Валери Тодоров: Отстраняването ми от СЕМ е тревожен знак за медийната ни среда
Поставям въпроса дали не е време радикално да се преразгледа дейността и работата на СЕМ, като членовете на медийния регулатор бъдат избирани чрез конкурс, да се вкара обществена квота в обществения регулатор, да се извършва регламентираната в ЗРТ ротация на членовете, за да се преодолеят зависимостите в него, а също така да се въведе обществен надзор в медийния регулатор чрез Обществен съвет на електронните медии, предлаган от мен по-рано през годините, пише още той като изпраща обръщението си до десетки институции.
Вижте цялото обръщение на Валери Тодоров:
"ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Г-ЖА ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА
ДО
ПРЕЗИДЕНТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Г-Н РУМЕН РАДЕВ
ДО
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
Г-Н БОЙКО БОРИСОВ
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
НА КОМИСИЯТА ПО КУЛТУРАТА И МЕДИИТЕ
Г-Н ВЕЖДИ РАШИДОВ
ДО
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
НА СЪВЕТА ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ
Г-ЖА СОФИЯ ВЛАДИМИРОВА
ОБРЪЩЕНИЕ НА ВАЛЕРИ ТОДОРОВ
ВЪВ ВРЪЗКА С КОНКУРСА ЗА ГЕНЕРАЛЕН ДИРЕКТОР НА БНР
УВАЖАЕМА Г-ЖО КАРАЯНЧЕВА,
УВАЖАЕМИ Г-Н РАДЕВ,
УВАЖАЕМИ Г-Н БОРИСОВ,
УВАЖАЕМИ Г-Н РАШИДОВ,
УВАЖАЕМА Г-ЖА ВЛАДИМИРОВА,
Уважаеми колеги и приятели,
Във връзка с изявление на г-жа Ивелина Димитрова, председател на техническата комисия на Съвета за електронни медии по избора на генерален директор на БНР, направено на 20. 12. 2019 г., в което се твърди че не отговарям на условията за участие в конкурса за генерален директор на БНР, тъй като не съм закрил участието си във фирма, съм длъжен да заявя следното:
В предоставен от мен нотариално заверен акт в СЕМ е видно, че още на 02.12. 2019 г. с решение на Общото събрание и нотариално заверен договор, съм прехвърлил управлението на фирмата и дружествените дялове на друго лице. Актът влиза в сила от момента на подписването му. Вписването в Агенцията е последващ акт, който може по различни обстоятелства да бъде забавен във времето и е независещо от мен обстоятелство. Но, въпреки това, вписването е станало часове след внасянето на документите ми за конкурса за генерален директор на БНР на 5.12. 2019 г.. Освен това, чл. 59 т. 2 от Закона за радиото и телевизията не посочва вписването в Търговския регистър като изискване и доказателство (прилагам цитат от ЗРТ по-долу).
Смятам, че отстраняването ми от конкурса е тенденциозен акт и израз на недобра практика, пореден тревожен знак за състоянието на медийната среда и медийната регулация у нас. Въпросът е дали поради недостатъчна некомпенетност или със съзнателна умисъл СЕМ ме отстранява от конкурса и каква е целта на това действие. Ще напомня, че неведнъж без сериозни мотиви са отлагани или променяни сроковете за повеждане на конкурсите за генерални директори. Мога да дам само пример как в течение на 24 часа СЕМ обяви и отмени конкурса за генерален директор на БНТ. Регулаторът избра през 2013 г. генерален директор на БНТ, въпреки доказаното съдебно вписване за дружествено участие в управлението на фирма. На 23.08. 2017 г. СЕМ избра генерален директор на БНТ въпреки наличието на заведено съдебно дело срещу него. Подобна „прецизност“ сега хвърля петно не само върху конкурса, но и върху медийната регулация и медийната практика. Призовавам СЕМ да преразгледа решението на Техническата комисия и да го свери с опитни юристи. Поредицата скандали с избора на генерални директори на БНР и БНТ доказват тази небходимост. Доверието към СЕМ е достатъчно разколебано и е в критична точка. Призовавам и Комисията по културата и медиите, както и Министерството на културата да вземат отношения по този случай преди да бъде отнесен към европейските институции.
През годините, когато управлявах БНР (2007 – 2013 г.), съвпаднали с тежката икономическа криза, БНР отбеляза високо и устойчиво развитие. Програмите достигнаха рекордни рейтинги и обхват на аудиторията. Извършени бяха първите експериментални цифрови излъчвания. Създадена бе уникалната хибридна интернет радиоплатформа БИНАР. Открити бяха три нови регионални радиостанции на БНР. Безпрецедентно развитие получи предавателната мрежа на БНР. Извършена беше техническа и технологична замяна и дигитализация на ефирните студиа и на продуцентски студиа във всички програми. Открити бяха нови продуцентски центрове, изложбени зали. БНР се превърна в най-големият медиен партньор. Всичко това в рамките на отпуснатия бюджет. Плановете за приходите бяха преизпълнявани. Нито веднъж в рамките на медията не е възниквал проблем със свободата на словото и етичните стандарти.
Поставям въпроса дали не е време радикално да се преразгледа дейността и работата на СЕМ, като членовете на медийния регулатор бъдат избирани чрез конкурс, да се вкара обществена квота в обществения регулатор, да се извършва регламентираната в ЗРТ ротация на членовете, за да се преодолеят зависимостите в него, а също така да се въведе обществен надзор в медийния регулатор чрез Обществен съвет на електронните медии, предлаган от мен по-рано през годините. Също така да се премахнат редица проблемни клаузи в ЗРТ, включително изискването за оттегляне на кандидатите от управлението на дружества преди участието им в конкурсите за генерални директори и издигането им за членове на управителните съвети на БНР и БНТ, непризнаването на трудов стаж по време на мандатите им и др. Ще чакаме ли да заемем следващото непрестижно място в индекса за медийните свободи?
ВАЛЕРИ ТОДОРОВ, професия журналист"
–––––––––––––––––––––––––––––
Цитат от медиите "От работата на техническата комисия е установено, че към 5 декември 2019 г. кандидатът е бил вписан като управител и съдружник в търговско дружество. Лицето е заличено в тези му качества едва на 6 декември 2019 г."
Цитат от Закона за радиото и телевизията Чл. 59 т. 2 от ЗРТ: Не могат да бъдат членове на управителен съвет на БНР, съответно на БНТ еднолични търговци, собственици, съдружници, управители, прокуристи или членове на ръководни и контролни органи на търговски дружества и кооперации.
Моля, подкрепете ни.