Вени Марковски: Премахването на проверката на фактите във Фейсбук ще е валидно само за САЩ

Това каза пред БНР Вени Марковски, съосновател и председател на Българското интернет общество, във връзка с обявените от главния изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг промени, които предвиждат да се прекрати използваната досега програма за проверка на факти с доверени партньори и заменянето ѝ със система, подобна на използваната в социалната мрежа X, притежавана от Илон Мъск.
Той обясни, че премахването на проверката на фактите във фейсбук ще е валидно само за САЩ, поне засега.
Според него обаче се върви към развързване на всякакъв контрол, който би трябвало да съществува в социалните платформи с цел опазване на обществения ред.
"България е лесна жертва, особено на руска пропаганда. Това го виждаме във всички социални платформи. Тя е лесна жертва на антибългарски и антиевропейски сантименти. Откакто интернет става все по-масов в страната, за съжаление е все по-голямо влиянието, което имат тези зловредни за обществото слухове", подчерта Марковски.
Той цитира думите на израелския философ и писател Ювал Ноа Харари, според когото е много по-важно да се контролират не компаниите и свободата на словото, а алгоритмите, които насърчават конкретни текстове, които са фалшиви и подвеждащи, да достигат до огромен брой хора и да им влияят.
"Много важен елемент от влиянието на социалните платформи е целенасоченото облъчване на аудитория", обясни Вени Марковски.
По думите му трябва с образование да се започне с "възпитаване на навици у децата, за да може след 15-20 години да има поколение, което да може да се ориентира във всички начини на манипулация на общественото мнение".
В предаването "Неделя 150" Вени Марковски коментира, че едно от възможните решения на проблема е ЕК да наложи по-добро спазване на Кодекса за добри практики, който беше възприет от социалните платформи:
"Би трябвало социалните платформи да бъдат повече отворени към хората и да им покажат по какъв начин работят алгоритмите им. И да се установи някаква практика за ненасърчаване на зловредно съдържание. Както тези компании са в състояние да определят кое съдържание да се насърчава, те са в състояние да видят и това кое съдържание е вредно и кое - не. Ако някой насърчава към расова омраза и дискриминация, ксенофобия и т.н. - това очевидно е обществено опасно поведение и би трябвало да има начин то да не се насърчава чрез социалните платформи".
Моля, подкрепете ни.





