачката?
Политически анализатори направиха паралел между ситуацията днес и тази отпреди 100 години. Един от ръководителите на голямата Транспортната стачка преди век е бил комунистическият лидер Георги Димитров. Тогава тя преминала в обща политическа стачка. Днес почти, век по-късно, стачката на железничарите има уж само синдикални искания, но лозунгите се приближават до политическите и популистките.
Синдикатите заплашват тя да е безсрочна и да се прави всеки ден - от 8 до 16 часа. Не ги интересува мнението на пътниците.
Ако влакът е тръгнал преди този час, той ще стигне до следващата жп гара, където ще остава до 16 часа, а после ще продължава нататък по маршрута си. По някои от знаковите гари в България ще има и регионални протестни митинги.
Автобусните линии остават почти единствената алтернативата за придвижване на пътниците.
Frognews.bg напомня, че стачкатата беше обявена, след като ръководството на БДЖ заяви, че ще съкрати над 2 000 души от дружеството и ще спре 150 влака от движение като част от реформата в железниците. Вчера транспортният министър и синдикатите не се разбраха по темата.
На Централна гара в София въпреки всичко има пътници, които чакат въпреки предварително обявената стачка. Там е и синдикалният лидер на железниците от КНСБ Петър Бунев.
В България не за пръв път се провеждат протести на железничарите. Една от най-големите стачки в исторически план се провела през декември 1919 година, непоследствено след Първата световна война, когато народното недоволство било огромно. Това е известната Транспортна стачка, сред организаторите на която е и комунистическият лидер Георги Димитров. Същата година е знаменателна с още две събития - БРСДП (тесни социалисти) се преименува на БКП (тесни социалисти) и минава на Коминтерновски позиции. Транспортната стачка тогава става начало на всеобща политическа стачка (29 декември 1919 - 3 януари 1920).
Frognews.bg
Моля, подкрепете ни.