Въвеждат нови правила при шофьорските изпити
От Съюза на центровете по авто-мото подготовка обаче смятат, че подобна промяна е неприемлива и ще доведе до бум на съдебни дела.
Предвиждат се промени, както в теоретичния, така и в практическия изпит. При теорията – ще отпаднат част от въпросите, а на тяхно място ще има интерактивни видеоклипове, определящи подготовката на кандидатите.
При практическия – навигация, а не изпитващ ще посочва по кой път да мине кандидат-шофьорът.
Вече месец Светослав Косерков усвоява шофирането на теория и практика. Кара само в квартал „Хаджи Димитър” в София. След като промените влязат в сила обаче, е напълно възможно изпитът му да го отведе в съвсем непознат район.
„Малко ме притеснява, но пък от друга страна, по този начин трябва да се подготвя за шофьор, защото в бъдеще, когато нямам инструктор до себе си, трябва да съм готов на всякакви ситуации”, смята Косерков.
Именно с цел бъдещите шофьори да излязат максимално подготвени на пътя и да докажат уменията си преди да получат книжката, от „Автомобилна администрация” предвиждат внедряването на електронна система.
„Това не е по-различно от системите за GPS, които в момента всички използваме. Системата ще показва мястото, където се намират в момента. Изпитващият ще трябва да въведе крайна точка докъде трябва да стигне обучаемият. Системата определя маршрута, а не изпитващият. Искаме да елиминираме субективния фактор”, поясни изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация” Бойко Рановски, цитиран от Нова телевизия.
От бранша смятат, че с промените ще се елиминира възможността на едни кандидати да се дават по-лесни маршрути, а на други – по-трудни.
„В момента, да не кажа 100%, но на 90%, курсът преминава в района, в който е изпитът, само че книжката не е за „Овча купел”, а за цял свят. Много често се случва – преди да започне изпитът - уговорка, еди кой си да мине по тази улица.
Но се влива в пътния поток, без да има необходимия минимум знания и умения”, подчерта изп. директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите Красимир Георгиев.
От Съюза на центровете по авто-мото подготовка обаче твърдят, че кандидатите не са подготвени за изпити с навигационни системи.
„Ние не можем да направим нещо, което го няма в учебната документация, учебната програма и кандидатите не са подготвени по този начин да се обучават, както и да бъдат изпитвани. И това е най-голямата трагедия в момента.
Ако това нещо бъде вкарано, то ще предизвика бум от съдебни дела! Това е незаконно”, категоричен е председателят на Съюза на центровете по авто-мото подготовка Йонко Иванов.
„Тези норми за маршрутите са приети през 2021, 2022 година. Отложено е влизането в сила, така че всички учебни центрове знаят за тези промени и кога ще влязат в сила. Имаха достатъчно време да си подготвят кандидатите”, коментира Рановски.
Очаква се преди да бъде приложена на практика следващия месец, новата система да бъде пусната в тестов период от 18 април.
Моля, подкрепете ни.